پیشنهاد سردبیرمصاحبه

مدير شركت ويراتكسان خواستار برخورد قانوني با فعاليت افراد و دفاتر غيرمجاز در امور فني مهندسي شد

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
ويراتكسان، نامي معتبر در عرصه فني مهندسي شهرستان آستانه‌اشرفيه محسوب مي‌شود كه با مديريتي كارآمد تاكنون منشأ خدمات ارزشمندي در حوزه‌هاي طراحي، نظارت و اجرا بوده است.
خانم مهندس محبوبه خادمي‌فر دانش‌آموخته رشته معماري در مقطع ليسانس و رشته مديريت پروژه در مقطع فوق‌ليسانس كه به همراه همسرش مهندس فرزين مديريت اين شركت را به عهده دارند، در مصاحبه با سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام به تشريح فعاليت و خدمات اين شركت پرداخته و ضمن اشاره به برخي مشكلات به سوالات سايت آواي سبزآرام پاسخ دادند؛
خانم مهندس خادمي‌فر ابتدا با اشاره به اينكه شركت فني – مهندسي ويراتكسان از سال 88 آغاز به كار كرده؛ يادآور شد؛ پيش از اين شركت تحت عنوان ديگري مشغول فعاليت بوده كه از سال 88 تحت عنوان ويراتكسان دور جديدي از فعاليت و خدمات خود را در زمينه طراحي، نظارت و اجرا آغاز كرد.
وي افزود: عمده فعاليت‌هاي اين شركت معطوف طراحي‌هاي خاص اعم از نماهاي داخلي، اجرا، نظارت طراحي نما و ديگر موارد مرتبط با صنعت ساختمان است.
خانم مهندس خادمي‌فر اضافه كرد: در واقع فعاليت‌هاي شركت ويراتكسان غالباً جنبه تخصصي داشته كه محور اصلي آن ساخت ويلاها و خانه يا عمارت‌هاي خاصي است كه معمولاً با بناها و سازه‌هاي روتين معمولي تفاوت‌هاي آشكاري دارد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از مشكلاتي كه از چند سال قبل گريبانگير اين مجموعه و بعضاً دفاتر مشابه شده ورود بنگاه‌هاي معاملات ملكي به عرصه فني – مهندسي است. به عبارت ديگر بنگاه‌ها عمدتاً در كنار انجام وظيفه اصلي خود كه واسطه‌گري بين خريدار و فروشنده و موجر و مستأجر است، امور مهندسي از قبيل نقشه‌كشي، طراحي و نظاير آن را نيز انجام مي‌دهند، بي‌آنكه تخصص دانش و مجوز اين كار را داشته باشند! اين اقدام بنگاههای معاملات ملکی تخلف صنفی محسوب می‌شود که لازم است مراجع نظارتی در این خصوص اعمال قانون نمایند. ضمن اینکه بنگاههای مذکور با این ورود غیرمجاز به عرصه فنی – مهندسی – شأن و منزلت دفاتر فنی مهندسی را که از مدیران تحصیلکرده برخوردار هستند پایین می‌آورند!
مهندس فرزین نیز در مصاحبه با سایت اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام ضمن تأیید صحبت‌های خانم مهندس خادمی‌فر، اضافه کرد: اصولاً امور فنی مهندسی، یک مبحث تخصصی مدیریتی و اقتصادی محسوب می‌شود که متأسفانه افرادی فاقد صلاحیت علمی؛ به این عرصه ورود و با تأسیس یک دفتر به جذب پروژه‌ها اقدام می‌کنند!
وی ابراز عقیده کرد: مشکل اصلی در این خصوص از عدم نظارت مراجع ذیربط قانونی ناشی می‌شود. مهندس فرزین در ادامه همین مبحث تصریح کرد: افراد فاقد تخصص و تجربه که عمدتاً بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ زیر قیمت‌های مصوب نظام مهندسی جذب پروژه نموده و باعث تضییع حق دفاتري مثل ويراتكسان مي‌شوند كه با اخذ مجوز و به صورت تخصصي و با كيفيت بالا طبق قيمت‌هاي مصوب نظام مهندسي فعاليت مي‌كنند.
مهندس فرزين كه در كنار مديريت شركت ويراتكسان به عنوان بازرس دفاتر فني – مهندسي نيز فعاليت دارد؛ افزود: ما به عنوان بازرس مي‌توانيم با دفاتر و افراد غيرمجاز برخورد قانوني داشته باشيم. معذالك به لحاظ آنچه كه مسئولان كمك به اشتغالزايي عنوان مي‌كنند؛ اقدام قانوني با دفاتر و افراد غيرمجاز و فاقد صلاحيت علمي، بازتاب و بازخوردهاي منفي به همراه خواهد داشت. فلذا با توجه به اينكه معضل ياد شده در سطح ملي گريبانگير دفاتر فني مهندسي شده؛ به نظر مي‌رسد كه مسئولان تصميم‌گير در سطوح بالاي كشوري بايد به اين عرصه ورود و در برخورد با افراد و دفاتري كه به صورت غيرمجاز فعاليت مي‌كنند و از صلاحيت علمي و تخصصي برخوردار نيستند، اعمال قانون نمايند.
وی در پاسخ به سوال سایت آوای سبزآرام مبنی بر اینکه تاکنون این معضل را در چه سطحی پیگیری کرده‌اید؟ گفت: افزون بر 10 سال است که ما پیگیر حل این معضل هستیم و البته نظام مهندسی نیز در این رابطه اقداماتی انجام داده، اما به نظر می‌رسد که مشکل اصلی از ناحیه اداره مسکن و شهرسازی ناشی می‌شود.
وی در همین حال با قدردانی از اقدام دادستانی اضافه کرد: دادستان محترم آستانه اشرفیه تاکنون در این زمینه با ما تعامل ارزشمندی داشته و بنگاهها را از ورود به عرصه‌های فنی – مهندسی منع کرده است. با این وجود برخی بنگاههای معاملات ملکی همچنان در حوزه‌های ساخت و ساز، مشارکت و نقشه‌‌برداری و نظایر آن فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
مهندس فرزین همچنین با اشاره به اینکه در منطقه آستانه‌اشرفیه اکثر پروژه‌ها در حوزه‌های روستایی است؛ خاطرنشان کرد: 5 یا 6 مسئول فنی در سطح آستانه‌اشرفیه با قیمت‌هایی حدوداً نصف تعرفه مصوب نظام مهندسی فعالیت و پروژه‌ها را جذب می‌کنند. در نتیجه دفاتر فنی مهندسی دارای مجوز و برخوردار از صلاحیت علمی در طول سال، به ندرت پروژه‌ای جذب می‌کنند.
وی در پاسخ به سوال سایت آوای سبز آرام که پرسید تاکنون چه تعداد پروژه اجرا و تحویل داده‌اید؛ گفت: فقط از سال 92 تاکنون بیش از یکصد پروژه اجرا کرده‌ایم که در وصول مطالبات با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و تاکنون 6 میلیارد تومان از مطالبات شرکت وصول نشده است. در این راستا از سال 98 تاکنون ریالی به این مجموعه پرداخت نشده و این در حالی است که تاکنون از تسهیلات و حمایت دولتی هم برخوردار نشده‌ایم.
مهندس فرزین افزود: در چنین شرایطی بدهی کلان مالیاتی را از منابع شخصی تأمین و پرداخت نموده و اکنون نیز یک میلیارد و 300 میلیون تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار هستیم.
مهندس فرزین در ادامه با بیان اینکه تاکنون دولت هیچ کمک و مساعدتی با ما به عمل نیاورده، افزود: متأسفانه دولت فقط هزینه‌های دولتی را با مبالغ کلان از ما اخذ می کند. در این رابطه تأمین اجتماعی هیچ همکاری و تعاملی با ما ندارد و چند روز قبل طی تماسی خواستار تسویه بدهی این مجموعه شدند و اخطار کردند که در غیر اینصورت مشمول سه درصد جریمه خواهیم شد!
گفتنی است: مدیریت شرکت فنی مهندسی ویراتکسان در این مصاحبه خواستار حمایت و تعامل بیشتر دستگاه‌های دولتی با این مجموعه و به طور کلی دفاتر فنی – مهندسی دارای مجوز و رزومه شفاف و همچنین برخورد قانونی با افراد و دفاتر غیرمجازی شد که  بدون داشتن صلاحیت علمی و تخصصی در این عرصه فعالیت می‌کنند.
آدرس : گیلان ،آستانه اشرفیه ،خیابان حکیم ابوالقاسم فردوسی ، شماره های تماس : ۰۹۰۱۷۱۶۰۰۵۳ مهندس خادمی فر _۰۹۱۱۶۷۱۲۴۵۰ مهندس فرزین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا