اقتصادیپیشنهاد سردبیر

فعال پيشكسوت بازار برنج خواستار ممنوعيت واردات برنج خارجي شد

فعال پيشكسوت بازار برنج
خواستار ممنوعيت واردات برنج خارجي شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
فروشگاه برنج محمد محمددوست ازجمله معدود واحدهاي صنفي در عرصه‌ي تهيه، توزيع و فروش انواع برنج مرغوب محلي استان گيلان به شمار مي‌رود كه با عرضه بهترين و با كيفيت‌ترين انواع برنج محلي اين استان تاكنون رضايتمندي مشتريان و مصرف‌كنندگان را در مقياسي گسترده جلب نموده و منشأ خدمات ارزشمندي در سطح منطقه شهرستان و استان و حتي در سطح كشور بوده چرا كه بخشي از برنج‌هاي اين واحد صنفي به لحاظ كيفيت بالا و پخت عالي، طرفداران زيادي در مناطق مختلف كشور دارد.
محمد محمددوست مدير مسئول اين واحد صنفي در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آرام سبز آرام به تشريح فعاليت و خدمات واحد تحت مديريت خود پرداخت و گفت كه فعاليت در زمينه تهيه و توزيع و به طور كلي بيزينس برنج شغل خانوادگي ما محسوب مي‌شود كه به عنوان ميراثي از مرحوم پدر به ما رسيده و شغل ايشان را دنبال مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه: «عمده فعاليت اين واحد در زمينه تهيه توزيع و فروش انواع برنج محلي گيلان است، خاطرنشان كرد: برنج هاشمي از پرطرفدارترين ارقام برنج محلي گيلان به شمار مي‌رود كه به لحاظ كيفيت، پخت و طعم و مزه تقريباً بي‌همتا است و از اينرو پرفروش‌ترين انواع برنج همين هاشمي مي‌باشد كه علاوه‌بر آستانه اشرفیه و مناطق اطراف؛ از ديگرشهرها و استانهاي كشور حتي از تهران نيز متقاضيان فراواني دارد.
وي در ادامه با اعلام اينكه در حال حاضر دو نفر به صورت جانبي و يك نفر هم به صورت مستقيم و دائمي با اين واحد صنفي همكاري مي‌كنند؛ افزود: اين افراد عمدتاً در زمينه سورتينگ برنج فعاليت دارند كه اين قسمت (سوله) از واحد صنفي ما در شهرك صنعتي مستقر است.
وي هچنين توضيح داد: كه برنج را از روستاهاي مختلف منطقه سوخته كوه، كماچال، لوساكلايه و برخي روستاهاي ديگر آستانه‌اشرفيه از روستاييان خريداري مي‌كنيم.
وي در عين حال از صادرات برنج به خارج از كشور خبر داد و گفت: سالي يك مرحله بخشي از برنج‌هاي اين واحد صنفي را به ايالات متحده صادر مي‌كنيم كه اين كار از طريق واسطه صورت مي‌گيرد.
محمد محمددوست كه در حدود 40 سال قبل بيزينس مشغول فعاليت خدمات‌دهي به مردم شريف شهرستان، استان و كشور است. همچنين اضافه كرد: در سال گذشته 24 تن و سال قبل‌تر از آن (1400) 22 تن برنج به آمريكا صادر كرديم كه قرار است به اميد خدا در سالجاري نيز 48 تن برنج به آن كشور صادر كنيم.
وي سپس در خصوص فعاليت‌هايي كه بعداز خريد برنج از روستاييان روي اين محصول انجام مي‌شود كه آماده عرضه و فروش به مشتري بشود اظهار داشت: برنج را پس از خريداري و انتقال به اين واحد صنفي، الك دوم زد و متعاقب آن اقدام به سورتينگ مي‌كنيم كه در وزن‌هاي پنج و ده كيلويي بسته‌بندي و به مشتريان و استان‌هاي ديگر ارسال و عرضه مي‌كنيم. مدير فروشگاه برنج محمد محمددوست در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه پرسيد طي 4 دهه فعاليت مستمر در اين بيزينس، چه فاكتورهايي را در موفقيت واحد صنفي خود مؤثر مي‌دانيد؛ تصريح كرد: معتقدم راز موفقيت هر واحد صنفي در سلامت و صداقت و داشتن وجدان كاري است و اينكه حرف و عمل مسئول يا متصدي واحد صنفي و عوامل زيرمجموعه او با هم تطابق داشته باشد.
وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه برخي افراد سودجو و فرصت‌طلب با مخلوط كردن برنج مرغوب محلي با برنج فاقد كيفيت خارجي؛ آن را به عنوان برنج محلي عرضه مي‌كنند؛ گفت: شخصاً چنين موردي را مشاهده نكرده اما از برخي افراد شنيده‌ام كه چنين تقلب‌ها و سودجويي‌هاي غيراخلاقي و خلاف مقررات صنفي و مغاير با شرافت كاسبي؛ از سوي اندك افراد فرصت‌طلب صورت مي‌گيرد كه معتقدم هر انساني مسئول اعمال خودش مي‌باشد. زندگي در دنياي فاني خيلي زودگذر و بعداً در آخرت بايد پاسخگوي اعمال خود باشيم. در هر حال به عقيده من آنچه اهميت دارد اينست كه هر انساني در هر شغل و حرفه و كسوت و در هر مسئوليتي كه مشغول فعاليت است بايد صداقت و وجدان كاري را سرلوحه خود قرار داده و بدين‌ترتيب نام نيك از خود به جاي بگذارد. چرا كه فقط نيكي و خدمت به مردم با اخلاق حسنه و گشايش گره‌ها و رفع مشكلات مردم؛ به عنوان خاطرات خوش در اذهان عمومي باقي مي‌ماند و مسايل مادي هيچ ارزش و اعتباري در اين دنياي فاني ندارد!
وي سپس در خصوص قيمت برنج توضيحاتي داد و با بيان اينكه سال گذشته تا شب عيد برنج را به قيمت‌هاي 93 تا 95 از كشاورزان خريداري مي‌كرديم اما برخي از كشاورزان به گمان اينكه قيمت برنج باز هم بالاتر خواهد رفت برنج خود را روانه بازار نكردند در نتيجه وقتي محصول جديد به بازار آمد قيمت‌ها شديداً سير نزولي پيداكرد چون مكانيزم عرضه و تقاضا با افزايش مقدار برنج (برنج سال قبل و برنج امسال) به هم خورد و اكنون قيمت برنج تقريباً به نصف قيمت پارسال كاهش يافته؛ اين درحالي است كه مصرف‌كنندگان قشرهاي متوسط كم درآمد قادر به خريد برنج محلي با قيمت‌هاي بسيار بالا نيستند؛ از سوي ديگر كشاورزان زحمتكش نيز هزينه‌هاي هنگفتي در سالجاري بابت كاشت ، داشت، برداشت متحمل شده‌اند. قيمت كود و سم و ديگر نهاده‌ها به علاوه دستمزد كارگران كشاورزي امسال در مقايسه با سال قبل به نحو چشمگيري افزايش يافت. در چنين شرايطي قيمت فعلي برنج حتي پاسخگوي هزينه‌هاي توليد هم نيست. لذا معتقدم دولت بايد با ورود به اين عرصه گره از مشكلات موجود بگشايد. ممنوعيت واردات برنج خارجي؛ عدم توزيع برنج‌هاي وارداتي و اختصاص سوبسيد به برنج مي‌تواند تا حدي ضرر و زيان كشاورزان برنجكار را جبران نموده و نيز امكان دسترسي قشرهاي كم‌درآمد را به برنج محلي فراهم سازد.
وي با بيان اينكه «كشور ما نيازي به واردات برنج خارجي ندارد»؛ افزود: در صورت مديريت صحيح و دلسوزانه؛ مي‌توانيم نياز بازار داخلي را پوشش داده و حتي برنج محلي شمال را به ديگر كشورها صادر كنيم.
محمد محمددوست پيشنهاد كرد: برنج‌هاي دپو شده در انبارهاي كارخانجات و كشاورزان هر چه سريع‌تر به خارج از استان صادر شود چرا كه با كشت برنج در سال 1403؛ وضعيت اين محصول بغرنج‌تر خواهد شد. لذا از هم‌اكنون بايد با اتخاذ راهكارهاي مؤثر و قابل اجرا تكليف برنج‌هاي سال قبل روشن و انبارها از برنج سنواتي تخليه شود.
نشاني: گیلان _ آستانه‌اشرفيه – بلوار دكتر معين – نرسيده به پمپ‌بنزين
تلفن: 01342124999 – 09113431582 – 09111413028
فكس: 01342133071

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا