اقتصادیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

با توجه به فصل گرما و مصرف زیاد هندوانه بهتر است کمی با آن آشنا شویم

آوای سبز: این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. این ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که باعث کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون می شود. اگر چه ممکن است هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.
از مهمترین خواص هندوانه عبارتند از: بهبود سلامت قلب، جبران کمبود آب بدن، مبارزه با سرطان،کاهش درد های عضلانی،کمک به هضم غذا،کنترل فشار خون، سلامت پوست و مو، کاهش مشکلات کلیوی،تقویت سیستم ایمنی و…
فرصتی پیش آمد تا خبرنگار آوای سبز دیداری با کشاورزان سختکوش آبکنار داشته باشد و پای درد ودل های آنها بنشیند. مصاحبه با آقای حسین مختاری کشاورز منطقه آبکنار شهرستان بندر انزلی حاصل این دیدار است.
*لطفا را خودتان را معرفی کنید؟
حسین مختاری، ساکن منطقه آبکنار شهرستان بندر انزلی هستم و شغل من کشاورزی است. این شغل کاشت، داشت و برداشت هندوانه است. هم تجربه و مهارت لازم نیاز دارد و شغل بسیار سختی است. کاشت هندوانه هزینه زیادی دارد، چون کود زیادی مصرف می کنیم و بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست، اگرقیمت هندوانه در بازار نا مساعد شود دچار ورشکستگی می شویم.
*شماچند هکتارزمین به کشت هندوانه اختصاص داده اید؟
من یک هکتار و نیم زمین کشاورزی دارم آنرا هندوانه کاشته ام.
با توجه به گرانی بذر و نهاده های کشاورزی چقدر هزینه کرده اید؟
بذر را کیلویی ۱۷ میلیون تومان می‌خریم و کود شیمیایی هم کیسه‌ای ۵۵۰ هزار تومان هزینه دارد با توجه به این گرانی ، ارگان های اداره کشاورزی و تعاونی جهاد کشاورزی هیچگونه کمکی نمی کنند.
*آیا نماینده مجلس آقای احمد دنیا مالی نماینده بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی یا فرماندارو دیگر مسئولین شهرستان به کار شما رسیدگی کرده‌اند؟
هیچ گونه حمایتی صورت نگرفته است مشکلات ما انعکاس نمی دهند مشکلات را به شورای شهر هم گفتم ولی هیچ کس مشکلی از ما حل نکرده است .
در حال حاضر مهمترین مشکل کشاورزانی که به کشت هندوانه مشغول هستند ، چیست ؟
باید به ما امکانات از جمله بذر و کود و سم و دیگر فراوده های کشاورزی مثل ادوات کشاورزی داده شود و این وسایل کشاورزی خیلی گران هستند، از جمله مشکلات دیگر که برای گرفتن تراکتور داریم این است دخواست چهار ضامن می کنند میسر نیست در واقع ما دچار آزردگی خاطر می‌شویم، صرفاً در حال کاغذبازی هستند و ما هم صرفاً روی پای خودمان می ایستیم و حمایت نمی شویم.
* با توجه به مشکلات مطرح شده عمده ترین مشکل فعلی شما کدام هستند؟
عمده ترین مشکل در حال حاضر کشاورزان ، نبود مشاوره و نظارت از طرف مهندسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان انزلی بر فعالیتهای کشاورزان منطقه است. ما مهندس کشاورزی داریم ولی هیچ حرکتی در جهت بهبود اوضاع کشاورزی ما انجام نمی دهند در صورتی که وظیفه بررسی بذر و آلودگی یا عدم آلودگی بذربه عهده دارند حتّی خاک ما را مورد آزمایش و بررسی قرار نمی‌دهند که مشکلی نداشته باشد در واقع هیچ عکس العملی نسبت به این امور کشاورزی ندارند و هیچ گونه مشاوره و نظارتی بر کار ما کشاورزان انجام نمی دهند. چرا که اگر بذر مریض و ناسالم باشد محصول خوبی به دست نمی آید و ما کشاورزان برای تولید محصول نیازمند بذر سالم وکود و سم و دیگر وسایل کشاورزی هستیم.ولی توجهی به ما نمی شود و ما با توجه به تجربه خودمان کشاورزی به صورت دیمی در حال کار هستیم و هیچ یک از مهندسان نظام کشاورزی ما را راهنمایی نمی کنند با توجه به کشت فراوان هندوانه در منطقه آبکنار بندر انزلی هیچ حمایتی صورت نگرفته است. حتّی برخی از جوانانی که شروع به کار می‌کنند چون تجربه ندارند و راهنمایی نمی‌شوند سرمایه آن ها از بین می‌رود نمونه‌اش دو نوجوان در این منطقه که دچار ۲۰ میلیون خسارت شدن و هیچ برداشتی هم نکردند صرفاً به خاطر اینکه هندوانه از زمین مرغوب می‌خواهد سبب این مشکلات می‌شود و کسی نیست به داد ما برسد .
وی تاکید کرد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تهیه بذر مرغوب و ارزان قیمت برای کشاورزان اقدام کند تا این محصول مفید به قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا