اقتصادیپیشنهاد سردبیرچند رسانه ایمطالب ویژه

مرتضی شهروزی وکیل پایه یک دادگستری: سعی و تلاش وکلای متعهد معطوف حل مسالمت‌آمیز پرونده‌ها است

پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام: مرتضی شهروزی از جمله وکلای مبرز و توان‌مند و متعهدی است که در ادامه سلسله مصاحبه‌ها با شماری از وکلای خوشنام و زبردست، پای صحبت‌های وی نشستیم.

این وکیل متعهد و خوشنام که کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی است و عمدتاً از پرونده‌های حقوقی، کیفری خانواده و ثبتی در محاکم دفاع می‌کند.

وی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام ضمن اشاره به اینکه سعی و تلاش ما عمدتاً معطوف حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافاتی است که به ما ارجاع می‌شود؛ خاطرنشان کرد: تاکنون در موارد متعددی، اختلافات خانوادگی و موارد ضرب و جرح که به ما ارجاع شد را با مصالحه به سرانجام رساندم.

وی در همین حال تصریح کرد؛ در مواردی که همه راه‌های منتهی به صلح و سازش مسدود باشد، ناچاراً گزینه طرح دعوی و تشکیل پرونده و قبول وکالت جهت پیگیری در محاکم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

این کارشناس ارشد رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی در پاسخ به سوال پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام که پرسید چه تفاوت‌هایی بین پرونده‌های دارای وکیل و پرونده‌های فاقد وکیل در ارجاع به محاکم وجود دارد؛ اظهار کرد: بدون شک پرونده‌هایی که با حضور وکیل تشکیل و در محکمه تحت رسیدگی قرار می‌گیرد از ابتدا با طرح صحیح دادخواست در مسیر قانونی و درست پیگیری می‌شود که بدین ترتیب ضمن جلوگیری از اطاله دادرسی؛ مدارک و مستندات و شواهد و قرائن محکمه‌پسند توسط وکیل به دادگاه ارایه و کار تصمیم‌گیری و انشاء و صدور رأی برای قاضی سهل‌تر خواهد شد. در عین حال حق مشروع و قانونی موکل نیز استیفا می‌شود.

وی افزود: اما پرونده‌هایی که بدون حضور وکیل تشکیل می‌شود؛ به علت عدم اطلاع افراد عادی از علم حقوق و قوانین و تبصره‌های متعدد قانونی، ممکن است در مسیر صحیح دادرسی قرار نگیرد و چه بسا مدارک و شواهد و مستنداتی نزد خواهان پرونده باشد که از نظر وی بااهمیت جلوه نکند فلذا آن را به دادگاه ارایه ندهد. به همین ترتیب عکس قضیه نیز مصداق دارد. یعنی ممکن است خواهان پرونده اظهاراتی بیان نماید که به ضرر او تمام شود و در نتیجه علیرغم ذیحق بودن، نتواند حق خود را به اثبات برساند. چرا که قاضی براساس مستندات و مدارک محکمه‌پسند و اظهارات مطابق با آن مستندات، به صدور حکم اقدام می‌نماید. بنابراین نتیجه می‌گیریم: حضور وکیل در تمامی پرونده‌هایی که به محاکم ارجاع شود جهت جلوگیری از تضییع حق مشروع افراد امری ضروری ارزیابی می‌شود.

وی در همین زمینه خطاب به همشهریان و هموطنان توصیه مؤکد نمود:‌ قبل از انجام هر معامله و انعقاد قرارداد حتماً به یک وکیل و با مشاور حقوقی باتجربه و متخصص مراجعه و پس از دریافت مشاوره کارشناسی به تشکیل پرونده و پیگیری آن در محکمه اقدام نمایند.

مرتضی شهروزی همچنین اعلام کرد: پرونده‌هایی که با موضوعات اختلافات ملکی؛ خانوادگی؛ مطالبات مالی و نظایر آن به من ارجاع شود را پس از مطالعه و بررسی دقیق اظهارات و مدارک مراجعه‌کننده؛ چنانچه وی را محق بدانم جهت پیگیری و دفاع در محکمه قبول می‌کنم و مجدداً یادآور می‌شوم که دیدگاه من در پرونده‌های اختلافات خانوادگی ناظر بر حل و فصل مسالمت‌آمیز و دعوت زوجین به ادامه زندگی مشترک و نفی جدایی و طلاق و فروپاشی بنیان زندگی زناشویی و خانوادگی است!

این وکیل زبده و متعهد سپس به این نکته اشاره کرد:‌ یکی از عوامل اصلی اطاله دادرسی؛ عدم حضور وکیل در پرونده‌های ارجاعی به محاکم است چرا که افراد عادی که فاقد اطلاع از مسایل حقوقی هستند در بیشتر موارد موضوع خواسته را اشتباهاً قید می‌کنند که این امر باعث رد دادخواست آنها می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام که از ویژگی‌های یک وکیل خوب یا متعهد جویا شد، گفت: یک وکیل خوب در بدو ورود مراجعه‌کننده یا موکل به دفترش باید بتواند ابتدا سعی و تلاش خود را برای ایجاد صلح و سازش به عمل آورد و چنانچه تشکیل پرونده و پیگیری در محکمه را ضروری ارزیابی نماید.

دادخواست را به صورت صحیح با رعایت اصول و موازین حقوقی تنظیم نماید. همچنین اطلاع دقیق از موضوع پرونده و اطمینان یافتن از محق بودن موکل؛ جهت قبول پرونده و پیگیری آن در محاکم، از ویژگی‌های یک وکیل متعهد به شمار می‌رود.

مرتضی شهروزی در پایان مصاحبه از ریاست دادگستری، دادستان شهرستان و تمامی پرسنل اداری و قضایی که مساعی خود را برای حل مشکلات ارباب رجوع به عمل می‌آورند تقدیر و تشکر کرد.

نشانی: تالش – خیابان معین – ساخمان پزشکان نبی اکرم (پورسیدیان) – طبقه 6 – 09112813491

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا