اجتماعیفرهنگیمطالب ویژه

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گیلان: خانواده‌ها در کاهش اضطراب کودکان از ویروس کرونا نقش تعیین کننده دارند

آوای سبز: قربانعلی یحیایی در گفت‌وگو با تسنیم، کاهش سطح اضطراب و نگرانی کودکان در مواجهه با اخبار انتشار ویروس کرونا و نقش خانواده‌ها در این بین را بسیار تعیین‌کننده خواند و اظهار داشت: والدین این روزها باید واکنش‌های هیجانی خود را بیشتر کنترل کنند و مراقب کلام و اطلاعاتی که ردوبدل می‌کنند باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گیلان مهم‌تر از بحث‌های آموزشی و تلاش برای عقب نیفتادن کودکان از دروس‌شان را تلاش خانواده‌ها برای کم کردن نگرانی‌های آنان دانست و عنوان کرد: در حال حاضر کلیدی‌ترین کاری که خانواده‌ها فارغ از آموزش موارد بهداشتی نظیر شست‌وشوی دست‌ها باید انجام بدهند همین مسئله است.

یحیایی آموزش رفتارهای خودمراقبتی به کودکان را طبق دستورالعمل‌های مورد تأکید متخصصان و پزشکان مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: دنیای شناختی بچه‌ها و قدرت تحلیل آن‌ها محدود است و اطلاعاتی که در فضای خانه بین والدین و سایر اعضای خانواده درباره ویروس کرونا ردوبدل می‌شود موجبات نگرانی آنان را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه کودکان وقتی در معرض صحبت‌های بزرگترها درباره ویروس کرونا قرار می‌گیرند و با یک‌سری اطلاعات کوچک و کم نتیجه‌گیری‌های وحشتناکی در ذهنشان شکل می‌گیرد اضافه کرد: به همین علت نخستین توصیه من به والدین که این روزها در فضای مجازی حضور مداوم دارند این است که مراقب کلام و لحن خودشان باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گیلان صحبت کردن خانواده‌ها با صدای بلند و در حضور کودکان مبنی بر اینکه مثلاً به‌علت انتشار ویروس کرونا در یکی از شهرها آژیر قرمز به صدا درآمده است را کاری اشتباه تلقی کرد و گفت: این حجم از اطلاعات نگران‌کننده می‌تواند اضطراب کودکان را به‌مقدار زیادی افزایش دهد.

یحیایی با تأکید به اینکه این روزها پدرها و مادرها در زمان حضورشان در منزل باید وقت بیشتری برای کودکانشان بگذارند و به فعالیت‌های تفریحی با آنان بپردارند ابراز داشت: نقاشی کردن یکی از روش‌های بسیار مؤثری است که والدین می‌توانند با هدف افزایش جرأت فرزندانشان آنان را به انجام این کار ترغیب کنند.

وی با تأکید بر اینکه والدین می‌توانند برای مشارکت در نقاشی کردن فرزندانشان از سوژه‌هایی مثل کرونا و مغلوب کردن آن استفاده کنند خاطرنشان کرد: وقتی یک کودک با تصور اینکه کرونا را شکست داده است یک نقاشی می‌کشد خود به خود این حس در تخلیات و روانش نفوذ می‌کند و احساس آرامش و امنیت مطلوبی به او دست می‌دهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گیلان قصه‌گویی والدین با موضوع شکست دادن ویروس کرونا را نیز یکی دیگر از فعالیت‌های سالمی که به کاهش سطح اضطراب کودکان کمک می‌کند تلقی کرد و بیان داشت: شرکت دادن فرزندان در امور منزل و آشپزی کردن هم از جمله کارهایی است که به والدین توصیه می‌شود.

یحیایی با تذکر اینکه والدین به‌ویژه مادرها کنار دخیل کردن فرزندانشان در امور خانه نباید چندان نگران ریخت‌وپاش منزل باشند عنوان کرد: با انجام این‌گونه از فعالیت‌ها بخشی از انرژی روانی کودکان برطرف می‌شود از سوی دیگر فضای منزل نیز به‌دور از اخبار نگران‌کننده و تلخ به‌سمت آرامش و امنیت کامل گرایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا