پیشنهاد سردبیرمصاحبه

دکتر ناصر رضوانی جویباری وکیل پایه یک دادگستری

نشان دادن راه صحیح احقاق حق به موکل ، هنر وکیل است

پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام: دکتر ناصر رضوانی جویباری بدون شک از معدود وکلای مبرز و توان‌مند در حوزه قضایی کلارآباد عباس‌آباد استان مازندران به شمار می‌رود . ایشان دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران بوده که  با ادامه تحصیلات تکمیلی با کسب رتبه سوم در حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه تهران پذیرفته و نهایتآ  دکترای خود را از  دانشگاه علوم و تحقیقات  اصفهان اخذ نمودند.

این وکیل زبده و کارآزموده در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام خاطرنشان کرد: حضور وکیل در پرونده‌هایی که به محاکم ارجاع می‌شود، به واقع کمک مؤثری به قضات جهت رسیدگی دقیق‌تر و اشراف به موضوع  نموده و نهایتاً این امر موجب احقاق حق مشروع و قانونی اصحاب دعوا  می‌شود.با توجه به گسترده و پیچیده  بودن مباحث حقوقی ، قطعآ حضور وکیل می تواند کمک موثری به قضات در جهت کشف واقع و احقاق حق نماید.

دکتر ناصر رضوانی جویباری در پاسخ به این سوال که عمدتاً چه پرونده‌هایی را جهت دفاع در محکمه قبول می‌کند؛ گفت: به عقیده من هر وکیل باید در  ابتدا پرونده‌ای که از سوی موکل به او ارجاع می‌شود را به طور دقیق مطالعه و پس از بررسی اسناد، مدارک و ادله موجود، چنانچه موکل را ذیحق بداند؛ وکالت او را قبول کند .

وی وکلا را بازوی عدالت و یاری‌دهنده قضات و تسهیل‌کننده روند دادرسی دانست و افزود: وکیل راه‌های قانونی رسیدن به حق را به موکل نشان می‌دهد و در واقع  نشان دادن راه صحیح ،  هنر یک وکیل مبرز و توان‌مند محسوب می‌شود.

دکتر ناصر رضوانی جویباری در پاسخ به سوال دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام که پرسید ویژگی‌های یک وکیل زبده و توان‌مند را چگونه ارزیابی می‌کند؛ اظهار داشت: به عقیده من این مبحث سلیقه‌ای است. اما یکسری فاکتورهای مشخص را می‌توان در این رابطه مطمح نظر قرار داد که از جمله آنها سوابق علمی و کاری  ،عملکرد وکیل در پرونده‌های مختلفی که کار دفاع را به عهده داشته و منجر به صدور احکام شده و همچنین جایگاه اجتماعی و میزان اعتبار وکیل، را می توان نام برد .

این وکیل زبده و خوشنام سپس با اشاره به برخی مشکلات عام وکلا؛ اضافه کرد: برخی موکلان حتی نزد وکیل – که امین آنها به حساب می‌آید – نیز همه اسناد و مدارک را ارایه نمی‌کنند و  یا همه حقایق را بیان نمی‌دارند و در روند دادرسی، وکیل از اظهارات طرف مقابل پرونده، به این حقایق یا اسناد و مدارک رونشده از سوی موکل خود پی می‌برد که معتقدم در هر مرحله که وکیل به این نتیجه برسد که موکل حقایقی را از وی پنهان داشته و برخی اسناد و مدارک را ارایه نداده؛ یا به این نتیجه برسد که حقی در موضوع پرونده ندارد ،بهتر و مطلوب‌تر  آن است که از ادامه وکالت در  پرونده کناره‌گیری کند.

وی همچنین  طولانی شدن روند مراحل  رسیدگی  تا اجرای حکم را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: برخی موکلان گمان می‌کنند وقتی پرونده را به وکیل سپرده‌اند، دیگر همه امور به سرعت طی و احکام خیلی زود صادر و قطعی خواهد شد. در حالی که وکلا هیچ نقشی در تعیین وقت‌های رسیدگی  و نیز چگونگی روند دادرسی وتشریفات آن ندارند و از زمان شروع دادرسی تا صدور حکم و قطعی شدن آن و اجرای احکام ، پروسه‌ای طولانی باید طی شود که این یکی از دغدغه‌های وکلا به شمار می‌رود.

دکتر ناصر رضوانی جویباری در ادامه همین مبحث تصریح کرد: در پرونده‌هایی که نیاز به کارشناسی فنی و تخصصی دارد، گاهی ممکن است در یک حوزه قضایی؛ کارشناسی فنی و تخصصی موضوع آن پرونده حضور نداشته باشد و یا اینکه کارشناس از تخصص و علم کافی برای انجام موضوع کارشناسی پرونده برخوردار نباشد، در این حال، وکیل با مشکل در استیفای حق موکل خود مواجه می‌شود .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش تنش‌ها و اختلافات خانوادگی و مسایل زناشویی، ابراز عقیده کرد: در هر جامعه‌ای که نرخ تورم بیش از حد بالا باشد و مشکلات اقتصادی شدید گریبانگیر مردم شود؛ زمینه و بستر برای برخی جرایم به خصوص جرائم مالی، سرقت، کلاهبرداری، جعل اسناد و همچنین اختلافات خانوادگی و تنش‌های زناشویی افزایش می‌یابد.

این وکیل مبرز با استناد به فرمایش پیامبر (ص)؛که فرمودند کاد الفقر ان یکون کفرا ؛  فقر  انسانها را به کفر می کشاند . بیان داشت :  در جامعه ای که  فقر باشد؛ آسیب های اجتماعی ، بیکاری ،شکاف طبقاتی و مشکلات معیشتی وجود دارد و در آن جامعه  تعداد جرائم و انحرافات اجتماعی نیز بیشتر از جاهای دیگر خواهد بود.

وی گفت: بدون شک اقتصاد پویا و شکوفا می‌تواند در پیشگیری از انواع جرایم، نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

وی همچنین ضرورت ریشه‌یابی علل و عوامل جرائم را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه با  بررسی علل و  عوامل  جرم‌زا  می‌توان راهکارهای مقابله با آن را پیدا  و اجرا نمود؛ خاطرنشان کرد: از آنجایی که مسایل اقتصادی و مشکلات معیشتی و بیکاری  از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری برخی جرایم است، لذا مسوولان و تصمیم‌گیران در هر جامعه‌ای باید همه مساعی خود را برای بهبود معیشت مردم و رونق بخشیدن به اقتصاد جامعه به کار گیرند تا ان‌شاء‌ا… با ریشه‌کنی علل و عوامل جرایم؛ شاهد کاهش انواع جرائم در سطح جامعه باشیم.

آدرس : مازندران ، کلارآباد ، طبقه فوقانی بانک تجارت ، واحد 202

تلفن : 01154608063

09111245558

09122175816

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا