اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

وکیل پایه یک دادگستری دقت و سختگیری بیشتر در جذب وکلا را خواستار شد

آوای سبز : مهران نوع بخت وکیل پایه یک دادگستری لاهیجان کاهش آستانه تحمل افراد جامعه و بالا رفتن منازعات و تنش‌هایی که منجر به طرح دعوا و ارجاع پرونده به محاکم می شود را ناشی از مشکلات اقتصادی دانست و تصریح کرد : دین مبین اسلام، مردم را به خویشتن‌داری و مدارا توصیه می‌کند و در مواردی که اختلافات و تنش‌های بین افراد ایجاد شود طرفین دعوا را به صلح و سازش دعوت می نماید. متاسفانه در سال‌های اخیر سمت و سوی جامعه عمدتاً معطوف به طرح دعوا و تشکیل پرونده و پیگیری اختلافات در محاکم است.

این وکیل زبده و مجرب خاطرنشان کرد : از چند سال قبل سیاست قوه قضاییه تلاش برای حل اختلافات از طریق شوراها است که به نظر می‌رسد شوراهای حل اختلاف نیز در ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا موفقیت چندانی نداشته‌اند که افزایش حجم پرونده ها در محاکم نشان دهنده این واقعیت است.

مهران نوع بخت با بیان اینکه تراکم شدید پرونده هادر محاکم نقش وکیل را هر چه بیشتر پررنگ می‌کند ابرازکرد: از آن جایی که عامه مردم فاقد اطلاعات حقوقی هستند بعضاً شاید در صورت محق بودن هم نتوانند حق خود را استیفا نمایند؛ از این رو حضور وکیل در پرونده ها بسیار ضروری ارزیابی می شود.

وی افزود : قوه قضاییه طی سال های اخیر تلاش هایی به عمل آورده تا پرونده های ارجاعی به دادگاه ها همراه با وکیل باشد حتی در مقطعی از ریاست شادروان آیت الله شاهرودی در قوه قضاییه حضور وکیل در پرونده ها اجباری اعلام شد اما دیری نپایید که شورای نگهبان این امر را خلاف شرع دانست.

وی گفت : وکیل در پرونده ها مزایای فراوانی برای موکل به قوه قضاییه و جامعه به همراه دارد چرا که با حضور وکیل اقامه حق سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد و از تراکم پرونده‌ها در محاکم کاسته می‌شود و به تبع آن شمار افرادی که در راهروهای دادگستری تردد می‌کنند کاهش می‌یابد؛ بدیهی است در این صورت در هزینه‌ها، وقت و انرژی افراد صرفه‌جویی خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری لاهیجان آنگاه در پاسخ به سوال آوای سبز مبنی بر اینکه به چه علت اکثر اشخاص در مواجهه با مسائل و مشکلات حقوقی به وکیل مراجعه نمی کنند اظهار کرد: بدون شک عدم اطلاع از نقش مهم و ضروری وکیل در پرونده ها علت اصلی عدم مراجعه افراد به وکلا محسوب می شود؛ این در حالی است که در تمامی دنیا مهمترین ابزار معرفی وکیل و حرفه وکالت رسانه‌ها هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه رسانه‌ها اعم از مجازی و مطبوعات و صدا و سیما در اطلاع رسانی پیرامون نقش و جایگاه وکیل و وکالت فعالیت نمی‌کنند، افزود : در برخی فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، کاراکتری که از وکیل ترسیم می‌شود و به نمایش درمی‌آید شخصیتی سودجو است که فقط منافع شخصی خود را دنبال می‌کند؛ چنین برداشتی از شخصیت وکیل در این گونه فیلم ها و سریال ها یا نشان دهنده عدم اطلاع سازندگان فیلم از ماهیت حرفه وکالت است و یا اینکه نویسنده و تهیه کنندگان چنین برنامه هایی، مغرضانه کاراکتری منفی و حتی شیطان صفت از وکلا به نمایش می‌گذارند. وی تصریح کرد : نمایش و پرداخت کاراکتری منفی از وکلا در برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در حالی است که قانون برای حرفه وکالت شان و منزلتی هم تراز قضاوت قائل شده است.

مهران نوع بخت اضافه کرد : وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت هستند که هر دو بال برای تحقق عدالت تلاش می‌کنند.

این وکیل زبده پیشنهاد کرد: رسانه‌ها باید در این زمینه به گونه‌ای عمل و اطلاع رسانی نمایند که مردم قبل از انجام هر عمل حقوقی ابتدا با یک وکیل یا کارشناس زبده حقوقی مشورت کنند.

وی همچنین افزود: متاسفانه خیلی از افراد در چنین مواردی از افراد غیر متخصص، مشاوره می گیرند و به عنوان مثال جهت خرید ملکی که شاید چند میلیارد تومان ارزش داشته باشد به جای مشاوره گرفتن از وکیل یا کارشناس ذیصلاح حقوقی با متصدی بنگاه معاملات ملکی مشورت می‌کنند!

وی با بیان اینکه عدم مراجعه افراد به وکلا و عدم دریافت مشاوره قبل از انجام معامله و انعقاد قراردادها، احتمال ضرر و زیان مالی افراد و ایجاد اختلاف و ارجاع پرونده به محاکم را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: افراد قبل از معامله ی ملک، خودرو و هر مال دیگر می توانند با هزینه اندک با یک وکیل، مشاوره و با آسودگی خاطر به انعقاد قرارداد و انجام معامله مبادرت ورزند.

مهران نوع بخت سپس در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که موضوع اصلی اغلب پرونده های ارجاعی به محاکم را جویا شد، گفت: در استان گیلان و از جمله شهر لاهیجان اختلافات ملکی موضوع اکثر پرونده هایی را تشکیل می‌دهد که به دادگاه ارجاع می‌شود؛ ضمن اینکه متاسفانه در چند سال اخیر موضوع طلاق هم در کنار اختلافات ملکی آمار بالایی را نشان می‌دهد که عمدتاً از عدم شناخت کافی زوجین از خصوصیات یکدیگر، قبل از ازدواج ناشی می شود.

وی افزود: ازدواج هایی که به دنبال دوستی های خیابانی و خارج از عرف جامعه صورت می گیرد، اغلب خیلی زود به جدایی و طلاق منتهی می شود به طوری که اغلب زوج هایی که خواستار طلاق هستند، یک سال و یا حتی ۶ ماه از زمان ازدواج آنها سپری شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین با اشاره به اینکه تلاش برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی و اولیه هر وکیل محسوب می‌شود افزود: خوشبختانه گاهی این تلاش ها به موفقیت منجر می شود، کما اینکه در مواردی با صحبت و مذاکره با زوج ‌های خواستار طلاق، موفق به رفع اختلافات آنها شده و موضوع طلاق منتفی شده است.

مهران نوع بخت در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز مبنی بر افزایش تعداد وکلا در سال‌های اخیر نیز گفت: به عقیده ی من گزینش های سختی که برای جذب قضات صورت می‌گیرد باید در رابطه با متقاضیان حرفه وکالت هم اعمال شود.

وی افزود: یک وکیل باید از لحاظ علمی و نیز اخلاقی، صلاحیت های لازم را داشته باشد چرا که جان، مال و آبروی افراد به امانت نزد وکلا سپرده می‌شود.

مهران نوع بخت در همین زمینه خاطرنشان کرد: در کشور ما دو نهاد طی سال‌های اخیر کار گزینش و جذب وکلا را انجام می دهد که یکی کانون وکلای دادگستری و نهاد دیگر مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه است، در واقع این دو نهاد موازی، در افزایش بی رویه تعداد وکلا، نقش اصلی را به عهده دارند که نتیجه آن رکود کاری شدید برخی وکلای جوان است تا جایی که حتی از عهده پرداخت هزینه‌های دفتر کار خود نیز بر نمی آیند.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان خواستار دقت و سختگیری بیشتر در جذب وکیل شد و تصریح کرد : وکلایی که فاقد صلاحیت علمی و …… باشند نمی‌توانند حقوق مشروع و قانونی موکلان خود را استیفا نمایند و چه بسا موجب تضییع این حقوق بشوند.

گفتنی است، مهران نوع بخت عضو کانون وکلای دادگستری گیلان و فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد  از دانشگاه  علامه طباطبایی تهران است. دو سال به عنوان وکیل در حوزه قضایی رشت مشغول به خدمت بوده و از سه سال پیش این حرفه را در حوزه قضایی لاهیجان ادامه می دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا