پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایمصاحبهمطالب ویژه

مدير انجمن خیریه پاراستنی ژين مهاباد خواستار مشاركت گسترده‌تر مسوولان و خيرين و كمك‌ به اين مركز شد .

پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
با هدف ارايه خدمات به معتادان به مواد مخدر جهت ترك مواد افيوني، به خصوص معتادان متجاهر، كارتن‌خواب و رانده شده از خانه و خانواده؛ مركز خدمات رايگان تحت عنوان انجمن خیریه پاراستنی ژين (پيشگيري از اعتياد) از سال 1383 در مهاباد راه‌اندازي شده است.
منصور تردست مديرعامل اين مركز در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام گفت: در اين مركز براي معتادان تزريقي، كارتن‌خواب و فاقد توان مالي، خدمات درماني نگهدارنده با متادون ارايه مي‌شود. ضمن اينكه امكانات اسكان براي خدمات‌گيرندگان فاقد مسكن در سرپناه شبانه همراه با خدمات تغذيه؛ استحمام؛ تحويل لباس و… نظاير آن به افراد ياد شده ارايه مي‌شود.
مديرعامل مركز پاراستني ژين با اشاره به وجه تسميه عنوان اين مركز گفت: پاراستن در اصطلاح كردي به معناي حفاظت و ژين به معناي زندگي است.
به بيان ديگر ما براي نجات زندگي افرادي كه به دام مخوف و مرگبار اعتياد به مواد مخدر گرفتار شده‌اند به اين عرصه ورود كرده‌ايم.
وي همچنين از ارايه خدمات رایگان مشاوره و راهنمايي در قالب فردي و گروهي و نيز تشكيل كلاس آموزشي براي خانواده‌ها، تشكيل كارگاه آموزشي خياطي، و نظاير آن، به عنوان بخشي ديگر از خدمات انجمن پاراستني ژين نام برد.
منصور تردست كه ازجمله چهره‌هاي فرهنگي و بازنشسته است , با بيان اينكه از پنج سال قبل در اين مركز مشغول فعاليت و ارايه خدمات است؛ افزود: متأسفانه بسياري از افراد معتاد از خانه و خانواده رانده مي‌شوند و بعضاً (داوطلبانه و يا به اجبار) به كمپ‌ها اعزام مي‌گردند كه پس از گذراندن دوره ترك، به دليل عدم فراهم بودن شرايط و فضاي مناسب، نداشتن حامي و پشتيبان و به خصوص عدم اشتغال به حرفه و شغل؛ مجدداً در دام غول اعتياد گرفتار مي‌شوند.
وي با بيان اينكه؛ مشاهده معتاداني كه زير پل‌ها، پارك‌ها، حاشيه شهرها و خيابان‌ها به تدريج در حال نابودي و فنا هستند؛ هر انساني را متأثر مي‌كند؛ گفت: اين افراد (معتادان به مواد مخدر) بيمار هستند كه بايد معالجه شوند هرچند افراد خير در اين زمينه كمك‌هايي ارايه مي‌كنند اما بايد اذعان نماييم كه كمك خيرين به مراكز نگه‌داري سالمندان و ايتام به مراتب بيشتر است و نگاه عمومي به معتادان‌؛ غالباً نگاهي منفي مي‌باشد. با اين وجود ما تلاش‌ها و رايزني‌هايي انجام داده ایم و ضرورت كمك‌رساني و بهره‌مندي معتادان از كمك‌هاي خيرين را به شكل‌هاي مختلف اطلاع‌رساني كرده‌ايم كه شكر خدا بازخوردهاي خوبي به دنبال داشته و اكنون خيرين در اين زمينه با كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي با اين مركز مساعدت مي‌كنند.
وي در همين زمينه از ويزيت‌هاي رايگان معتادان بستري در مركز توسط برخي پزشكان متخصص متعهد و دلسوز خبر داد.
منصور تردست در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از تاريخچه اين مركز خیریه جويا شد؛ اظهار داشت: از شهريور سال 1383 اين مركز به عنوان مركز اقامتي با همكاري جمعي از افراد نيكوكار و خير و با همكاري و تعامل سازمان بهزيستي؛ داير و راه‌اندازي شد كه در سال 1387 سرپناه نيز در آن تعبيه گرديد. بدين ترتيب معتادان فاقد مكان، مي‌توانند شب‌ها در اين مركز اقامت كنند.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت اين مركز حداكثر 30 نفر است؛ خاطرنشان كرد: در حال حاضر 22 نفر مددجو در اين مركز اقامت دارند.


مدير انجمن خیریه پاراستني ژين مهاباد همچنين اعلام كرد: در اين مركز پنج نفر مشغول به كار هستند كه اين افراد نگهبان، اعضا تيم سيار، مشاور، حسابدار و… را تشكيل مي‌دهند.
وي افزود: به علت كمبود نيرو، برخي افراد علاوه بر وظايف محوله در زمينه‌هاي ديگري نيز فعاليت مي‌كنند. به عنوان مثال نگهبان مركز كه شيفت شب است، كار آشپزي را هم انجام مي‌دهد.
منصور تردست در پاسخ به سوال ديگر مبني بر مشكلات پيش روي اين مركز گفت: مشكلات خرد و كلان متعددي پيش روي اين مركز قرار دارد. اما آنچه مهم است اينست كه با همين امكانات موجود بتوانيم با مديريت صحيح، حداكثر خدمات را به نحو احسن ارايه داده و نيز در جذب كمك‌هاي مردم خير و نيكوكار مؤثر واقع شويم.
كما اينكه مواد اوليه خوراك؛ از قبيل برنج، روغن، قند، چاي، بسته‌هاي غذايي مختلف، پوشاك و البسه و… به علاوه كمك‌هاي نقدي غالباً از سوي همين نيكوكاران و خيرين عزيز به مركز اهدا مي‌شود. و همانطور كه قبلاً هم اشاره كردم، پزشكان متخصص و متعهد و دلسوز؛ به ويزيت رايگان افراد بستري در مركز اقدام مي‌كنند.

منصور تردست آنگاه با بيان اينكه برخي مسوولان از جمله شخص فرماندار، شهردار، اعضاي شورا و… تاكنون از اين مركز بازديد كرده‌اند افزود: حمايت و درمان معتادان به مواد مخدر علاوه بر اينكه نجات اين افراد و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌ها و جامعه است، همچنين در زيباسازی شهر نيز مؤثر است. چرا كه مشاهده معتاداني كه
زير پل‌ها، در حاشيه خيابان‌ها، جوي‌ها و… در حال چرت‌زدن و مرگ تدريجي هستند، احساسات عمومي را جريحه‌دار نموده و چهره‌اي ناپسند به شهر مي‌دهد.
مدير انجمن خیریه پاراستني ژين مهاباد در پايان با قدرداني از افراد نيكوكار و خير و همچنين از اداره بهزيستي كه كمك‌هاي مؤثري به اين مركز ارايه مي‌كند، از عموم مردم و نيكوكاران و خيرين و نيز از مسوولان ذيربط تقاضا كرد با كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي خود اين مركز را در ارايه خدمات هرچه بهتر و بيشتر به معتادان مواد مخدر كه بيمار محسوب مي‌شوند؛ ياري رسانند.
آدرس ؛ مهاباد ـ خیابان دانشگاه
نرسیده به فلکه کاکتوس , پشت سالن ورزشی مناف آباد .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا