اجتماعیپیشنهاد سردبیر

وکیل پایه یک دادگستری : وکلای متعهد با صداقت حرفه ای حق مشروع و قانونی افراد مظلوم را استیفا می کنند

پایگاه خبری آوای سبز،  افشین کیابی از معدود وکلای مبرز و توانمند پایه یک دادگستری مازندران ، حوزه قضایی تنکابن به شمار می رود که دیدگاهی متفاوت و خاص درباره نسبت رشته حقوق و به تبع آنبه طور کلی حرفه وکالت با وضعیت املاک و اراضی در شمال کشور و شهرستان تنکابن به طور خاص ارایه می کنند.
وی که در آزمون کانون وکلای دادگستری استان گیلان در سال ۱۳۹۱ از بین یک هزار و ششصد شرکت کننده رتبه چهارم را به خود اختصاص داد در گفتگوی اختصاصی با آوای سبز اظهار کرد: رشته تحصیلی نخست من مهندسی کشاورزی با گرایش طراحی فضای سبز و باغبانی بوده که از دانشگاه گیلان فارغ‌التحصیل شدم اما پس از مدتی تفکر و تأمل و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در شمال کشور به طور کلی یعنی استان های گیلان و مازندران دو رشته ی کشاورزی و حقوق ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
وی افزود: این ارتباط تنگاتنگ عمدتاً از مسائلی چون اصلاحات ارضی به مشکلاتی که بر اثر تفکیک اراضی ایجاد می گردد،  املاک و زمین هایی در متراژهای بزرگ که بعد از درگذشت مالکان به صورت موروثی به بازماندگان به ارث می رسد و در نتیجه به قطعات کوچک تقسیم می شود و مسائلی نظیر آن نشأت می‌گیرد.
افشین کیابی در همین زمینه ادامه داد: پس از رسیدن به این نتایج تصمیم گرفتم که در رشته حقوق ادامه تحصیل دهم. از اینرو در دانشگاه پیام نور رامسر ثبت نام  و موفق به گذراندن مقطع کارشناسی رشته حقوق شدم.
این وکیل مبرز پایه یک دادگستری که در عین حال به عنوان مشاور حقوقی نیز خدمات دهی می کند، همچنین پرونده های ملکی را که حجم قابل توجهی از پرونده ارجاعی به محاکم را تشکیل می دهد دارای پیچیدگی های خاصی دانست و گفت: چنانچه از منظر حقوقی به این مسائل نگریسته شود خواهیم دید که مبحث املاک دو دوره زمانی گذشته و حال را به خود اختصاص می دهد و متاسفانه یکی از مشکلات اصلی که اکثر همکاران وکیل با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که پرونده های حقوقی مرتبط با اراضی و املاک ، بخش عظیمی از وقت و انرژی وکلا را به خود اختصاص می دهد.

افشین کیابی آنگاه با بیان اینکه در کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده‌ ، ثبتی و تجاری قبول پرونده می کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند سال اخیر بزهکاری در سطح جامعه روند صعودی داشته است که این معضل از عوامل متعددی نشات می گیرد و درصد قابل توجهی از پرونده های ارجاعی به محاکم قضایی را نیز همین پرونده های بزهکاری (کیفری) تشکیل می دهد.
وی در همین زمینه ترکیبات جمعیتی و به تبع آن تغییرات فرهنگی را در شکل گیری انواع بزه مؤثر ارزیابی کرد و افزود: بحث پیرامون علل و عوامل انواع بزه و نقش و تاثیر خانواده و جامعه در این خصوص بحثی کاملا تخصصی محسوب می شود که در صلاحیت اهل فن، جامعه شناسان و جرم شناسان زبده است.
افشین کیابی درادامه مصاحبه تصریح کرد: همانطور پیش از این اشاره کردم پرونده های حقوقی از پیچیدگی های خاص خود برخوردار هستند و همین امر یکی از عوامل اطاله دادرسی به حساب می آید. از سوی دیگر برخی موکلان توقع و انتظاراتی از وکیل خود دارند که بعضاً خارج از محدوده ی اختیارات و وظایف وکلا می باشد.
وی در همین زمینه کمبود نیرو در قوه قضاییه را از دیگر عوامل اطاله دادرسی عنوان کرد و گفت: مسئولان و دستگاه های قضایی خود به این کمبود نیرو اذعان دارند کما اینکه دادستان کل کشور مدتی قبل اعلام کرد که نیاز به جذب نیرو در این دستگاه احساس می شود.
این وکیل زبده پایه یک دادگستری در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز مبنی بر توضیح بیشتر پیرامون پرونده های کیفری اظهار داشت: مسائل کیفری عمدتاً حول دلایل،مستندات و آمار و قرائن است که اثبات جرم را امکان پذیر می سازد.
افشین کیابی جرائمی مانندسرقت، کلاهبرداری اخاذی،فروش مال غیر و نظایر آن را از جمله جرایمی عنوان کرد و گفت: درصد قابل توجهی از پرونده های کیفری را در محاکم این جرائم تشکیل می دهد.
وی سپس با اشاره به اینکه گاهی مالباختگان مدارک کافی برای اثبات حق تضییع شده خود ندارند تصریح کرد: در چنین مواردی حضور وکیل در پرونده بیش از پیش ضروری ارزیابی می شود.  چرا که دادیار یا بازپرس کار تحقیق را انجام می دهند و وکیل در دفاع از موکل که بعضاً شاید همه دارایی و اندوخته های خود را از دست داده وارد عمل می شود و براساس قرائن، مستندات و شواهد و بهره گیری هوشمندانه از مفاد و تبصره های قانونی متناسب با موضوع پرونده سعی می کند حق مشروع و قانونی موکل خود را استیفا نماید.
وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه یک وکیل در مطالعه پرونده و دفاع از موکل خود به صورت آزاد و مستقل عمل می کند، افزود: من شخصاً به هیچ کس اجازه دخالت در پرونده هایی که به من ارجاع می شود را نمی دهم و البته اکثر همکاران نیز همین گونه عمل می کنند.
وی در عین حال خطراتی که وکلا را تهدید می کند مورد اشاره قرار داد و با استناد به حمله هایی که توسط برخی ار منسوبان طرف مقابل موکل و یا حتی خود موکل به وکلا در برخی شهرها از جمله کرمانشاه و لنگرود صورت گرفته و متاسفانه در مواردی منجر به قتل وکیل شده است، خاطرنشان کرد: وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت و وکلا به لحاظ قانون هم منصب قضاوت هستن با این وجود وکلا فاقد محافظ و سلاح گرم می باشند که این امر در مورد وکلای نامی و پیشکسوت کشورمان نیز مصداق دارد.

افشین کیابی همچنین با انتقاد از کارکتر وکلا در برخی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی ایران گفت: متأسفانه به علت نا آگاهی و بی اطلاعی برخی فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان و حتی کارگردانها در بسیاری از نمایشنامه های تلویزیونی که در قالب سریال و یا فیلم سینمایی یا داستانی پخش می شود، کارکتر وکلا به عنوان فردی سودجو که فقط به فکر سودجویی و منافع شخصی است می باشد به تصویر کشیده می شود که چنین تصویری از وکلا غیرمنصفانه بوده و واقعیت ندارد البته در برخی موارد اهداف پیدا و پنهانی در نمایش چنین تصاویر توهین آمیزی نسبت به وکلا وجود دارد که پیشنهاد میکنم در راستای احترام به شعور مخاطبان چنین آثار نمایشی ،تصاویر منطبق با واقعیت از شخصیت وکلا به نمایش درآید.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و دسترسی همگانی به اینترنت و شبکه های اجتماعی،  امروزه سطح آگاهی قشرهای مختلف مردم نسبت به گذشته به میزان چشمگیری ارتقا یافته و در این حال نمایش غیرواقعی ، مغرضانه و توهین آمیز از شخصیت وکلا در آثار نمایشی مورد استهزاء مخاطبان قرار می گیرد و اعتماد مخاطب را کاهش می دهد.

وکیل زبده پایه یک دادگستری تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق وکلا افرادی با شرافت و جوان و حرفه ای هستند که علاوه برانجام وظایف روتین خود هرماه تعدادی از پرونده های سنگین را به طور رایگان قبول و کار دفاع از متهم را انجام می دهند. در این شرایط منصفانه و عادلانه نیست که کار وکلا را بیزینس بدانیم.
افشین کیایی آنگاه در پاسخ به سوالی پیرامون کانون وکلا ابراز عقیده کرد و گفت: کانون وکلا از ابتدا نهادی مستقل بوده و همچنان این استقلال را حفظ کرده و عموم وکلا افراد تحصیل کرده در رشته های دیگر و روشنفکران و اهل اندیشه و قلم جملگی بر لزوم مستقل بودن و مستقل ماندن نهاد کانون ، اشتراک نظر دارند چرا که نمی توان این نهاد را وابسته به دولت دانست و بعد هم دفاع مستقل و انجام وظایف حرفه ای به طور اصولی را انتظار داشت.
وی با جمع بندی اظهارات خود خاطر نشان کرد: من و دیگر همکاران هر ماه حداقل یک پرونده را بطور رایگان قبول و دفاع می کنیم و در کار وکالت به هیچ عنوان به مسائل مادی نمی اندیشیم چرا که طبق سوگندی که در ابتدای ورود به این عرصه یاد کردیم همه سعی و تلاش ما معطوف دفاع و احقاق حق مظلومان و افرادی است که حق مشروع و قانونی آنها توسط دیگران تضییع شده و ما موظف به استیفای حق این افراد هستیم.

_____________________________________________

آدرس :

مازندران / تنکابن / خیابان امام خمینی ( ره) / جنب آموزش و پرورش / ساختمان پرهام / بلوک ۳ / طبقه ۳ / واحد ۱۰

شماره های تماس ؛ ۰۱۱۵۴۲۱۱۳۸۲/۰۹۱۱۹۹۱۲۶۱۳

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا