اجتماعیپیشنهاد سردبیرفرهنگی

در مراسم خاکسپاری استاد برجسته دانشگاه عنوان شد : استاد هاشملو در علم و تقوا الگوی مثال زدنی بود

آوای سبز : هقته گذشته استان گیلان و جامعه دانشگاهی و علمی این استان یکی دیگر از مفاخر خود را از دست داد. استاد دکتر محمد رضا هاشملو استاد متعهد و کارآزموده الگویی از یک فرهنگی نخبه و اخلاق‌مدار بود که در مراسم خاکسپاری علیرغم خطری که حضار و مشارکت کنندگان را به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا تهدید می‌کرد جمع کثیری از دانشجویان اساتید دانشگاه ها و مقامات و مسئولان ادارات و ارگان ها حضور گسترده داشتند.

دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان که از دوستان و نزدیکان استاد مرحوم هاشملو بوده در مراسم خاکسپاری این فرهنگی نخبه گفت: همه ما در هر مقام و منزلتی سرانجام در همین‌جا مأوا خواهیم گزید این جا آخرین سرمنزل هستی است.

وی با بیان اینکه مرگ اندیشی مفهومی است که باعث تجمع ما در این مکان شده افزود : امروز همه ما مرگ اندیش شده ایم و این مرگ اندیشی با اینکه مرگ به سراغ فردی بیاید تفاوت دارد .

مدیرکل ارشاد گیلان مرگ اندیشی را تهذیب نفس دانست و افزود : ویروس کرونا علیرغم مهلک بودن و به رغم پیامدهای مرگبار و هولناکش یک مزیت داشته که انسان را به مرگ اندیشی وادار نموده است . در شرایط کرونایی همه انسان ها لحظه به لحظه به مرگ می اندیشند و از این رو برخی کارها و ناپسند را انجام نمی‌دهند .

فاضلی با بیان اینکه اندیشمندان و فلاسفه با همین مرگ اندیشی آراء مفاهیم فلسفی خود را مطرح کرده‌اند اظهار داشت : آدمی از لحظه تولد با دو پدیده مرگ و زندگی همراه است . موقع تولد همه نزدیکان شاد و خندان هستند . بنابراین باید به گونه ای زندگی کرد که به وقت رفتن همه گریان و غمگین باشند . وی سپس از تلاش آدمی برای نگه داشتن عقربه زمان سخن گفت و افزود : انسان هایی که در مسیر عام المنفعه و نوع دوستانه قدم بر می دارند و در طول زندگی خود منشاء نیکی و خیر برای دیگران هستند با ساخت مدرسه درمانگاه مسجد دانشگاه و …. به نوعی عقربه زمان را برای خود متوقف می سازند.

مدیرکل ارشاد گیلان با ذکر مثالی ادامه داد: پزشکی به بیمار خود اعلام می‌کند که مرض او مهلک بوده و فرضاً دو سال بیشتر زنده نخواهد بود که این دو سال در اصطلاحdaying (احتضار)خوانده می شود .

فیروز فاضلی به نقل به مضمون از یک فیلسوف ادامه داد: آن فیلسوف مشهور زمانی گفته بود پیش از آنکه جملات سنگ قبر شما را دیگران برایتان بنویسند خود این کار را انجام دهید ،بنویسد : آن که اینجا آرمیده می‌خواست که بشود اما نشد به عنوان مثال می خواست متواضع شود اما مغرور شد می خواست متدین شود اما دروغگو شد می‌خواست صداقت پیشه کند اما ریاکار شد و …. .

وی افزود : به گفته ی این فیلسوف این جملات را روی سنگ قبر خود تزیین نموده اما قسمت ‌های نشد را حذف کنید . وی اضافه کرد : حال ، ما باید به این بیندیشیم که خواست های ما چیست ؟ پس بیاییم از پیش صورت ذهنی این سنگ قبر را برای خود تعبیه نماییم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به دالتون ترامبو از فیلمنامه نویسان و نمایشنامه نویسان هالیوود گفت: دالتون ترامبو از سناریست های مشهور هالیوود محسوب می‌شود که با همکار خود ازدواج کرده بود و همسرش او را «ابر انسان »خطاب می‌کرد.

فاضلی افزود : ترامبو زمانی گفت که همسرش روزی خطاب به او چنین اظهار داشت که: تاکنون گمان می کردم تو ابر انسان هستی حال آنکه چیزی بیش از یک فرد عادی و معمولی نیستی! وی ادامه داد: این سخن همسر ترامبو در وی تحولی شگرف را رقم زد و او را به اندیشه و تعمق فرو برد به طوری که نتیجه گرفت جز در سه مورد در مابقی موارد حق با همسرش بوده و یک فرد معمولی است اما آن سه مورد چه بود؟ او اعتقاد دارد که احترام، راستگویی، صداقت و ادب و مهربانی سه خصلت یا ویژگی است که وجود او را تعریف می‌کنند و وی را در مقامی متمایز از دیگران قرار می‌دهد. در واقع ترامبو با این سه خصلت به مفهوم انسان رسید.

وی ابراز عقیده کرد : همه گونه های بشری با هر دین و زبان و نژاد و عقیده ای چنانچه واجد این سفر باشند به مفهوم انسانیت معنا می بخشند و استاد مرحوم زنده یاد دکتر هاشملو چنین (ره) بود، ابتدا با خود صادق بود و بسامد این صداقت به قدری بالا بود که با همگان صادق بود. به طوری که همه دانشجویان اساتید همکار دوستان و آشنایان درباره صداقت این عزیز از دست رفته سخن می‌گویند . هاشملو هیچ رازی را در خود نگه نمی داشت و در واقع خود را همانگونه که بود نشان می‌داد اصولاً کسی که با خود صادق باشد و نتواند با خود کنار بیاید قطعاً با دیگران نیز نمی‌تواند چنین باشد.

مدیرکل ارشاد گیلان افزود : مهربانی ،دیگر خصلت زنده یاد هاشملو بوده که در آن حد و مرز نمی شناخت و همواره نسبت به مهر و محبت دیگران تاکید می ورزید ایشان به معنای واقعی کلمه انسانی مومن و معتقد و متواضع و دلسوز بود.

دکتر فیروز فاضلی همچنین با بیان اینکه زنده‌یاد استاد هاشملو هرگز در صدد تحمیل عقاید و سلیقه های خود به دیگران بر نمی آمد تصریح کرد : آدمی وقتی فردی مومن را می‌بیند یک بهجت و سرخوشی در او ایجاد می شود . شادروان زنده یاد هاشملو یک مومن واقعی بود که احترام خاصی در جمع همکاران اساتید دانشجویان و دوستان آشنایان ایجاد می‌کرد و ما دلمان برای او تنگ خواهد شد.

میثم هاشملو فرزند ارشد استاد نیز در سخنانی کوتاه لزوم تداوم راه نخبگان و اساتید معتمد و اخلاق‌مدار را مورد تاکید قرار داد و گفت : پدر در منزل نیز یک مرد خانواده به معنای واقعی کلمه بود که هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نمی شد و اهل مشورت و نقد پذیر بود.

فرزند ارشد دکتر هاشملو اظهار کرد لازم است از پدر عزیزم بابت هر آنچه که به ما آموخت و نیاموخت تشکر و قدردانی کنیم. او به ما یاد نداد دروغ بگویم ریاکار باشیم کینه ورزی و برای لقمه ای نان خفت و خواری متحمل شویم . به ما درست زندگی کردن را آموخت راستگویی و صداقت را آموزش داد و بابت همه این آموزه‌ها قدردان ایشان هستیم .

ولی ا… هاشملو پسر عموی استاد محمدرضا هاشملو نیز در مراسم خاکسپاری حضور داشت به خبرنگار ما گفت : ایشان انسان مومن و انقلابی و ولایتمدار بود و به اهل بیت علیه السلام ارادت خاصی داشت و عشق می‌ورزید .

ولی الله هاشملو ادامه داد : این عزیز تازه درگذشته برای رضای خدا کار می‌کرد و از اخلاق حسنه برخوردار بود که از این حیث یک الگو برای دانشجویان و همکاران خود محسوب می‌شود .

محمد سلطانی از دیگر بستگان این استاد در گذشته نیز وی را فردی با تقوا مومن و خوش رو توصیف کرد که در سخت‌ترین شرایط یار و یاور دوستان و آشنایان خود بود . یاد و خاطره استاد علم و تقوا برای همیشه در دل دوستان و همکاران و دانشجویان زنده و جاوید خواهد بود .

پویا فداکار یکی از دانشجویان استاد محمدرضا هاشملو هم تواضع صبر و شکیبایی و مسئولیت پذیری استاد را مثال زدنی دانست و گفت : در کلاس ایشان ما دانشجویان هرگز احساس خستگی نمی کردیم. زنده یاد هاشملو در روند تدریس بسیار مسلط و مفاهیم درسی را با خاطرات شیرین و عبرت آموز به دانشجویان آموزش می داد .

وی افزود : این استاد بزرگ و با تقوا همچنین با صبر و حوصله فراوان مشکلات و سوالات درسی دانشجویان را پاسخگو بود و ما دانشجویان مدیون ایشان هستیم . این دانشجو همچنین جمع آوری متون احادیث توسط استاد هاشملو را کار ارزشمندی عنوان کرد که انشاا… باقیات صالحات این استاد سفر کرده باشد. خانم زهرا  صابری که از محضر استاد هاشملو، خوشه های معرفت علم و تخصص او بهره ها برده  به خبرنگار آوای سبز گفت :استاد هاشملو،انسانی به معنای واقعی کلمه،بسیارمؤمن،متعهد،متواضع،ودلسوزبود.

او همانندپدری مهربان، همیشه یارویاور دانشجویان خویش بود.ایشان خالصانه و مشتاقانه مسائل و مشکلات درسی وغیر درسی،شاگردانش را حل و فصل می نمودای که رفتی در نهان از این جهان/یادو نامت در دل و جان جاودان آب رحمت خداوند سبحان بر خاک پاکش باشد انشاالله

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا