پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایمصاحبه

مدير كارگاه سورتينگ ميلاد تالش خواستار ممنوعيت واردات برنج خارجي شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
كارگاه الك‌زني (سورتينگ) ميلاد در شهرستان تالش (غرب گيلان) ازجمله واحدهاي شاخص و معتبر در تبديل شلتوك به برنج است كه كيفيت بالاي برنج توليدي آن رضايت‌مندي و اعتماد كشاورزان برنجكار و همچنين مصرف‌كنندگان را در سطحي گسترده به همراه داشته است.
حاج محمود جهاني مدير كارگاه الك‌زني (سورتينگ) ميلاد در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام با اشاره به اينكه، كشاورزان برنجكار منطقه محصول توليدي خود را عمدتاً به اين واحد تحويل مي‌دهند، خاطرنشان كرد:
همه سعي و تلاش ما معطوف آن است كه برنج با بهترين كيفيت در اختيار زارعين و بعضاً مصرف‌كنندگان برسد.
وي با بيان اينكه برنج اصيل و مرغوب گيلان كه به نوعي برند اين استان محسوب مي‌شود؛ هاشمي است، افزوده: برنج‌هاي ديگري همچون فجر، ندا، شيرودي و نظاير آن كم و بيش توسط زارعين در اين منطقه و ديگر مناطق كشاورزي استان كشت و توليد مي‌شود معذالك همانطور كه اشاره كردم برنج اصيل، معتبر و با كيفيت گيلان؛ هاشمي است كه اكثر كشاورزان گيلاني برنجكار همين برنج را كشت و توليد مي‌كنند.
مدير كارگاه الك‌زني (سورتينگ) ميلاد آنگاه اعلام كرد؛ در اين واحد؛ شلتوك تحويلي از سوي زارعين، سورت و بسته‌بندي و در اختيار مشتريان و مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد.
وي گفت بازار فروش محصولات توليدي ما در سطح همين منطقه و شهرستان و نيز ديگر شهرها و حتي استان‌هاي ديگر است كه پس از الك‌ و بوجاري به بازار تحويل مي‌شود.
حاج محمود جهاني سپس با ابراز تأسف از اينكه در سالجاري وضعيت برنج، دچار نابساماني شد؛ گفت:
امسال برنج‌هاي زيادي از گذشته هنوز به فروش نرسيده و تجار و زارعين از اين حيث با مشكل مواجه شده‌اند از يكسو قيمت برنج در مقطعي به طور كذايي به بيش از يكصد و 20 هزار تومان رسيد؛ و بعد در مقطعي ديگر كه تاكنون ادامه دارد، ناگهان قيمت برنج روند نزولي به خود گرفت. اين معضل عمدتاً از سياست‌گذاري غيركارشناسي تصميم‌گيران در حوزه برنج گريبانگير كشاورزان زحمتكش شده كه دقيقاً در فصل برداشت محصول و عرضه برنج تازه به بازار؛ شاهد واردات بي‌رويه و غيراصولي برنج بي‌كيفيت خارجي به بازار هستيم.
وي با تأكيد بر لزوم اقدام عاجل دولت در سامان‌دهي به وضعيت محلي گيلان؛ تصريح كرد؛ دولت بايد واردات برنج خارجي را ممنوع اعلام كند تا كشاورزان زحمتكش دچار ضرر و زيان نشوند.
حاج محمود جهاني اضافه كرد: اكثر كشاورزان گيلاني با همين تك محصول (برنج) امرار معاش مي‌كنند و روزگار مي‌گذرانند و اكنون واردات برنج خارجي اين كشاورزان زحمتكش را كه امسال هزينه سنگيني بابت كاشت داشت و برداشت متحمل شده‌اند؛ شديداً در مضيقه قرار داده است.
وي گفت: متأسفانه برنج خارجي بي‌كيفيت در حجم بالايي به بازارهاي گيلان و مازندران تزريق شده و اين در حالي است كه برنج محلي گيلان از سال قبل روي دست زارعين و تجار مانده و در انبارها دپو شده و بعضاً شپشك زده است!
مدير كارگاه الك‌زني (سورتينگ) ميلاد خطاب به مسئولان استان اضافه كرد: بيس و پايه كار كشاورزان گيلان (و بعضاً مازندران) كشت برنج هاشمي است كه در سطح كشور و حتي در سطح جهاني از محبوبيت و مقبوليت بالايي برخوردار است چرا كه بهترين و با كيفيت‌ترين نوع برنج محسوب مي‌شود. در واقع هيچ برند ديگري از برنج از حيث كيفيت و پخت قابل مقايسه با برنج هاشمي نيست. حال در چنين شرايطي كه كشاورزان با دشواري و مشقت فراوان و با هزينه هاي كلان محصول خود را برداشت كرده‌اند؛ بايد بازار فروش و قيمت مناسب براي محصول برنج آنها ايجاد شود و دولت موظف به بسترسازي جهت بازار فروش و قيمت‌گذاري كارشناسي و عادلانه روي محصول برنج هاشمي است. به طور كلي برنج محلي گيلان است.


وي ادامه داد: مردم تالش مانند مردم ديگر اهالي شهرهاي استان؛ مردمي خونگرم، مهمان‌نواز، متدين و بافرهنگ مي‌باشند كه اكنون به دليل واردات بي‌رويه برنج خارجي و به فروش نرفتن برنج محلي و هاشمي، با مشكلات مالي عديده‌اي مواجه شده‌اند.
وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه پرسيد برخي مراكز و واحدهاي فروش برنج؛ در اقدامي غيراخلاقي و مغاير با مقررات صنفي و حرفه اي برنج اصيل محلي گيلان را با برنج‌هاي بي‌كيفيت و خارجي قاطي نموده و به مشتري عرضه مي‌كنند؛ چگونه مي‌توان با اين تخلف برخورد نمود؟ گفت: متأسفانه تشخيص قاطي شدن برنج محلي با انواع برنج‌هاي بي‌كيفيت خارجي براي ما كه مستقيماً با برنج سر و كار داريم بسيار سخت و دشوار و در برخي موارد ناممكن است. اين معضل بايد با رجوع به وجدان فروشنده؛ تعديل و مرتفع شود.

با اين وجود چنانچه در مواردي قاطي شدن برنج محلي با برنج خارجي و فروش آن به عنوان برنج اصيل محلي به اثبات برسد؛ مراجع ذيربط موظف به اعمال قانون و برخورد قانوني با متخلف مي‌باشند
وي همچنين
قيمت‌هاي متفاوت برنج را در واحدها و مراكز مختلف از ديگر مشكلات برشمرد و گفت: در حالي كه يك مركز فروش برنج را به قيمت يكصد و 10 هزار تومان به فروش مي‌رساند، مركز فروش ديگر همان برنج را به قيمت پايين‌تر به دست مشتري مي‌دهد.
حاج محمود جهاني تصريح كرد: اداره صنعت معدن تجارت ، اداره تعزيرات و نمايندگان اعزامي از سوي استانداري و ديگر مراجع ذيربط بايد نظارت دقيق بر بازار و قيمت برنج داشته باشند و با متخلفين برخورد قانوني اعمال نمايند.
وي گفت: امسال قيمت كود – سم و ديگر مواد اوليه جهت توليد برنج به نحو سرسام‌آوري افزايش يافته و همچنين كشاورزان با سختي و مشقت، محصول خود را آبياري نمودند به طوري كه هزينه‌هاي توليد برنج در سالجاري به نحو چشمگيري افزايش يافت. از اينرو مراجع ذيربط بايد با لحاظ نمودن هزينه‌هاي بالاي توليد برنج (محلي) قيمت عادلانه براي اين محصول مصوب نمايند تا كشاورزان زحمتكش بيش از اين متحمل ضرر و زيان مالي نشوند. كشاورزان با همين تك محصول براي دختران دم‌بخت خود جهيزيه تهيه مي‌كنند، به پسران خود لباس دامادي مي‌پوشانند و با حداقل امكانات و تسهيلات روزگار مي‌گذرانند. لذا مسئولان بايد با در نظر گرفتن اين شرايط اصلاً واردات برنج خارجي را ممنوع اعلام كنند و در ثاني با قيمت‌گذاري عادلانه و كارشناسي (با احتساب هزينه‌هاي توليد) – كشاورزان را از اين وضعيت سخت و دشواري كه گريبانگيرشان شده؛ رها سازند. از مسئولان استان و به خصوص از استاندار محترم كه نماينده عالي دولت در استان مي‌باشند استدعا مي‌كنيم، وضعيت بازار برنج و قيمت محصول برنج محلي (هاشمي) را در راستاي حمايت از كشاورزان زحمتكش سامان‌دهي نمايند.
نشانی: گیلان-تالش-بلوار تالشان-نرسیده به میدان امام حسین-کارگاه سورتینگ و بسته بندی میلاد

۰۹۱۲۱۳۸۱۰۹۴
۰۱۳۴۴۲۴۱۳۳۴
۰۱۳۴۴۲۴۱۳۳۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا