اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

بانوی وکیل خواستار مشاوره ‌حقوقی افراد قبل از انجام معامله و انعقاد قرارداد ها شد

آوای سبز:وکالت از معدود مشاغلی به شمار می‌رود که قبل از شروع کار افراد باید سوگند یاد کنند که از شرافت حرفه ای پاسداری نموده و از هیچ تلاشی برای برقراری حق و عدالت کوتاهی نکنند از این منظر وکالت را همتراز حرفه قضاوت می دانند و همین دلیل گفته می شود قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت را تشکیل می‌دهند.

وکلا به لحاظ تسلط و احاطه ای که بر علم حقوق و مفاد و تبصره های متعدد آن دارند نقش مهمی در استیفای حق مشروع و قانونی موکلان، جلوگیری از اطاله دادرسی و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی پرونده ایفا می کنند. با این وجود فرهنگ مراجعه افراد به وکلا در مواقعی که با مسائل و مشکلات حقوقی مواجه می شوند هنوز بر جامعه نهادینه نشده و این امر از دلایل مختلفی ناشی می شود.

آوای سبز طی رشته مصاحبه هایی که با چند تن از وکلای مدافع زبده و کارآزموده در سطح شهرهای استان انجام داده علل و عوامل عدم مراجعه افراد به وکلا را مورد بحث و بررسی قرار داد که وجه مشترک اظهارات مصاحبه شوندگان عدم اطلاع از نقش و جایگاه مهم وکلا در پرونده ها و ذهنیت منفی که بر اثر نمایش برخی فیلم ها و سریال های تلویزیونی از وکلا در برخی اذهان عمومی شکل گرفته و بعضاً عملکرد غیر حرفه ای تعداد اندکی از وکلا و ….. بوده است.

در این مورد با خدیجه هنری، وکیل پایه یک حوزه ی قضایی دادگستری شهرستان مرزی آستارا، مصاحبه ای انجام داده ایم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

خدیجه هنری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی که در خیابان امام (ره) آستارا، پاساژ ملک زاده، طبقه دوم، پلاک 19 و با شماره تلفن های تماس، 01352290097 و 09112810019 به وکالت می پردازد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در این حرفه شروع کردم.

وی با اشاره به اینکه پرونده هایی که دارای وکیل باشد، از درصد موفقیت بیشتری برخوردار خواهد بود، افزود: با توجه به این‌که وکلا از مفاد و تبصره های بیشمار قانونی مطلع هستند می توانند با استفاده ی مناسب از این مفاد و تبصره ها در رابطه با موضوع پرونده، حق مشروع و قانونی موکل خود را استیفا نمایند چرا که موضوع پرونده با ادله مدارک و قوانین و شواهد موجود و استناد به مفاد و تبصره‌های قانونی متناسب با موضوع پرونده، توسط وکیل به صورت واضح و شفاف مطرح و به سمع قاضی می‌رسد لذا با توجه به دفاعیات مستدل و مستند وکیل، حکم عادلانه صادر می‌ شود.

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سوال آوای سبز که علت افزایش تنش های فردی و اجتماعی و تراکم شدید پرونده‌ها در محاکم را جویا شد، عنوان کرد: رشد روز افزون تکنولوژی های ارتباطی و فراگیر شدن اینترنت و دسترسی قشرهای مختلف به امکانات نوین ارتباطی از یک سو، تسهیلات رفاهی چشمگیری در حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی به ارمغان آورده که در نوع خود بی سابقه است اما در عین حال رشد این تکنولوژی های نوین ارتباطی موجب ازخودبیگانگی افرادی شده که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و لذا آستانه ی تحملِ چنین افرادی به شدت کاهش یافته است، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و منازعات خانوادگی و تنش‌های عصبی نیز آمار پرونده‌های ورودی به محاکم را افزایش داده که بدون شک رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی می‌توانند در تعدیل این وضعیت موثر واقع شوند.

خدیجه هنری همچنین نقش رسانه‌ها را در تعمیق و گسترش فرهنگ مراجعه ی افراد به وکلا بسیار موثر و تعیین کننده ارزیابی کرد و افزود: البته یکی دیگر از دلایل تراکم پرونده ها در محاکم که اطاله ی دادرسی را نیز به دنبال دارد، عدم حضور وکیل در بسیاری پرونده‌ها و همچنین کمبود قضات است.

وی در همین زمینه نقش دفتر خدمات قضایی و شوراهای حل اختلاف را مورد اشاره قرار داد و گفت: از مدتی قبل، پرونده ها ابتدا به دفتر خدمات قضایی ارجاع می‌شود که پروسه ثبت آن در شعبه ی دادگاه و ابلاغ به ما، مدت زمانی حدوداً یک تا دو ماه را به خود اختصاص می‌دهد.

این مشاور حقوقی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شوراهایِ حل اختلاف برای صلح و سازش، افزود: از سوی دیگر ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف نیز به نوبه خود موجب اطاله دادرسی می شود، چرا که اکثر پرونده های ارجاعی به شورا منجر به صلح و سازش نمی شود که با توجه به مدت زمان یک ماهه ای که پرونده در شورا، تحت رسیدگی قرار می گیرد، پروسه ثبت در شعبه دادگاه طولانی تر می شود.

 خدیجه هنری، آنگاه مجازات های جایگزین حبس را که عمدتاً جرائمی مانند تخریب و جعل را شامل می‌شود، اقدامی مثبت و موثر در کاهش آمار زندان‌ها دانست و در پاسخ به سوال آوای سبز که عمدتاً چه نوع پرونده هایی را جهت دفاع در دادگاه قبول می کنید، گفت: طبق وظیفه و رسالتی که بر عهده داریم، در مراجعه افراد به دفتر ابتدا همه سعی و تلاش خود را به عمل می آوریم که اختلاف و منازعه با گفتگو، به صلح و سازش منجر شود و در این زمینه بیشترین تلاش ما معطوف به صلح و سازش بین زوج هایی است که با هدف جدایی و طلاق به ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه در بسیاری موارد موفق به برقراری صلح و سازش بین چنین زوج‌هایی می شویم اما در مواردی که زوجین اختلاف اساسی داشته و به هیچ عنوان تمایل به ادامه زندگی مشترک نداشته باشند، به طرح دعوی و تشکیل پرونده و ارجاع آن به دادگاه اقدام می کنیم.

وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه افراد قبل از انجام هر کاری که بار حقوقی داشته باشد، باید به وکیل و یا یک کارشناس زبده ی حقوقی مراجعه و خدمات مشاوره‌ای دریافت نمایند، افزود: مراجعه به وکیل یا کارشناس ماهر و زبده ی حقوقی قبل از انعقاد قرارداد و معاملاتِ مختلف، اعم از خرید خودرو، ملک، واحد مسکونی و حتی ازدواج، می تواند از تنش و اختلاف و منازعات احتمالی بعدی جلوگیری نموده و مانع ضرر و زیان کلان مالی و معنوی شود.

خدیجه هنری اظهار کرد: معاملات و قراردادهای مالی به قدری حساس و مرتبط با علم حقوق است که گاهی حتی یک کلمه کم یا اضافه در مبایعه نامه و قراردادها، می تواند کل محتوای آن سند را دگرگون یا مخدوش نموده و ضرر و زیان مالی سنگینی به طرف معامله وارد کند، همچنین مشورت با کارشناس حقوقی، قبل از وقوع عقد ازدواج تا حد زیادی از اختلافات زناشویی منجر به طلاق پیشگیری خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان دادگستری شهرستان مرزی آستارا تعامل و همکاری خوب و ارزشمندی با وکلا دارند، گفت: فرصت را مغتنم شمرده از این تریبون، مراتب قدردانی خود را از مدیرکل دادگستری استان، رئیس دادگستری آستارا و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان و قضات شریف اعلام می کنم.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا