اجتماعی

وکیل پایه یک دادگستری حضور وکلا در پرونده های ارجاعی به محاکم را ضروری خواند

 آوای سبز: وکلا در کشورهای پیشرفته صنعتی از جایگاه خاصی در نظام حقوقی و نزد عامه مردم برخوردار هستند و هر فردی دارای یک وکیل است که در صورت مواجهه شدن با مشکلات حقوقی ؛ وکیل او به طرح دعوی و پیگیری پرونده در محاکم اقدام می کند . امّا در کشور ما فرهنگ مراجعه  افراد به وکلا  ،نهادینه نشده و اکثراً ترجیح می دهند که به طور شخصی به اقامه دعوی و طرح شکایت و پیگیری پرونده خود بپردازند . امّا پس از اینکه رای صادره را به نفع خود ندیدند ،ناچاراً به وکیل مراجعه می‌کنند. که بدیهی است پس از صدور رای و حتّی در میانه ی رسیدگی قضایی به پرونده کار زیادی از وکیل بر نمی آید.درخصوص علل و عوامل عدم مراجعه افراد به وکلا در مواجهه با مشکلات حقوقی و منازعات مختلف،نقطه  نظرات و دیدگاه‌های مختلفی از سوی کارشناسان حقوقی، وکلا و ناظران و آگاهان مسایل حقوقی و قضایی ابراز می‌شود که وجه مشترک این اظهارات را کاهش قدرت خرید عمومی( که جایی برای حق الوکاله به عنوان هزینه ظاهراً غیرضروری باقی نمی گذارد) عدم آگاهی و اطلاع از اهمّیت و جایگاه وکالت در نظام حقوقی و ضرورت حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه و همچنین تبلیغات منفی علیه وکلا که در برخی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به عنوان افرادی فریبکار و سودجو ترسیم می شود، تشکیل می دهد.دانشمند محترم استاد بهمن کشاورز دو روایت از دو قاضی کامن لو گفتنی است : اوّل این که یکی از آنها گفت کسانی که در مورد وکلا گمان بد می برند و آنها را اهل حیله و انحراف می پندارند ، به این خاطر است که وقتی به خود می نگرند به این نتیجه می رسند که اگر در موضعی  نظیر وکیل قرار داشتند حتّماً حیله  به کار می بردند و منحرف می شدند. ( همان چیزی که به آن قیاس به نفس می گوییم )

 در این رابطه شهرام شکاری وکیل پایه یک دادگستری حوزه قضایی شهرستان بندر مرزی  آستارا اظهار می کند : در کشورهای خارج،  برای  خرید حتّی  یک دوچرخه ، دو وکیل بعد از تایید معامله قرار داد منعقد می شود . و وکالت اجباری است و  دعاوی بدون وکیل   دادگستری پذیرفته نمی شود  . در کشور ما  نیز در سال 56 در قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری ، ماده ای پیش بینی شد که وزارت دادگستری را مکلف کرد دخالت وکیل در دعاوی را به تدریج اجباری کند . وزارت دادگستری مکلف بود زمینه  ان را فراهم و آیین نامه اش را تدوین کند ، البته در آن زمان ، مقدمات این کار فراهم نشد . دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل امکانپذیر نیست و در اسناد و ضوابط بین المللی  نیز برآن تاکید شده است . اگر به وکیلی اجازه دخالت در دادرسی داده نشود یا دادگاه ها وکیل معرفی  شده  از سوی طرفین دعوا را نپذیرند  ، این دادرسی عادلانه نیست و در کشور ما نیز از موجبات نقض حکم است . در سال 67 مجمع تشخیص مصلحت نظام  مصوبه ای تحت عنوان الزام دادگاه ها به پذیرش وکیل گذراند . درآن قانون پیش بینی شده است که اگر دادگاهی وکیلی را نپذیرد ، حکمش در دیوان عالی کشور نقض می شود ولو این که حکمش درست باشد .یعنی به صرف این که به وکیل اجازه دخالت ندهند ، حکم نقض می شود . در حالی که متاسفانه در کشور ما حتّی برای پرونده هایی با ارزش میلیاردی نیز به وکیل مراجعه نمی شود.با این اوصاف افرادی که وضع مالی خوبی ندارند حقالوکاله را بموقع پرداخت می کنند ولی پولدارها تمایلی به دادن حق الوکاله ندارند .

 این وکیل پایه یک دادگستری که دانش آموخته ی  رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد است با اشاره به علاقه ی خود به رشته حقوق و حرفه وکالت ، مرحوم پدر( علیه رحمه ) خود را که از فرهنگیان خوشنام بندر مرزی آستارا بوده به عنوان اصلی‌ترین مشوق و راهنما در ورود به حرفه وکالت عنوان کرد و گفت :زنده یاد پدرم  دانش آموخته ی رشته کارشناس ارشد  فلسفه  بود . امّا به علم حقوق علاقه وافری داشت و از سال ۸۶ به مدت ۵ سال( اوّلین )ریاست دانشگاه پیام نور آستارا به عهده داشت. همچنین از سال ۸۲ تا سال ۸۸ به عنوان رئیس شعبه ۱ شورای حل اختلاف مشغول خدمت بود.

این وکیل کارآزموده که از ۱۲ سال قبل به حرفه وکالت  اشتغال دارد و 5 سال وکیل اداره امور شعب بانک ملی استان گیلان بود و حداکثری وصول معوقات بانک را در کارنامه خود دارد  و طی این مدت از پرونده‌های مختلفی در دادگاه دفاع کرده ، در ادامه خاطرنشان کرد:  عمدتاً پرونده های حقوقی را قبول می‌کنم و کمتر به دفاع از پرونده‌های کیفری می پردازم . از آنجایی که تخصص من حقوق خصوصی است  ، لذا در اینگونه پرونده ها با تسلط ویژه بر ابعاد مختلف  موضوع ، سعی می‌کنم بهترین دفاع را از موکلان خود به عمل آورده و حق مشروع و قانونی آنها را استیفاء نمایم .

 شهرام شکاری  همچنین با بیان این که یکی از وظایف وکلا ، تلاش برای حل و فصل  مسالمت آمیز نزاع ها و اختلافات است تصریح کرد .  تصریح کرد : وکلا تا جایی که در توان آنها  باشد ، سعی ‌کنند  نزاع و اختلافات  را در دفتر خود حل و فصل کنند  که از تشکیل پرونده در دادسرا جلوگیری شود .من خود تاکنون دهها پرونده از اختلافات و نزاع ها را با دعوت موکل و طرف دیگر پرونده به محل دفترم با اَدله و راهنمایی آنها ، به صلح و سازش رسانده ام .همین هفتهاخیر سه پرونده به مصالحه خاتمه دادم .و در روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء مشاوره های حقوقی رایگان در مسجد « ابروان آستارا» به مردم شریف ارایه می دهم .

این وکیل پایه  یک دادگستری همچنین با تأکید بر اینکه پرونده های ارجاعی به  محاکم با حضور وکیل در مسیر صحیح دادرسی قرار گرفته و اطاله دادرسی و جلوگیری می‌شود،  افزود:  حضور وکیل در هر پرونده ای می تواند روند دادرسی  را شتاب بخشیده و کار قضاوت را در رسیدگی و تصمیم گیری و صدور حکم ، سهل تر نماید ، ضمن اینکه وکلا با تسلط بر مفاد قانونی و نحوه ی بهره گیری و استناد به ماده و تبصره های متعدد متناسب با موضوع پرونده می توانند حد مشروع و قانونی موکل خود را استیفا نمایند.  چه بسا پرونده ای ، خواهان ذیحق باشد امّا به علت طرح نادرست (عنوان دادخواست ) و عدم اطلاع از قوانین ، نتواند به حق خود برسد که چناچه وکیل اختیار کند ، وضعیت به نفع او تغییر خواهد کرد .

 شهرام شکاری سپس ابراز عقیده کرد :در مقطعی  از ریاست مرحوم حضرت آیت الله شاهرودی ( رحمت الله علیه  ) قوه قضاییه حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به محاکم الزامی اعلام شده بود که در آن بازه زمانی اطاله دادرسی به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. امّا به دلایلی آن طرح پس از  مدتی کوتاه  ملغی شد و معتقدم که اکنون باید طرحی مشابه از سوی دستگاه قضایی در دستور کار قرار بگیرد و حضور وکیل در پرونده ها الزامی ‌شود در این صورت شاید تسهیل در روند دادرسی و کاهش حجم پرونده‌ها و نیز جلوگیری از اطاله دادرسی خواهیم بود.

 این وکیل زبده و مجرب سپس با مثبت ارزیابی کردن همکاری و تعامل قضات دادگستری و بخصوص قضات حاذق دادگاه های  تجدید نظر استان گیلان ، افزود : این قضات شریف در برخورد با وکلا ، شان و منزلت مقام وکیل را مراعات می نمایند که جای تشکر و قدردانی دارد .  همچنین لازم است از تلاش‌ها و زحمات خالصانه  رئیس محترم دادگستری شهرستان آستارا و نیز همکاری و تعامل دادستان شریف  با وکلا و از رئیس  شعبه 5 شورای حل اختلاف  جناب آقای عبادالهی  تشکر نمایم و برای همه آرزوی موفقیّت و سلامت دارم و امیدوارم « قاضی و وکیل »  دو بال فرشته عدات باشند و از  رسانه  وزین آوای سبز که به روشنگری و هدایت جامعه می پردازد  کمال تشکر دارم .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا