پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتمصاحبه

مدير كارخانه برنجكوبي زرين‌كوب خواستار حمايت متوليان بخش كشاورزي از برنجكاران و كارخانجات شاليكوبي شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
كارخانه برنجكوبي زرين‌كوب در روستاي طارمسر كوچصفهان از معدود كارخانجات برنجكوبي در سطح منطقه به شمار مي‌رود كه مجهز به دستگاهها و ماشين‌آلات مدرن برنجكوبي بوده و انواع شالي‌ها را با بهترين كيفيت به برنج سفيد تبديل مي‌كند.
سعید جوادی در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام؛ گفت: در اين مجموعه عمدتاً برنج هاشمي و برنج علي‌كاظمي فرآوري و توليد مي‌شود كه از بهترين و با كيفيت‌ترين انواع برنج محلي گيلان و كشور به حساب مي‌آيد. در عين حال شلتوك عنبربو از اهواز هم از ارقام با كيفيت برنج است كه در اين كارخانه به عمل‌آوري و به برنج سفيد تبديل مي‌شود. مدير كارخانه برنجكوبي مدرن زرين‌كوب همچنين خاطرنشان كرد؛ برنج‌هاي توليدي اين مجموعه علاوه‌بر شهرهاي استان گيلان به ديگر استان‌هاي دور و نزديك كشور هم ارسال و توزيع مي‌شود.
وي سپس با اشاره به برخي مشكلات اظهار كرد: بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين مشكل ما اينست كه جهاد كشاورزي به عنوان متولي بخش كشاورزي هيچ حمايتي از كشاورزان و كارخانجات برنجكوبي به عمل نمي‌آورد. كما اينكه در صدد تجهيز و ارتقاء دستگاههاي كارخانه هستيم كه به ميلياردها تومان نقدينگي نياز دارد اما هيچ كمك و حمايتي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد.
سعيد جوادي افزود: براي تأمين بودجه موردنياز درخواست تسهيلات داده‌ايم كه فعلاً در چرخه مقررات و تشريفات زائد اداري مانده و اساساً بانك‌ها در اين زمينه همكاري با واحدهاي توليدي ندارند به طوري كه اگر درخواست 4 ميليارد تومان تسهيلات ارايه كنيم؛ شايد فقط با 200 يا 300 ميليون تومان موافقت شود كه پرداخت همين رقم اندك هم به سهولت و آساني انجام نمي‌شود و سيستم بانكي شرايط دشواري به لحاظ تأمين وثيقه و ضامن‌ها و… تعيين مي‌كند و چنانچه همه اين شرايط هم محقق شود؛ پرداخت تسهيلات مدت‌ها زمان مي‌برد
وي با تأكيد بر اينكه توليدكنندگان به تسهيلات ارزان‌قيمت نياز دارند كه در بازه زماني كوتاه تأمين و پرداخت شود؛ افزود:
جلساتي كه به منظور رفع موانع توليد در دستگاه هاي اجرائي و استانداري تشكيل مي‌شود خروجي به نفع توليدكنندگان ندارد.
وي گفت: جهاد كشاورزي و بانك كشاورزي متوليان اصلي بخش كشاورزي محسوب مي‌شوند كه متأسفانه در عمل هيچ حمايتي از اين بخش به عمل نمي‌آورند و گره‌اي از مشكلات عديده كشاورزان زحمتكش و كارخانجات برنجكوبي نمي‌گشايند.
سعيد جوادي اضافه كرد؛ كارخانجات برنجكوبي در شرايط فعلي تنها حامي و پشتيبان كشاورزان زحمتكش هستند كه هر خواسته و نياز خود را با ما در ميان مي‌گذارند و ما نيز تا جايي كه امكان داشته باشد به اين عزيزان تسهيلات قرض‌‌الحسنه و كمك‌هاي ديگر ارايه مي‌كنيم.
مدير كارخانه برنجكوبي مدرن زرين‌كوب در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه مشكلات اصلي بازار برنج را چگونه ارزيابي مي‌كنيد ؟گفت: كاهش شديد قيمت برنج آن هم در شرايطي كه امسال كشاورزان هزينه‌هاي سنگيني بابت كشت و برداشت برنج متحمل شده‌اند و نبود بازار فروش از مهم‌ترين و اصلي‌ترين مشكلات فعلي بازار برنج است، وي افزود:
در واقع برنج كشاورزان با همين قيمت نازل هم خريداري ندارد و اين قشر زحمتكش كه متكي بر همين تك محصول است براي امر معاش و گذران روزانه امور زندگي با چالش‌هاي جدي و عميقي مواجه ‌شده‌اند.
سعيد جوادي همچنين در خصوص قيمت فعلي برنج محلي گيلان توضيحاتي داد و گفت: قيمت فعلي برنج، حتي هزينه‌هاي توليد اين محصول را هم پوشش نمي‌دهد كه كشاورزان ناگزير از فروش حاصل دسترنج خود به همين قيمت نازل شده‌اند معذالك بازار در ركود كامل است!
مدير كارخانه برنجكوبي مدرن زرين‌كوب همچنين نرخ‌گذاري خدمات كارخانه برنجكوبي را از ديگر مشكلات برشمرد و گفت: در حالي كه كارخانجات برنجكوبي هزينه‌هاي سنگيني بابت تعمير و نگهداري دستگاهها و ماشين‌آلات؛ تعرفه‌هاي آب، برق، گاز، حقوق كارگران ماليات و بيمه و ده‌ها هزينه كوچك و بزرگ ديگر در طول ماه متحمل مي‌شوند نرخ خدمات كارخانجات را فقط دو هزار و 200 تومان مصوب و ابلاغ كرده‌اند كه هيچ سنخيت و تناسبي با هزينه‌هاي كلان كارخانجات ندارد.
وي اضافه كرد: نكته قابل تأمل اينست افرادي كه چنين نرخي را مصوب كرده‌اند خود بر هزينه‌هاي سنگين كارخانجات برنجكوبي واقف هستند و به خوبي از شرايط سخت و دشواري كه كلا در بازار برنج رقم خورده؛ اطلاع دارند. حال چرا چنين نرخي را مصوب كرده‌اند؛ موضوعي است كه در پرده ابهام قرار دارد!!!
مدير كارخانه برنجكوبي مدرن زرين‌كوب در پاسخ به اين سوال كه چه راهكاري جهت خروج از وضعيت كنوني بازار برنج و كسب و كار كارخانجات برنجكوبي پيشنهاد مي‌كنيد؟ اظهار كرد:
مشكلات كشاورزان به نوعي مستقيماً مشكل كارخانجات برنجكوبي نيز به حساب مي‌آيد كه در اين راستا دولت ابتدا بايد سازوكاري براي قيمت‌گذاري واقعي و عادلانه برنج تعبيه و بازار فروش اين محصول استراتژيك را تثبيت كند! از سوي ديگر با توجه به مناسبات فيمابين كشاورزان و كارخانجات و جايگاه كارخانجات برنجكوبي در توليد برنج؛ لازم است متوليان بخش كشاورزي تسهيلات ارزان‌قيمت به كارخانجات برنجكوبي تزريق نموده تا بتوانيم ضمن ارتقاء تجهيزات؛ خدمات بيشتر و بهتري به كشاورزان و عموم مردم شريف ارايه دهيم.
وي افزود: توليد داخلي برنج پاسخگوي مصرف كشورمان نيست اما واردات بي‌رويه برنج خارجي نقش اصلي را در كاهش قيمت برنج و ركود شديد بازار برنج داشته است در حالي كه با حمايت از كشاورزان و توليد داخلي مي‌توان ظرفيت توليد برنج را ارتقا داده و ضمن تأمين كامل نياز كشور حتي به خارج هم صادرات داشته باشيم. چرا كه برنج گيلان و به خصوص برنج آستانه اشرفیه و خشكبيجار و كوچصفهان از مرغوب‌ترين و با كيفيت ترين انواع برنج در سطح جهاني محسوب مي‌شود.

آدرس: گیلان _ بخش کوچصفهان _لولمان – پايين محله طارمسر – روبروي مسجد ابوالفضل
09119410137 – 09118412768 – 09112321671 – 09119402008

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا