اقتصادیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

آبکنار نگین مُرداب دیار فرامُوش شده، نیازمند نگاه حمایتی مسئولان است

آوای سبز: آبکنار در ۴۰ کیلومتری شهرستان ساحلی بندر انزلی، واقع شده است که گفته می‌شود بزرگترین روستای استان گیلان و بلکه بزرگترین روستای کل کشور به حساب می آید. این روستای بزرگ از ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه های مختلف بخصوص کشت و تولید هندوانه برخوردار است به طوری که در کنارِ چاف لنگرود، جز مناطق شماره یک در تولید مرغوبترین هندوانه کشور به شمار می رود. علاوه بر این، در زمین های آبکنار، زراعت چوب و صید و صیادی و کشت و تولید بهترین نوع برنج خزر نیز از شهرت خاصی در سطح استان و کشور برخوردار است.
محسن بلوطی از کشاورزان نمونه و اهل و ساکن آبکنار، در ضمن از معدود افراد مطلع به تاریخچه و ظرفیت‌های آبکنار محسوب می شود که در مصاحبه به خبرنگار آوای سبز گفت: متاسفانه علی رغم پتانسیل های بالای آبکنار در زمین های کشت هندوانه زراعت چوب ، برنج خزر و صید و صیادی این منطقه از محرومیت های زیادی رنج می برد در طی ۴۰ سال اخیر حتّی یک خیابان جدید در آن احداث نشده است به طوری که آمد وشد خودروها به سختی صورت می گیرد، این درحالیست که آبکنار به دلیل برخورداری از آب و هوای دلپذیر و واقع شدن در کنار دریا و مرداب به عنوان یک شبه جزیره مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی است، که در مناسبت های مختلف سال به گیلان سفر می کنند.

وی با بیان اینکه در این منطقه بهترین بذر هندوانه(سان کا تان ) ژاپنی243 و در سطح جهانی مشهور است که کشت و تولید می شود، تصریح کرد: دلیل شهرت هندوانه آبکنار، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب است، اما این محصول هیچ حمایتی، بخصوص از لحاظ قیمت گذاری نمی شود.
این کشاورز مطلع و آگاه به مسائل و مشکلات آبکنار، در ادامه، گرانی بذر را از جمله مشکلات کشت هندوانه عنوان کرد و افزود: در حالی که بذر، سه سال قبل و با نرخ دلار آن روز خریداری شده، اکنون با نرخ دلار روز در اختیار کشاورزان هندوانه کار قرار می‌گیرد.
محسن بلوطی همچنین با بیان اینکه کشت و تولید هندوانه به نیروی کار ساده نیاز دارد، افزود؛ برخلاف برنج که به نیروی ماهر و مسلط به دستگاه و ماشین آلات کشاورزی نیاز دارد کشت هندوانه کشت ساده‌ای است که از عهده هر نیروی کار بر می آید، با این وجود از حیث تامین نیروی کار در مضیقه هستیم و ناگزیر از مناطق دیگر برای کشت و برداشت نیرو را جذب می کنیم.
وی همچنین عدم صدور مجوز ساخت و ساز را از دیگر مشکلات این منطقه بر شمرد، اظهار داشت :در حالی که ساخت ساز از ظرفیت بسیار بالا در اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری برخوردار است اما اجازه ساخت ساز فقط در بافت های قدیم و سنتی منطقه صادر می شود در حالی که امکان ساخت و ساز در آن مناطق وجود ندارد چون با احداث آپارتمان و واحدهای مسکونی مدرن مناطق آن بافت تحت اشراف قرار می گیرند.
این کشاورز در ادامه ظرفیت‌های بالای آبکنار در زراعت چوب را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد چوب صنوبر گیلان از آبکنار تامین می شود، اما این چوب ها به صومعه سرا انتقال می یابد و در آنجا پس از بعمل آوری با برَند صومعه سرا روانه بازار می گردد، بدین ترتیب صومعه‌سرا به اشتباه قطب چوب صنوبر گیلان قلمداد می شود!
محسن بلوطی با بیان اینکه از بندر انزلی تا کپورچال هیچ منطقه کشاورزی و مزرعه ای وجود ندارد، افزود: تنها آبکنار در فاصله ۴۰ کیلومتری از بندر انزلی واقع شده است دارای این امتیازات قابل توجه می‌باشد که متأسفانه مغفول و مظلوم واقع شده و مسئولان و نماینده مردم شریف در مجلس شورای اسلامی ( جناب آقای دنیا مالی) هیچ توجه و نیم نگاهی به این منطقه ندارند!

وی با اشاره به اینکه آبکنار با توجه به ظرفیت های مذکور فراتر از روستا به حساب می آید، افزود: مدارس خیام و دهقان ازقدیمی ترین مدارس استان به شمار می‌روند که در در آبکنار قرار دارند اما فقط یک رشته تحصیلی در آنها تدریس می شود. از اینرو محصلین ناگزیرند برای ادامه تحصیل در رشته های مورد علاقه خود به شهرهای مجاور عزیمت کنند.
این کشاورز مطلع و آگاه سپس با اشاره به اینکه آبکنار برای سرمایه گذاری منطقه‌ای بکر و نو محسوب می شود، افزود: چنانچه مسئولان نیم‌نگاهی به آبکنار داشته باشند و برخی از نیازهای آن را تامین و مشکلات موجود را مرتفع سازند، سرمایه گذاران انگیزه و رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف را پیدا خواهند کرد.
محسن بلوطی قطع مداوم برق را از دیگر معضلات این منطقه عنوان کرد که با توجه به برقی بودن پمپ های آب، مشکلات متعددی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.
وی سپس در خصوص مراحل و زمان شروع کشت هندوانه در آبکنار توضیحاتی داد و گفت: مقدمات آماده‌سازی زمین شخم زنی و غیره از ۲۴ اسفند هر سال کلید می‌خورد.
این کشاورز در ادامه همچنین تامین سوخت را از دیگر مشکلات کشاورزان عنوان و تصریح کرد: یکی از شروط تحویل سوخت به کشاورزان ارائه کارت عابر بانک مالکین زمین‌ها است که انجام این شرط برای کشاورزان تقریباً غیر ممکن است و اساساً فاقد توجیه می باشد آن هم در شرایطی مدام دستگاه‌های مختلف به مردم هشدارمی دهند که از قرار دادن کارت و مدارک بانکی خود به دیگران جداً خودداری نمایند.
محسن بلوطی در ادامه اذعان کرد: در شرایطی که جهاد کشاورزی نسبت به مسائل منطقه اِشراف داشته و حتّی کشاورزان منطقه را به خوبی می شناسد و به راحتی می‌تواند حواله صادر و مشکل سوخت کشاورزان را مرتفع نمایند که نیازی به ثبت نام در سیستم نباشد و پیچیده شدن یک مسئله ساده کشاورزان را با مشکلات عدیده مواجه نکنند.
وی با تاکید بر آنکه اهالی آبکنار مردمی فهیم و مهمان نواز و با فرهنگ و متدین می باشند، افزود؛ در این منطقه اکثر دروازه های خانه ها باز و مغازه ها فاقد سیستم دزدگیر می باشند ، از قضا هیچ خلاف سرقتی هم صورت نمی گیرد که نشانه سطح بالای فرهنگ و نجابت اهالی این منطقه می‌باشد.

این کشاورز زحمتکش در پایان از مسئولان ذیربط خواست با توجه به پتانسیل های بالای آبکنار در زمینه هایی که عنوان شد نسبت به رفع مشکلات این منطقه اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا