اقتصادیپیشنهاد سردبیرفرهنگی

پنل تخصصی نقش رسانه در برندسازی شهرهای خلاق با حضور مدیرکل

 به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت_ پنل تخصصی نقش رسانه در برندسازی شهرهای خلاق امروز پنجشنبه دوم تیر ۱۴۰۲ با حضور مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت کشور، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی و اعضای خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.
محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه­‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پنل تخصصی ابراز داشت: در حال حاضر جهان به شدت شهری شده به طوری که در کشورمان جمعیت روستایی ایران به حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ در روستاها تغییر کرده است و تا سال ۲۰۵۰ شهر نشینی در جهان به بالای ۶۰ درصد خواهد رسید افزود: شهرها محصول فروپاشی اجتماعات کوچک روستایی هستند و اندکی کنکاش و تحقیق نشان میدهد هویت‌های ملی نیز در حال افول است.
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت کشور ایجاد هویت‌های نقطه‌ای در کنار پراکندگی هویتی را از ویژگی‌های دنیای امروز خواند و گفت: در دوره جدید شهرها برخلاف گذشته که تولید محور بودند مصرف محورند و ماهیت مصرفی پیدا کرده‌اند بنابراین اگر بخواهیم به یک شهر عنوان شهر خلاق را بدهیم باید ویژگی تولید در آن برجسته باشد زیرا تنها با این روند می‌تواند به شهر خلاق موفقی تبدیل شد.
آقاسی با تاکید بر اینکه شهرهای جدید به شدت ضد تاریخ بوده و در حال قطع رابطه خود با گذشته هستند اذعان کرد: یکی از دلایل مهمی که شهر خلاق متولد شد این است که شهرهای امروز در ضدیت با خلاقیت هستند در حالیکه انسانیت چیزی جز خلاقیت نبوده و نیست.
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت کشور ادامه داد: شهر خلاق می‌تواند سردمدار ورود انسان به شهرها باشد و اگر چنین اتفاقی در شهرها رقم بخورد ما خدا شهرها را خواهیم دید.
آقاسی ایجاد تحول در نوع نگاه شهرهای خلاق نسبت به رسانه‌ها را لازم و ضروری خواند و گفت: شهرهای خلاق باید محیط شناسی راهبردی را در اولویت قرار دهند تا دقیقا بدانند در فضایی که حکمرانی می‌کنند چه اتفاقی در حال افتادن است.
وی ترکیبی شدن زیرساخت‌های شهرهای خلاق و استفاده از زیرساخت‌های نرم یعنی رسانه‌ها را از دیگر مولفه‌های موفقیت شهرهای خلاق ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین ظرفیت شهرهای خلاق مردم هستند بنابراین شهرهای خلاق باید مجموعه ظرفیت‌های مردم خود را مورد توجه قرار دهند.
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت کشور اذعان کرد: شهرهای خلاق به نظام مشوق و نیروهای کار ماهر و انعطاف پذیر نیاز دارند و باید ایده‌های عملیاتی را در پیش بگیرند از طرفی باید سیستمی را ایجاد کنند تا استعدادها و خلاقیت‌ها را جذب کرده و پرورش دهد.
ساسان شیخی رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور هم در این پنل تخصصی ابراز داشت: امروزه هر مدیری که بتواند از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کند در کار خود موفق خواهد بود.
شیخی از فعالیت ۴۲۱ رسانه در استان گیلان خبر داد و بیان داشت: در گیلان ۴۴۵ نفر عضو خانه مطبوعات هستند همچنین ۱۰۵ رسانه نیز به نمایندگی از رسانه‌های سراسری در این استان فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل رسمی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در برند سازی شهری به شهرهای خلاق ایران کمک کند.
رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور ضمن پیشنهاد به شهرهای خلاق ایران برای تشکیل مجمع رسانه‌های شهرهای خلاق افزود: بعد از تشکیل این مجمع، یکی از استان‌ها می‌تواند به عنوان دبیرخانه رسانه‌های شهرهای خلاق، فعالیت‌های مرتبط را پیگیری کند.
شیخی از اعلام آمادگی خانه مطبوعات برای همکاری با شهرهای خلاق ایران سخن گفت و عنوان کرد: بازدیدهای مشترک اصحاب رسانه هر کدام از شهرهای خلاق ایران و برگزاری جشنواره رسانه‌ای با برندسازی موضوعات شهری از دیگر مواردی است که می‌تواند توسط شهرهای خلاق ایران مورد پیگیری قرار گیرد.
ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این پنل تخصصی توضیحاتی در مورد موزه میراث روستایی گیلان ارائه داد و افزود: مناطق معماری استان گیلان در این موزه که وسعتی حدود ۲۶۳ هکتار دارد جانمایی شده است.
جهانی با بیان اینکه ۹ معماری گیلان در موزه روستایی بازسازی، شماره گذاری و تعیین قدمت شده است عنوان کرد: در این موزه بازارچه صنایع دستی استان گیلان و آثاری که در ایران به ثبت رسیده همچنین آیین‌های مختلف گیلان مانند لافند بازی جانمایی شده‌اند.
رحیم شوقی شهردار رشت نیز در این پلن تخصصی ضمن تشکر از مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه­‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی و اعضای خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران از میزبانی خوب مدیرعامل و اعضای خانه مطبوعات استان گیلان تشکر و قدردانی کرد.
شهردار رشت ابراز داشت: خوشحالیم که اصحاب رسانه و خانه مطبوعات در کنار ما هستند و امیدواریم با تقویت ارتباطات بتوانیم بستر تحقق، رشد و توسعه اهداف شهرهای خلاق به ویژه شهر خلاق خوراک رشت را بیش از پیش فراهم کنیم.
ابراهیم افشاری رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان نیز در این پلن تخصصی ایجاد همبستگی با شهرهای خلاق را از اهداف مهم این جلسه ذکر کرد و گفت: از شهردار رشت بابت برگزاری دومین همایش شهرهای خلاق قدردانی میکنم و امیدواریم موضوعات مطرح شده در این پنل تخصصی به ما در تحقق اهداف شهر خلاق و برندسازی کمک کند.
میلاد ابراهیمی مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان نیز در این پنل تخصصی ابراز داشت: ۴۲۱ رسانه در استان گیلان فعال هستند که از این تعداد در کنار ۱۲ روزنامه‌، ۱۱۹ رسانه چاپی و ۲۴۷ رسانه به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.
ابراهیمی افزود: شهر خلاق یک دستاورد محلی نیست بلکه معتقدیم شهر خلاق باید ملی دیده شود و به صورت جهانی معرفی شود بنابراین حوزه‌های دخیل در مباحث شهر خلاق باید نقش رسانه را در این حوزه به صورت کلیدی مورد توجه قرار دهند.
وی نقش رسانه در برندسازی شهری را با ذکر مصادیقی برشمرد و گفت: نمایش تولیدات فرهنگی و هنری، پوشش رویدادهای خلاقانه، ارتباط با جوامع بین‌المللی، ترویج کارآفرینی و‌ نوآوری و تبلیغات گردشگری و شبکه سازی از جمله مباحثی است که در برندسازی شهری باید در دستور کار قرار بگیرند.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم شبکه اطلاع‌رسانی شهرهای خلاق در پنج استان خلاق ایران تشکیل شود و از مدیران کل میراث فرهنگی هم میخواهم حتما یک مشاور اطلاع‌رسانی در حوزه شهرهای خلاق داشته باشند.
ابراهیمی حمایت مالی شهرهای خلاق از رسانه‌ها را خواستار شد و با بیان اینکه شهرهای خلاق باید حتما برای موضوعات ملی خود پیوست گردشگری را اضافه کنند گفت: استان گیلان و شهر رشت این آمادگی را دارد تا نسبت به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی اطلا‌ع‌رسانی شهرهای خلاق اقدام کند همچنین پیشنهاد می‌کنم امسال اولین جشنواره مطبوعات ویژه شهرهای خلاق برگزار شود.
امانی مدیر موزه میراث روستایی استان گیلان هم در این پنل تخصصی با بیان اینکه ایجاد این موزه جزو فعالیت‌های مهم چهار دهه اخیر بوده است ابراز داشت: این مکان خاص جزو سرمایه‌های ملی است و به همه مردم ایران تعلق دارد بنابراین انتظار داریم همه از جمله شهرداری رشت در جهت حفظ این موزه به ما کمک کنند.
گفتنی است در جریان برگزاری این پنل تخصصی، دبیران شهرهای خلاق، رؤسا و اعضای خانه مطبوعات هر کدام از شهرهای خلاق ایران نیز مواردی شامل اهمیت پیوست‌های رسانه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی مدیران با رسانه‌ها، حمایت همه جانبه از رسانه‌ها و خبرنگاران و نقش آفرینی شهرهای خلاق در این زمینه به عنوان شهرهای پایلوت، مشارکت دادن فعالانه اقشار مختلف مردم در برند شهر خلاق و برطرف کردن ضعف‌های این حوزه را مورد تأکید قرار داده و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا