اجتماعیمصاحبه

علل و عوامل طلاق زوج های جوان و راهکارهای پیشگیری آن از منظر یک بانوی وکیل

آوای سبز :وکیل پایه یک دادگستری برلزوم نهادینه شدن فرهنگ مراجعه به وکیل تاکید و اظهارکرد: افراد قبل از انجام هر فعلی که بار حقوقی داشته باشد، ابتدا به یک کارشناس حقوقی یا وکیل مراجعه و از خدمات مشاوره ای حقوقی استفاده و در صورت اقامه دعوی، با حضور وکیل به تشکیل پرونده دادخواست به دادگاه اقدام نمایند .

یک بانوی وکیل دادگستری در حوزه قضایی رودبار اعلام کرد ؛ زوجهای جوانی که با درخواست طلاق به ما مراجعه می کنند ، به مراکز مشاوره و شوراهای حل اختلاف ارجاع می دهیم و با برگزاری جلسات در داخل دفتر سعی می کنیم ، مشکلات آنها را حل و فصل نموده و مانع از فروپاشی زندگی مشترک شان شویم .

بانو مهرنوش مرادی شمامی در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز افزود ؛ امّا اگر همه تلاش ها برای ایجاد صلح و سازش بین این زوج ها به بن بست برسد ، ناگزیر از تشکیل پرونده در محکمه خواهیم بود در واقع زوج های جوان باید طلاق را به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشته باشند و با بروز هر مشکل و اختلافی در زندگی زناشویی ، بلادرنگ در خواست طلاق ارایه ندهند .

این  بانوی وکیل پایه یک دادگستری با بیان این که پس از فارغ التحصیلی از رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی در آزمون وکالت شرکت کردم ، افزود : در پی قبولی در آزمون کانون وکالت ، از سال 88 فعّالیّت  خود را در این حرفه آغاز کردم .

بانو مهرنوش مرادی با اشاره به این که در شهرستان رودبار وکالت به صورت تخصصی انجام نمی شود ، افزود : با توجه به حجم بالای پرونده ها در این شهر و همچنین عدم توان مالی مردم در تامین هزینه ها در این شهر و همچنین عدم توان مالی مردم در تامین هزینه های وکالت ، ما پرونده های مختلفی که در زمینه های حقوقی ، کیفری و خانواده به ما ارجاع شود ، قبول می کنیم .

وی در پاسخ به سئوال آوای سبز مبنی بر این که حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه چه مزیت هایی به همراه دارد ؟ اظهار کرد : رسیدگی به پرونده ، سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدگی در محکمه ، جلوگیری از اطاله دادرسی ، کاهش احتمال تضییع حق موکل به حداقل ممکن از مهمترین مزایای حضور وکیل  در پرونده های ارجاعی به دادگاه است .

مهرنوش مرادی در پاسخ به سئوال دیگر آوای سبز که به عنوان یک وکیل دادگستری چه راهکار پیشنهادی برای کاهش آمار طلاق ارایه می دهید ؟ گفت : خانواده ها  نباید اجازه دهند فرزندان آنها در سن پایین ازدواج کنند ! چرا که ازدواج در سنین پایین ، مشکلات متعددی در آینده برای زوج ها ایجاد می کند . 

وی افزود : در سنین پایین فرزندان هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند و لذا با کوچکترین مشکل در زندگی زناشویی ، تصمیم به طلاق و جدایی می گیرند و همچنین اعتیاد به موادمخدر یکی دیگر از علل اصلی طلاق به شمار می رود .

این بانوی وکیل سپس با اشاره به این که بسیاری از اشخاص پس از بروز مشکلات حقوقی ، راساً به  طرح دعوی و اقامه شکایت اقدام می کنند ، خاطرنشان  کرد ؛ از آنجایی که حقوق یک علم پیچیده و تخصص محسوب می شود و افراد عادی اطلاعات چندانی از این علم و مفاد قانونی ندارند ، لذا در اغلب موارد ، با مشکلات جدی در پروسه پیگیری پرونده خود بدون حضور وکیل مواجه می شوند و بعداً ناچاراً به وکلا مراجعه می کنند در حالی که وکلا در میانه کار ، نمی توانند کمک چندانی به آنها ارایه دهند  .

وی تصریح کرد : باید فرهنگ مراجعه به وکیل نهادینه شود و افراد قبل از انجام هر فعلی که بار حقوقی داشته باشد ابتدا به یک کارشناس حقوقی یا وکیل مراجعه و از خدمات مشاوره ای حقوقی استفاده و در صورت اقامه دعوی ، با حضور وکیل به تشکیل پرونده دادخواست به دادگاه اقدام نمایند .

مهرنوش مرادی در همین زمینه تاکید کرد : معامله های تجاری و انعقاد قراردادها و همچنین تنظیم قولنامه های خرید ملک و واحد مسکونی و نظایر آن باید با حضور وکیل در چارچوپ قانونی انجام شود تا در آینده مشکلات حقوقی بوجود نیاید و اشخاص متحمّل ضرر و زیان مالی هنگفت نشوند .

وی افزود : به هرحال چنانچه معامله ها ، مبایعه نامه ها  و قولنامه ها و هر سند حقوقی در چارچوپ قانونی و با نظر کارشناسی حقوقی تنظیم شود از حجم و تراکم پرونده در محاکم کاسته خواهد شد و در نتیجه از اتلاف وقت و انرژی برای پیگیری های حقوقی و قضایی پیشگیری به عمل می آید .

این بانوی وکیل در پاسخ به سئوال دیگرآوای سبز مبنی بر این که هزینه های بالای وکالت یکی از موانع مراجعه افراد به وکلا است ، اظهار کرد : ما نهایت مدارا و تعامل را از نظر هزینه ها با مراجعه کنندگان و موکلین به عمل می آوریم و تخفیفات ویژه در این هزینه ها منظور می کنیم بطوری که یک دهم تعرفه شهرهای بزرگ را در شهر ستان رو.دبار اعمال می نماییم . با این وجود اگر افرادی از حیث تمکن مالی ، نتوانند به وکیل مراجعه کنند آنها را به وکلای تسخیری یا معاضدتی ارجاع می دهیم که وکالت آنها را به صورت رایگان به عهده گیرند .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا