اجتماعیپیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتفرهنگیمصاحبهمطالب ویژه

رييس اداره كتابخانه‌هاي عمومي مهاباد خواستار مشاركت دولت و مردم براي توسعه فرهنگ كتابخواني شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
رييس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد با ابراز تأسف از پايين بودن سرانه مطالعه در استان و كشور؛ گفت: در مهاباد فقط سه باب كتابخانه عمومي داير و فعال است كه اين تعداد نسبت به جمعيت 250 هزار نفري شهرستان، بسيار پايين ارزيابي مي‌شود.
حسن سالاري كه خود دانش آموخته‌ي رشته علوم كتابداري است؛ افزود: طبق استانداردهاي تعريف شده بين‌المللي؛ براي هر 9 هزار نفر بايد يك باب كتابخانه عمومي داير باشد.
وي با بيان اينكه براي افزايش تعداد كتابخانه‌هاي عمومي پيگيري‌هايي به عمل آورده و رايزني‌هايي با مقامات استان داشته‌ايم؛ گفت: در نتيجه اين رايزني‌ها مقرر شده زميني جهت احداث يك باب كتابخانه عمومي تعيين شود.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد همچنين با اعلام اينكه 65 هزار عنوان كتاب در 85 هزار نسخه؛ موجودي كتابخانه‌هاي فعلي اين شهرستان را تشكيل مي‌دهد؛ خاطرنشان كرد: به لحاظ منابع سخت در مضيقه هستيم و اين در حالي است كه تمامي منابعي كه از سوي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ارسال مي‌شود مطابق با نيازهاي اطلاعاتي اعضاي كتابخانه هاي اين شهرستان نيست!
وي در همين زمينه بر لزوم نيازسنجي تأكيد كرد و گفت: از اهل مطالعه و كتابخوان‌ها بايد نقطه‌نظرات و نيازها را جويا شد و نتايج را ثبت كرد كه متعاقباً از طريق افراد خير و نيكوكار و اعضاي فعال كتابخانه‌ها؛ عناوين موردنياز اعضا تهيه و به كتب موجود در كتابخانه‌ها اضافه شود.
حسن سالاري در همين حال فراگير شدن اينترنت و فضاي مجازي را يكي از عوامل مؤثر در كاهش مطالعه كتاب‌هاي چاپي دانست و گفت: فضاي مجازي يكي از مشكلات و تنگناها براي مطالعه منسوب مي‌شود. البته فضاي مجازي در صورت استفاده و بهره‌گيري صحيح و مناسب بسيار ضروري ارزيابي مي‌شود چرا كه در عصر اطلاعات به سر مي‌بريم. اما بديهي است در راستاي مطالعه؛ اين فضا نمي‌تواند مفيد واقع شود بلكه براي معرفي و تبليغ كتاب‌ها و گسترش فرهنگ كتابخواني؛ مي‌توان از فضاي مجازي به نحو احسن استفاده كرد.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد سپس با بيان اينكه حس و حال مطالعه كتاب‌هاي چاپي با مطالعه به صورت ديجيتالي تفاوت‌هاي بنيادي دارد مطالعه با استفاده از كتاب با كامپيوتر و گوشي‌هاي هوشمند؛ هرگز نمي‌تواند حس و حال مطالعه سنتي كتاب‌هاي چاپي را در فرد ايجاد كند. اساساً هنگامي كه كتابي به صورت سنتي جهت مطالعه گشوده مي‌شود، فضاي آرامش‌بخش و حس و حال معنوي خاصي براي فرد ايجاد مي‌كند.
وي در همين حال تصريح كرد؛ از سوي ديگر تمامي منابع اطلاعات فيلم‌ها، ويديوها و… موجود در گوشي‌هاي هوشمند براي رده‌هاي سني كودك و نوجوان مناسب نيست و بايد براساس نيازهاي رده سني كودك و نوجوان اطلاعات گوشي‌هاي هوشمند؛ رصد شود و تحت كنترل والدين قرار بگيرد.
حسن سالاري همچنين با بيان اينكه آموزگاران و مربيان در جامعه كنوني مانند ديگر قشرها با مشكلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند؛ افزود: دولت بايد در اين زمينه به طور جدي احساس مسئوليت نموده و با توجه به ضرورت گسترش كتابخانه‌هاي عمومي و ارتقاء سطح فرهنگ كتابخواني؛ راهكارهاي مؤثر را با بهره‌گيري از نقطه‌نظرات كارشناسان و متخصصان فرهنگي و پژوهشگران و محققان به مورد اجرا بگذارد.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد آنگاه با بيان اينكه احداث كتابخانه‌هاي كوچك در محلات و مناطق مختلف شهر براي رده‌هاي سني مختلف به خصوص سالمندان، كودكان و همچنين بانوان از سوي دولت ضروري است؛ افزود: چنانچه‌ بودجه‌اي براي چنين طرح‌هايي تخصيص يابد؛ بدون شك قشرهاي مختلف نسبت به مطالعه كتاب ترغيب و تشويق خواهند شد و حداقل در تعطيلات تابستاني و اوقات فراغت؛ ساعاتي را به مطالعه كتاب مورد علاقه خود در منطقه نزديك به محل سكونت‌شان اختصاص خواهند داد كه همين امر مي‌تواند گام بلندي در راستاي توسعه و نهادينه شدن فرهنگ كتابخواني محسوب مي‌شود.
وي پيشنهاد كرد: نيروهايي جهت آموزش كتابخواني و قصه‌گويي براي كودكان و نوجوانان تعيين شوند. چرا كه ما در رشته كتابداري تحصيلكرده و طبقه‌بندي كتاب‌ها را آموخته‌ايم كه اكنون آموزه‌ها و تجارب خود را اجرايي مي‌كنيم. اما براي برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي لازم است نيروهاي متخصص و كارآزموده در همان رشته‌ها؛ تعيين شوند كه با بهره‌گيري از آموزه‌هاي خود بتوانند قشرهاي مختلف به خصوص كودكان را به خواندن كتاب يا مطالعه ترغيب و تشويق و جذب نمايند.

وي در همين حال ضرورت نيازسنجي در ارسال كتاب به كتابخانه‌ها را مورد تأكيد قرار داد و ابراز عقيده كرد: برگزاري جشنواره‌ها نيز فرصت مغتنمي براي نيازسنجي محسوب مي‌شود. چنانچه اين نيازسنجي به صورت علمي صورت گيرد يقيناً در توسعه فرهنگ كتابخواني مؤثر خواهد بود و در نتيجه؛ درصد

آسيب‌ها و ناهنجاري‌هاي مختلف اجتماعي (كه عموماً از فقر فرهنگي ناشي مي‌شود) به مراتب كاهش خواهد يافت.
حسن سالاري ابراز اميدواري كرد؛ بايد به سويي حركت كنيم كه كتاب از لوازم ضروري روزمره در هر خانواده تلقي شود به طوري كه فرضاً هنگام قطعي برق، خانواده‌ها بلادرنگ با شركت برق تماس برقرار كنند؛ براي دستيابي به كتاب‌هاي مورد علاقه خود نيز پيگير شوند كه به عنوان مثال چرا كتاب خاصي كه علاقمند به مطالعه آن مي‌باشند در كتابخانه موجود نبوده و نظاير آن كه با نهادينه شدن فرهنگ كتابخواني در همه زمينه‌ها شاهد رشد و شكوفايي خواهيم بود.
حسن سالاري در ادامه با ابزاز تأسف از اينكه امروزه در هر خانواده و مهماني و مراسمي؛ همگان سر در گوشي‌هاي هوشمند داشته و در فضاي مجازي سير مي‌كنند؛ گفت: بدون شك انسان در هر زمانه‌اي بايد مطابق با مقتضيات زمان زندگي و رفتار كند اما افراط و تفريط در هر زمينه‌اي نتايج زيانبار به دنبال خواهد داشت و متأسفانه امروزه گشت و گذار در فضاي مجازي و استفاده از گوشي‌هاي هوشمند؛ جنبه افراطي به خود گرفته و افراد از بسياري امور غافل شده‌اند.
وي با ذكر مثالي ادامه داد: در گذشته مردم با اجتماع در چايخانه‌ها، به نقالي و داستان‌گويي نقال‌ها گوش مي‌دادند و خيلي‌ها اشعار زيادي از شاهنامه را از بر بودند. مردان كهنسال غالباً كتاب‌هاي بوستان، گلستان، سعدي، اشعار و غزليات حافظ را مي‌خواندند. اما امروزه بسياري از جوانان تحصيل‌كرده ما حتي دو بيت شعر از يك شاعر ايراني را بلد نيستند و متأسفانه نمي‌توانند گاهي حتي يك نامه اداري را به طرز صحيح بنويسند! و يا اينكه يك زبان خارجي را مسلط صحبت كنند. البته اين نقاط ضعف عمدتاً از عملكرد نهادهاي آموزشي و فرهنگي ناشي مي‌شود.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد آنگاه در خصوص كتابخانه‌هاي قبلي اين شهرستان ازجمله كتابخانه مستقر در طبقه سوم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز انتقال كتابخانه به باغ شايگان و تصاوير آن مطالبي بيان داشت و افزود: از آنجايي كه براساس تجارب به دست آمده سرانه مطالعه در مناطق كمتر برخوردار نسبتاً بالاتر است. لذا فضا (زميني) به متراژ 455 متر توسط شهرداري در يكي از اين مناطق (كم برخوردار) تخصيص يافت كه اميدواريم به زودي كتابخانه جديدي در آن منطقه احداث شود.
رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهاباد در پايان با اعلام اينكه هفدهم اسفند هر سال روز تأسيس نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است؛ گفت: همه ساله در چنين روزي نويسندگان، شاعران و اهل كتاب؛ جهت حضور در كتابخانه‌ها دعوت به عمل مي‌‌آيد و كتابخانه‌ها از 8 صبح تا 7 غروب يكسره باز است كه فرصت مناسبي براي اصحاب رسانه هم به حساب مي‌آيد تا با نويسندگان، شاعران، محققان و پژوهشگران؛ مصاحبه و ديدگاه‌هاي آنها در خصوص مسايل مختلف را منعكس كنيد و در عين حال نقاط ضعف و قوت كتابخانه‌ها براي تنوير افكار عمومي و تصميم‌گيري و اتخاذ راهكار توسط مسئولان مربوطه اطلاع‌رساني نمايند.
گفتني است: حسن سالاري در اين مصاحبه همچنين از افرادي كه داراي كتابخانه شخصي در منازل خود هستند و ديگر استفاده چنداني از آن به عمل نمي‌آورند؛ كتاب‌ها را به كتابخانه‌هاي عمومي اين شهرستان اهدا نمايند تا ضمن استفاده عموم مردم از اين كتاب‌ها (كه بعضاً بسياري از عناوين قديمي بوده و اكنون ناياب است)، نام نيك از خود در اذهان عمومي به يادگار گذارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا