پیشنهاد سردبیرحقوقیمصاحبه

زينت اران وكيل دادگستري شهرستان رامسر: مردم وكلا را به چشم مدافع بنگرند

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
زينب اران از معدود وكلاي متعهد و اخلاق‌مدار و پرتلاش زن در شهرستان رامسر (شرق استان گيلان و غرب استان مازندران) به شمار مي‌رود كه معتقد است امانت‌داري و درستي و صداقت حرفه‌اي از مهم‌ترين ويژگي‌‌هاي يك وكيل متعهد و مردمي محسوب مي‌شود.
وي كه از سال 90 در عرصه‌ي وكالت مشغول فعاليت و خدمات‌دهي به مردم شريف رامسر و ديگر مناطق و استان‌هاي كشور است، در مصاحبه اختصاصي با سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام گفت:
در مراجعه اشخاص به دفتر؛ چنانچه اطمينان حاصل كنم كه در موضوع مورد اختلاف، ذيحق مي‌باشد پرونده را قبول مي‌كنم و همواره به موكلان خود متذكر مي‌شود از همان ابتدا همه حقايق مرتبط با مشكل خود را مطرح كنند و چنانچه موضوعي را كتمان نمايند كه بعداً بر من معلوم شود؛ بلادرنگ از وكالت موكل استعفا خواهم داد.
اين بانوي وكيل زبده و متعهد سپس در پاسخ به اين سوال كه عمدتاً چه پرونده‌هايي را جهت دفاع در محاكم قبول مي‌كند، گفت: عمدتاً پرونده‌هاي ملكي و همچنين بدهكاران كلان بانكي را قبول مي‌كنم كه اين بدهكاران در زمره افرادي محسوب مي‌شوند كه بدهي‌هاي خود را پرداخت نموده و يا در حال پرداخت آن هستند اما سيستم بانكي يكسري مشكلات و موانع دست و پاگير و مشكل‌ساز پيش روي آنها قرار مي‌دهد.
وي در پاسخ به سوال ديگر كه پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم رامسر غالباً حول چه موضوعاتي است، خاطرنشان كرد: از مدتي قبل نه فقط در رامسر بلكه در بيشتر استان‌هاي كشور و به خصوص تهران جرائم سايبري افزايش چشمگيري يافته، در واقع بيشتر جرائم كه قبلاً در فضاي جامعه صورت مي‌گرفت اكنون از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شود اين امر به واسطه‌ي فراگيري اينترنت و دسترسي همگاني به فضاي مجازي، رشد و گسترش داشته به طوري كه پيش از اين كلاهبرداري‌ها و يا سرقت‌هاي ساده صورت مي‌گرفت كه همين جرايم از مدتي قبل به حوزه فضاي مجازي راه يافته است.
زينب‌ اران در ادامه خاطرنشان كرد: خوشبختانه در مقابله با جرايم سايبري قوانين شفاف و مؤثري تدوين و مصوب شده و اين قوانين از ضمانت‌هاي اجرايي محكمي هم برخوردار است كه اميدواريم در حوزه اجرا هم به مجريان قدرت و سرعت عمل بيشتري داشته باشند. كما اينكه در اين زمينه هم تاكنون جرايم سايبري متعددي از سوي ضابطين قضايي كشف و خنثي و عاملان آن در چنگال قانون گرفتار شدند.
اين بانوي وكيل زبده و كارآزموده سپس با اشاره به ضرورت حضور وكيل در پرونده‌هايي كه به دادگاه‌ها ارجاع مي‌شود، تصريح كرد: وكيل و قاضي دو بال فرشته عدالت را تشكيل مي‌دهند كه پرونده داراي وكيل با طرح صحيح عنوان دعوي و در مسير اصولي هدايت شده و در جلوگيري از اطاله دادرسي و استفاده متناسب از قوانين و تبصره‌ها مرتبط با موضوع پرونده، ذهنيت قاضي را معطوف مستندات مدارك محكمه‌پسند مي‌نمايد كه با همين مستندات قضات به صدور رأي مبادرت مي‌ورزند. از سوي ديگر قضات و وكلا، به لحاظ اشتراك در رشته تحصيلي و تخصص در علم حقوق؛ به سهولت مي‌توانند با استناد به مدارك و شواهد و قرائن محكمه‌پسند، حق قانوني و مشروع افراد را استيفا نمايند.
وي اضافه كرد: اما افرادي كه از علم حقوق اطلاع و آگاهي ندارند؛ اگر در همان ابتداي طرح دعوي؛ دادخواست آنها به دليل ايرادات شكلي و ماهوي رد نشود؛ در جريان دادرسي و به خصوص جلسه اول دادرسي ممكن است مسايل و مواردي را بيان كنند كه در نهايت به ضرر خودشان تمام شود و نتواند به حقوق حقه خود دست يابند. در عين حال اشخاص عادي كه بدون حضور وكيل پيگير پرونده خود در محكمه مي‌شوند؛ غالباً به طرح مسايل شخصي و حواشي مي‌پردازند كه وقت دادگاه تلف مي‌شود و اساساً بيان چنين حواشي نه فقط كمكي به احقاق حق آنها نمي‌كند چه بسا به ضرر و زيان آنها تمام شود.
زينب اران سپس با بيان اينكه تاكنون از پرونده‌هاي متعددي در حوزه قضايي رامسر و حتي ديگر شهرها ازجمله تهران دفاع مؤثر نموده، اضافه كرد؛ البته طي اين يازده سال، اندك پرونده‌هايي هم بوده كه به دلايلي ازجمله عدم بيان برخي موارد توسط موكل؛ منتج به رأي به نفع موكل نشد اما در غالب پرونده‌ها؛ حق مشروع و قانوني موكلان خود را استيفا نموده‌ام.
وي در همين زمينه دفاع خود پنج پرونده اول بعداز ورود به عرصه‌ وكالت را مورد اشاره قرار داد كه آراء به نفع موكلان وي صادر شد.
زينب اران همچنين با اشاره به چند پرونده ديگر كه جزو خاطرات شيرين او از دوران 11 ساله وكالت است؛ از ايجاد صلح و سازش بين يك زوج كه داراي دو فرزند دختر بودند و وصول مطالبات مرد كه از مهم‌ترين عوامل اختلاف خانوادگي اين زوج بود و نيز از يك پرونده سايبري در تهران نام برد كه به گفته‌ي وي موكل قرباني يك ماجراي پيچيده شده و تاكنون از چندين اتهام تبرئه ولي دفاع از پرونده وي همچنان ادامه دارد.

اين بانوي وكيل زبده و متعهد همچنين با اشاره به اينكه در اكثريت قريب به اتفاق پرونده‌ها موفق به احقاق حق موكل و صدور رأي قاضي به نفع موكل شده‌ام؛ گفت: در يك پرونده به زني كه مورد ضرب و شتم و خشونت شوهر بود و پس از جدايي حضانت فرزندان خود را مي‌خواست، موفق شديم به لطف خدا و همت و رأفت قاضي عادل و دانا در خرم‌آباد تنكابن؛ رأي اين قاضي شريف به نفع زن ستمديده صادر و حضانت فرزندان به او داده شد.
زينب اران در ادامه با بيان اينكه فشارهاي عصبي در جوامع امروزي يكي از مهم‌ترين علل خشونت و وقوع جرايم مختلف است؛ ابراز عقيده كرد؛ برخلاف عقيده بسياري از كارشناسان كه مسايل اقتصادي را عامل اصلي تنازعات و درگيري‌ها و اختلافات مي‌دانند؛ معتقدم اين مبحث ريشه فرهنگي دارد. در گذشته اختلافات توسط ريش‌سفيدان فاميل حل و فصل مي‌شد و خانواده‌ها به سادگي دچار فروپاشي نمي‌شدند. اما امروزه سطح توقعاتي كه جامعه براي خانواده‌ها به ارمغان آورده؛ در كنار مسايل عميق و زشت اقتصادي منشأ بروز اختلافات و درگيري‌ها و وقوع جرائم مختلف است از اينرو بايد فرهنگ‌سازي شود و رسانه‌ها در اين زمينه نقش حساس و تعيين‌كننده‌اي به عهده دارند كه فرهنگ حل و فصل اختلافات خصوصاً در حوزه خانواده ها را در اذهان عمومي نهادينه كنند. در عين حال اميدواريم قشرهاي مختلف مردم شريف، وكلا را به چشم مدافع بنگرند.

نشاني: مازندران ،رامسر،شماره های تماس / ۰۹۱۲۵۰۴۰۵۷  –  ۰۹۱۱۱۹۰۷۰۹۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا