پیشنهاد سردبیرتبلیغاتمصاحبه

مدير فروشگاه برنج خسروي دانش خواستار حمايت دولت از برنجكاران و برنج توليدي گيلان شد

پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
فروشگاه برنج خسروي دانش در آستانه‌اشرفيه از جمله واحدهاي شاخص و معتبر در تهيه و توزيع برنج مرغوب و درجه يك آستانه است كه در سطح كشوري شهرت و مقبوليت بالايي دارد و در واقع بهترين نوع برنج محلي استان گيلان محسوب مي‌شود.
آقاي محمد خسروي دانش مدير اين فروشگاه از چهره‌هاي فرهنگي و شناخته‌شده در ميان شهروندان آستانه‌اي است كه سابقه 30 سال خدمت در آموزش و پرورش را در رزومه خود دارد.
وي پس از رسيدن به دوران بازنشستگي تصميم گرفت در حوزه‌اي ديگر؛ خدمات‌رساني به همشهريان خود را ادامه داده و از اينرو مغازه فروش برنج را داير كرد.
محمد خسروي دانش در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام با اشاره به اينكه خود نيز از خانواده‌اي كشاورز مي‌باشد؛ گفت: در اين فروشگاه مرغوب‌ترين برنج آستانه‌اشرفيه به صورت كلي و جزئي به همشهريان و متقاضيان عزيز ارايه مي‌شود.
وي با بيان اينكه برنج‌هاي كشت شده در منطقه ما اصيل و محلي است؛ افزود: اين برنج‌ها، ارقامي همچون هاشمي، صدري، حسن سرايي، زرد دم، طارم محلي و… را شامل مي‌شود. ضمن اينكه نوع علي كاظمي هم كه زماني رواج گسترده‌اي داشته هم اكنون در سطحي بسيار معدود و اندك كشت مي‌شود.
وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از چرايي عدم كشت رقم علي كاظمي برنج جويا شد؛ اظهار كرد:‌به گمان من چاقي و لاغري اين رقم از برنج و اندازه آن و همچنين آفت‌پذيري آن (مقاومت پايين در مقابل آفت) از جمله دلايل بي‌رغبتي كشاورزان به كشت اين رقم برنج است.
وي در همين حال خاطرنشان كرد: برنج‌هاي ديگر كه نام بردم نيز برخي تا حدي آفت‌پذير مي‌باشد و برخي هم ديررس است و در عين حال به آب بيشتري نياز دارد. محمد خسروي دانش اضافه كرد: كشاورزان معمولاً به دنبال كشت و توليد ارقامي از برنج هستند كه زحمت كمتري داشته و در عين حال در مقابل آفت‌ها از مقاومت لازم برخوردار باشد و محصول بيشتري بدهد.
وي در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه ارزيابي او از واردات برنج خارجي و كيفيت اين نوع برنج‌ها را جويا شد؛ گفت: برنج خالص خارجي كيفيت خاص خود را دارد كه بدون شك با برنج محلي گيلان از حيث كيفيت قابل مقايسه نيست. مخصوصاً برنج آستانه اشرفيه كه به لحاظ كيفيت و پخت و مزه عالي به عنوان يك برند معتبر در سطح كشور شناخته مي‌شود و البته برنج محلي ديگر مناطق گيلان نيز از كيفيت بسيار مطلوبي برخوردار است و نمي‌توان برنج توليدي اين استان را با برنج خارجي مقايسه كرد!
مدير فروشگاه برنج خسروي دانش آنگاه ابراز عقيده كرد؛ برنج خارجي، اگر فقط به عنوان خارجي توزيع و عرضه شود؛ مانعي ندارد و مصرف‌كنندگان مي‌توانند با آگاهي و اطلاع كافي برنج خارجي و يا محلي را انتخاب كنند. اما اين مبحث هنگامي مشكل‌ساز مي‌شود كه عده‌اي از افراد سودجو برنج خارجي را با ارقام برنج محلي مانند هاشمي مخلوط نموده و به عنوان برنج محلي درجه يك به مشتريان عرضه مي‌كنند كه به عقيده من اين كار، آشكاراً خلاف مقررات صنفي و مغاير با وجدان كاري و اخلاق كاسبي است؛ چرا كه خريدار با اعتماد به فروشنده، اقدام به خريد برنج مي‌كند. و عرضه برنج مخلوط خارجي و محلي به مشتري تحت عنوان برنج محلي گيلان با قيمت بالا ، غش در معامله است .
اين فعال فرهنگي كه همه سعي و تلاش خود را معطوف ارايه بهترين انواع برنج به مشتريان نموده و نيز اصل مشتري‌مداري را سرلوحه خدمات فروشگاه تحت مديريت خود قرار داده سپس با ابراز تأسف از قيمت پايين برنج محلي، افزود: در سال زراعي جاري كشاورزان زحمتكش هزينه‌هاي كلاني در مراحل كاشت، داشت و برداشت متحمل شده‌اند به طوري كه هر يك كيلو برنج براي كشاورزان حدود 90 هزار تومان هزينه داشته؛ من خود يك كشاورز هستم و به خوبي مشكلات اين قشر زحمتكش را درك مي‌كنم. سم و كود امسال چندين برابر نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشته و به همين ترتيب دستمزد كارگران كشاورزي هم بالاتر از عددهاي سال قبل است. ضمن اينكه به جز دستمزد روزانه، كارگران زحمتكش به وعده‌هاي ناهار و صبحانه و عصرانه و… نياز دارند كه كشاورز بايد اين اقلام را خريداري كند.
خسروي دانش اعلام كرد: چنانچه اين هزينه‌هاي به طور جدي و دقيق محاسبه شود، معلوم خواهد شد كه برنجكاري به هيچ عنوان براي كشاورز مقرون به صرفه نبوده بلكه ضرر و زيان مالي هم به همراه دارد.
وي افزود: به تمامي هزينه‌هايي كه اشاره كردم، بايد هزينه‌هاي نقل و انتقال شلتوك به كارخانه برنج‌كوبي و تبديل شلتوك به برنج سفيد، هزينه‌هاي درو، كمباين و… را نيز اضافه كنيم.

در اين شرايط دولت بايد راهكاري بيانديشد كه كشاورز برنج توليدي خود را به قيمت مناسب به بازار عرضه كند و خريداران نيز بتوانند اين محصول استراتژيك را به قيمت عادلانه خريداري كنند كه به  عقيده من دادن سوبسيد در اين زمينه و خريد تضميني برنج از سوي دولت مي‌تواند يكي از راهكارهاي مؤثر در حمايت از برنج توليدي داخلي به خصوص برنج محلي گيلان باشد.
نشاني: گیلان _ آستانه اشرفيه – ميدان جمهوري اسلامي – بلوار دكتر معين – جنب بانك سپه
مغازه: 42128238 منزل: 42125145 موبايل: 09111455614 – 09113846575

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا