اجتماعیپیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایحقوقیمصاحبه

مصطفى خزائی وکیل پایه یک دادگستری مازندران : با اندکی گذشت و خویشتنداری از وقوع بسیاری اختلاف ها جلوگیری می شود

پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام:

مصطفی خزائی از جمله وکلای مبرز پایه یک دادگستری است که در دعاوی مختلف از جمله حقوقی؛ کیفری؛ ثبتی؛ خانواده و … قبول پرونده می کند اما تمرکز وی عمدتا روی پرونده های ملکی ، کیفری (مواد مخدر،نزاع جمعی ، ضرب و جرح ،تیر اندازی) و خانوادگی است که در رابطه با پرونده اختلافات زوجین، عمده سعی و تلاش این وکیل توانمند و اخلاق مدار حول محور ایجاد سازش و پیشگیری از وقوع طلاق و فروپاشی نهاد خانواده است که البته تلاش های وی در این زمینه تاکنون به نتایج مطلوب و ارزشمندی رسیده و از فروپاشی شمار زیادی از خانواده هایی  که در آستانه طلاق و جدایی بوده اند جلوگیری کرده است.

مصطفی خزائی دانش آموخته ی رشته جرم و جزا در مقطع کارشناسی ارشد  و دانشجوی دکتری است که در مصاحبه اختصاصی با بایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام نقش وکیل را  در پرونده های ارجاعی به محاکم بسیار مهم و در سرنوشت نهایی پرونده تاثیر گذار است.

وی گفت: یک وکیل زبده می تواند پرونده را در مسیر صحیح دادرسی ، پیگیری و از قوانین  متناسب با اسناد و مدارک موجود در پرونده، حق مشروع و قانوني موکل خود را استیفا نماید. ضمن اینکه یک وکیل توانمند با جلوگیری از طرح دادخواست های بیهوده و دعاوی که منتج به نتیجه نمی شود و صرفاً وقت محاکم را تلف می کند به کاهش حجم پرونده ها در دادگستری کمک می کند. این وکیل پایه یک دادگستری  شهرستان نوشهر که از حدود هفت سال قبل به فعالیت در امر وکالت اشتغال دارد از معدود وکلایی  به شمار می رود که صاحب ایده و دیدگاه های نو در رشته حقوق است. کما اینکه مقاله ای تخصصی پیرامون جرائمی که به پزشکی قانونی منتهی می شود و نیز نقش و تاثیر پزشکی قانونی در اثبات جرائم کیفری و تفاوت های پزشکی قانونی ایران و اروپا را در دست نگارش دارد.

مصطفى خزائی در این مصاحبه همچنین صداقت و امانت را دو ویژگی شاخص و مهم وکلای متعهد، متخصص و اخلاق مدار عنوان کرد و در پاسخ به سوال پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام که اغلب پرونده های ارجاعی به محاکم در نوشهر و استان مازندران حول چه اختلافات و درگیری هایی است ؟ گفت:

متاسفانه در سال های اخیر اختلافات خانوادگی و تقاضا برای جدایی و طلاق افزایش یافته و زوجین با کمترین و کوچکترین مسأله و مشکلی، به طرح دعوی و تقاضای طلاق اقدام می کنند.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: معتقدم وکلا، مشاوران حقوقی، بهزیستی، قضات و اساتید دانشگاه ها، به ریشه یابی و واکاوی علل و عوامل طلاق و راهکارهای پیشگیری از آن بپردازند.

وی ابراز عقیده کرد: عمده اختلافات خانوادگی از سبک زندگی که فضای مجازی مروج آن است و نیز برخی سریال های بی محتوا ، تخریب کننده و تهدید کننده کانون گرم خانواده  ناشی می شود. به طور کلی معتقدم فضای مجازی ،تاکنون در فروپاشی بسیاری از خانواده ها تأثیر گذار بوده است!

وی با بیان اینکه محیط، یک فرد را مجرم می سازد اضافه کرد: در یک محیط یا منطقه، دعوا و درگیری و نزاع بیشتر رخ می دهد اما در یک محيط يا منطقه ی دیگر افراد اهل تعامل، تساهل   و گذشت هستند. بطور  کلی محیط پیرامون افراد در مجرم بودن یا نبودن  اشخاص تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی در همین حال خاطر نشان کرد: در اختلافات بين زوجين، معمولاً هر دو طرف، نقش دارند. ضمن اینکه نباید نقش و تاثیر دخالت های بزرگترهای زوجین را نادیده گرفت. به طور معمول خانواده ها در بروز اختلاف بین فرزند خود و همسر او، جانب فرزند را می گیرند. در حالی که در اختلافات خانوادگی و تنش و منازعه بین زوجین باید افراد بی طرف داوری کنند.

وی با بیان اینکه دخالت بزرگترها غالباً موجب تشدید اختلافات زوجین می شود، افزود: طلاق تاثیر منفی بر روحیه ی زوجین می گذارد به خصوص اگر زوجین دارای فرزند باشند. اثرات مخرب طلاق شدیدتر خواهد بود. در مواردی زوج هایی که از هم جدا شده بودند، چند ماه بعد به ما مراجعه کرده و اظهار می داشتند که کاش به توصیه های شما عمل می کردیم و طلاق نمی گرفتیم. این وکیل زبده و زبردست سپس در پاسخ به سوال دیگر پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام  که از وصول مهریه های سنگین توسط زن جویا شد، گفت: چنانچه زوج دارای ملک و اموالی باشد، زوجه می تواند با توقیف آن مهریه ی خود را وصول کند. البته اگر زوج فقط دارای یک منزل باشد که در آن سکونت دارد مستثنیات دین محسوب می شود که هر چند زوجه می تواند آن را توقیف نماید اما زوج با طرح این موضوع که یک خانه دارد که محل سكونت او است، می تواند رفع توقیف نماید. در چنین مواردی دادگاه بر اساس میزان درآمد زوج، مهریه زوجه را قسط بندی می کند.

این وکیل زبده دادگستری در پاسخ به سئوال دیگر پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام مبنی بر تاثیرات  زندان بر افراد مجرم گفت ؛ محیط زندان تاثیرات بسیار منفی بر زندانیان خواهد داشت  که گاهی ممکن است با زندانی شدن اشخاص به ویژه نوجوانان و جوانان ، با توجه به فضای منفی زندان ،یادگیری جرم و جنایت و حتی تنوع نوع جرائم  بیشتر شود .

وی تاکید کرد ؛ مجازات زندان و حبس ، همیشه نمی تواند به عنوان عامل بازدارنده جرائم  مثمر ثمر واقع شود و به نظر لازم است اقداماتی در پیشگیری  از جرم و اصلاح  افراد با ارفاق و تخفیف های قانونی  و نیز مجازات های جایگزین  حبس  توسط قضات محترم بیشتر مد نظر قرار گیرد  .

وی در همین مبحث خاطرنشان کرد ؛ زندان در گذر زمان  با افزایش  بی رویه زندانیان خود می تواند  مشکلاتی را ایجاد کند که در عمل  هدف های تربیتی و تبیهی را خنثی  و یا بلااثر نماید بطوری که در بسیاری موارد  مشاهده کرده ایم  تعداد زیادی  از افراد  محبوس در زندانها در معرض انواع آسیب های رفتاری بیشتر قرار می گیرند .

مصطفی خزائی با بیان این که در دیدگاه نخست ،زندان محلی برای تنبیه خلافکاران است تصریح کرد ؛ اما بر اثر همنشینی  فرد ( به ویژه نوجوانان و جوانان ) با مجرمان ودیگر جرائمی نوین یاد  گرفته می شود که بعداز آزادی  به سراغ  عملی ساختن  تجربیات خود بروند !

وی اضافه کرد ؛ با توجه به این که زندان بر اثر  مجازات  حبس بصورت  مقطعی  از جامعه دور نگه داشته می شود، نمی تواند  مجازات حبس  را برای افراد  مناسب دانست .در بسیاری موارد  شاهد هستیم  که فرد  بعداز آزادی  با توجه به تجربه هایی  که در زندان کسب کرده،دیگر اعضای خانواده  و بعضا دوستان  خود را نیز  به این مسیر دعوت می کند .

مصطفی خزائی با بیان اینکه افراد با تعامل و خویشتنداری و اندکی گذشت می توانند از بسیاری اختلافات جلوگیری  کنند. تصریح کرد: چنانچه ابعاد اختلافات به نقطه ای برسد که امکان صلح و سازش نباشد، افراد باید از طریق قانون اقدام نمایند.

وی همچنین فعالیت افراد” کار چاق کن ” که بعضاً خود را به عنوان وکیل معرفی می کنند را مورد اشاره قرار داد که موجب گره های بیشتر در پرونده افراد می شوند و از مسئولان ذیربط خواستار برخورد قانونی با چنین افرادی شد.

این وکیل پایه یک دادگستری نوشهر خطاب به عموم مردم توصیه کرد: چنانچه با هر مشکلی مواجه شوند که بار حقوقی داشته باشد قبل از هر اقدامی، ابتدا به یک وکیل و یا مشاور حقوقی مراجعه نمایند.

آدرس : مازندران / نوشهر / میدان آزادی / ابتدای خیابان سعدی / پاساژ بوشهری / ساختمان گودرزی / واحد ۴  / طبقه ۲ / شماره همراه : ۰۹۱۱۱۹۶۹۵۸۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا