پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایحقوقیمصاحبهمطالب ویژه

وكيل پايه يك دادگستري تخصصي شدن وكالت را ضروري خواند

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
محمدبرزگرزاده از معدود وكلا در سطح منطقه و نيز استان گيلان به شمار مي‌رود كه به صورت تخصصي قبول پرونده مي‌كند. در واقع اين وكيل پايه يك دادگستري كه كارشناس ارشد حقوق خصوصي است، در زمينه‌هاي مختلف كيفري، خانوادگي، ثبتي به ندرت پرونده‌اي را مي‌پذيرد و تمركز اصلي او روي پرونده‌هاي حقوقي است.
محمد برزگرزاده در مصاحبه اختصاصي با سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام با اشاره به اينكه از سال ۹۷ در كسوت وكالت مشغول فعاليت است؛ خاطرنشان كرد: پرونده‌هاي متعددي در زمينه‌هاي خانوادگي، كيفري و نظاير آن به من ارجاع مي‌شود كه عمدتاً چنين پرونده‌هايي را قبول نمي‌كنم چرا كه معتقدم وكالت در كشور ما بايد به سمت تخصصي شدن برود و من نيز با همين ديدگاه غالباً پرونده‌هاي حقوقي را – كه با رشته‌ي تحصيلي‌ام مرتبط است – قبول مي‌كنم.
محمد برزگرزاده كه در دوران دانشجويي با معدل بالا جزو استعدادهاي درخشان معرفي شد، در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم قضايي ادامه تحصيل داد و موفق به كسب مدرك كارشناسي ارشد در رشته حقوق خصوصي شد.
محمد برزگرزاده همچنين عنوان نفر چهارم المپياد كشوري را به خود اختصاص داد.
اين وكيل پايه يك دادگستري در ادامه مصاحبه با سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام با اشاره به اينكه فرهنگ وكالت و استخدام وكيل در كشور ما هنوز نهادينه نشده؛ اظهار داشت: در كشورهاي اروپايي و ايالات متحده هر فرد و هر خانواده براي خود وكيلي دارد كه براي انجام هر معامله و انعقاد قرارداد و به طور كلي هر عملی كه بار حقوقي داشته باشد، ابتدا با وكيل خود مشورت نموده و بعداً به انجام معامله؛ انعقاد قرارداد و نظاير آن اقدام مي‌كنند.
وي عوامل مختلفي را در عدم نهادينه شدن فرهنگ وكالت در كشورمان مورد اشاره قرار داد و بر نقش مؤثر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي و تبيين جايگاه وكالت و نقش وكيل در پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم، تأكيد كرد.
محمد برزگرزاده گفت: رسانه ملي با نمايش برخي سريال‌ها، كاراكتري از وكلا به نمايش مي‌گذارد كه عمدتاً افرادي سودجو و به دنبال منافع مادي خود هستند، در حالي كه به واقع چنين نيست و اكثريت قريب به اتفاق وكلا را انسان‌هايي شريف و متعهد به اخلاق حرفه‌اي و پايبند به سوگندي كه ادا كرده‌اند تشكيل مي‌دهند. وكلاي متعهد براي استيفاي حق مشروع و قانوني موكل خود از هيچ تلاشي (در چارچوب قانوني) كوتاهي نمي‌كنند. حال با توجه به اينكه يك طرف پرونده معمولاً از نتيجه پرونده و رأي صادره راضي نيست و از سوي ديگر هزينه‌هايي كه براي وكالت متحمل مي‌شوند بعضاً ذهنيتي نه چندان مثبت از حرفه وكالت در برخي اذهان ايجاد مي‌شود در هر حال اصحاب رسانه اعم از مجازي و رسانه‌هاي مكتوب و به خصوص صدا و سيما كه رسانه ملي و فراگير به حساب مي‌آيد در راستاي رسالت حرفه‌اي خود بايد ويژه برنامه‌هايي با موضوعات حقوقي و جايگاه وكالت و نقش وكيل در محاكم به صورت بي طرفانه و صادقانه تهيه و اطلاع‌رساني صحيح و شفاف به افكار عمومي داشته باشند.
اين وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق همچنين آموزش اصول و مباني حقوقي در مقاطع تحصيلي مختلف را در شكل‌گيري ذهنيت صحيح از حرفه وكالت مؤثر قلمداد كرد.
وي در پاسخ به سوال سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از مزاياي تخصصي شدن وكالت جويا شد؛ گفت: مباحث كيفري، حقوقي، خانواده، مهاجرت و… هر كدام به تنهايي بسيار گسترده و در عين حال پيچيده است كه نياز به تخصص در هر كدام از اين زمينه‌ها به شدت احساس مي‌شود. و هيچ وكيلي قادر نيست در همه اين حوزه‌ها تخصص داشته باشد. در واقع وكلا در مباحث و حوزه‌هاي مختلفي كه نام بردم، از اطلاعات لازم برخوردار هستند ولي هر يك در حوزه‌اي خاص داراي تبحر و تخصص مي‌باشند كه من نيز با توجه به رشته تحصيلي‌ام (حقوق خصوصي) عمدتاً از پرونده‌هاي حقوقي در محاكم دفاع مي‌كنم و به ندرت اگر پرونده‌اي جنبه كيفري، خانواده و… به من ارجاع شود با همكاري و همراهي برخي همكاران قبول و در محاكم دفاع مي‌كنيم.
محمد برزگرزاده در ادامه همين مبحث افزود: تخصصي شدن وكالت، بيش از هر چيز به نفع موكلان خواهد بود. چرا كه وكيل با اشراف و تسلط كامل بر موضوع پرونده مي‌تواند دفاع مؤثرتري از موكل خود به عمل آورد چرا كه از ابعاد و زواياي پيچيده موضوع پرونده و مفاد و تبصره‌هاي متعدد قانوني مرتبط با آن اطلاعات تخصصي كامل دارد. بنابراين معتقدم وكالت در كشور ما بايد به سمت تخصصي شدن برود.
وي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر دلايل اطاله دادرسي اضافه كرد: قانون نقاط قوت بسياري دارد به همان ترتيب كه از نقاط ضعف نيز بي‌بهره نيست و يك وكيل مبرز ابتدا بايد از نقاط قوت قانون به نفع موكل خود استفاده كند. اگرچه برخي همكاران به دلايلي، چنين بهره‌اي از نقاط قوت قانون نمي‌گيرند و خواسته و ناخواسته موجب اطاله دادرسي مي‌شوند.

وي افزود:

البته يكي از عوامل اصلي اطاله دادرسي از دستگاه قضايي نشأت مي‌گيرد كه تعيين وقت و مشخص شدن تعداد جلسات دادرسي و… به عهده دستگاه قضايي است.
وي در همين خصوص خاطرنشان ساخت: آنچه براي وكيل داراي اهميت است؛ بحث تخصصي و ماهيتي مي‌باشد كه بتواند اين بحث را در دادگاه مطرح و پرونده را در مسير صحيح هدايت و نهايتاً نتيجه‌گيري و تصميم‌گيري درست را امكان‌پذير سازد.
محمد برزگرزاده همچنين در پاسخ به اين سوال كه پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم منطقه عمدتاً حول چه موضوعاتي است؛ گفت: در اين منطقه بيشتر دعاوي مرتبط به املاك (حقوقي) است كه افزايش تصاعدي قيمت ملك بعضاً بين افراد درگيري ايجاد مي‌كند و يا اينكه دعاوي حول تقسيم ماترك است كه وراث با يكديگر اختلاف پيدا مي‌كنند. همچنين برخي دعاوي حقوقي ني متعاقب انجام معامله با افراد غيربومي (غالباً اهالي تهران، اصفهان و…) در محاكم طرح مي‌شود.
وي در اين خصوص توضيح داد: املاكي كه معامله مي‌شود در بسياري موارد نسق است و حدود آن به جوار دقيق مشخص نيست. همين كم و زياد شدن حدود در مواردي موجب اختلاف و طرح دعوي و تشكيل پرونده در محاكم مي‌شود.
اين وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق در پايان ابراز اميدواري كرد: وكالت در كشور ما تخصصي شود و نيز دستگاه قضايي وكلا را به ديده همكار بنگرد چرا كه وكيل يك بال فرشته عدالت است كه بال ديگر را قضات محترم تشكيل مي‌دهند.
09113859831
محمد برزگرزاده
وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوقي

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا