پیشنهاد سردبیرمصاحبه

عوامل افزايش آمار طلاق و راهكارهاي پيشگيري از ديدگاه يك وكيل زبده

پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:

زين‌العابدين كياحیرتی از معدود وكلاي پايه يك دادگستري در حوزه قضايي شهرستان نوشهر است كه عمدتاً به پرونده‌هاي اختلافات خانوادگي و طلاق رسيدگي مي‌كند و البته به عنوان يك وكيل متعهد و اخلاق‌مدار سعي و تلاش وافري جهت حل و فصل اختلافات زوجين و جلوگيري از وقوع طلاق به عمل مي‌آورد.
با توجه به اينكه اين وكيل زبده و ماهر تاكنون به پرونده‌هاي متعددي از اين دست رسيدگي نموده؛ محور اصلي مصاحبه پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام با وي، حول علل و عوامل افزايش آمار طلاق و راهكارهاي پيشگيري و كاهش آن است.
زين‌العابدين كياحیرتی كه از سال 87 در عرصه‌ي وكالت مشغول به كار است؛ با بيان اينكه پرونده‌هاي متعددي با موضوع اختلافات خانوادگي و درخواست‌ طلاق به او ارجاع مي‌شود؛ خاطرنشان كرد: مبحث طلاق بايد به طور ريشه‌اي مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد كه به عقيده من يكي از مهم‌ترين دلايل آن تهاجم فرهنگي است و متأسفانه بايد اذعان نماييم كه رسانه‌هاي كشورهاي غربي تاكنون در اين زمينه به موفقيت‌هايي رسيده‌اند.
وي ترويج بي‌بند و باري در جامعه و خانواده‌ها را يكي از عوامل اصلي شكل‌گيري اختلاف و متعاقب آن طلاق زوجين دانست و گفت: در شرايطي كه پدر خانواده كارگري با دريافتي ماهانه اندك است، همسر و دختر تحت تأثير تبليغات مستقيم و غيرمستقيم رسانه‌هاي غربي، توقعاتي دارند كه انجام آن از سوي پدر خانواده امكان‌پذير نيست و همين امر زمينه‌ به انحراف كشيده شدن همسر و يا دختر خانواده را فراهم مي‌سازد.
وي با ابراز تأسف از اينكه دستگاه‌هاي فرهنگي كشور ما تاكنون در برخورد فرهنگي با اين معضل عملكرد مطلوبي نداشته‌اند؛ اضافه كرد: بدون شك بحث معيشت و مسايل اقتصادي از عوامل اصلي طلاق محسوب مي‌شود كه با افزايش بي‌رويه نرخ تورم؛ حقوق و درآمد پدر خانواده افزايش نداشته كه موجب نارضايتي زوجه از عدم تحقق خواسته‌ها و توقعاتش از زوج و باعث انحراف مي‌شود.
وي افزود: از سويي ديگر بسياري از زنان بي‌آنكه از تهاجم فرهنگي رسانه‌هاي غربي و ترويج بي‌بند و باري از سوي اين رسانه‌ها تأثير بگيرند؛ حاضر هستند خود را با هر شرايط زوج تطبيق دهند و سطح توقعات را با شرايط همسر هماهنگ سازند. معذالك زوج يا پدر خانواده به علت بيكاري به سمت اعتياد به مواد مخدر گرايش مي‌يابد. بنابراين معضل بيكاري از عوامل ديگر اختلافات خانوادگي است كه نهايتاً در بسياري موارد به طلاق منجر مي‌شود.
زين‌العابدين كياحیرتی معضل اعتياد را صرفاً موجب طلاق و جدايي ندانست و گفت كه اين معضل تبعات و عواقب زيادي دارد كه سرنوشت تلخ فرزندان يكي از اين عواقب به شمار مي‌رود. چون با اعتياد پدر و طلاق والدين؛ فرزند يا فرزندان بايد نزد مادر و يا نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگي كنند و سرنوشت تلخي براي آنها رقم خواهد خورد. چنانچه فرزندان در سن نوجواني و جواني باشند؛ متحمل آسيب‌هاي اجتماعي شده و به بيراهه كشانده مي‌شوند.
اين وكيل متعهد و اخلاق‌دار ضرورت كار فرهنگي و روان‌شناسي را به منظور حل ريشه‌اي معضل افزايش نرخ طلاق مورد تأكيد قرار داد و گفت:
رشته حقوق نمي‌تواند به طور ريشه‌اي به اين مبحث ورود كند و اساساً وظيفه اين رشته جلوگيري از امر طلاق نيست هرچند در اين خصوص همكاران (وكلا) همه تلاش خود را براي ايجاد صلح و سازش بين زوجين به عمل مي‌آورند و حتي اخيراً نيز در پرونده‌اي كه به من ارجاع شد و زوجه حاضر به بخشش مهريه خود براي موافقت همسر جهت طلاق بوده، با پيگيري و تلاش خوشبختانه موفق به پيشگيري از طلاق شديم. اما حل ريشه‌اي معضل طلاق به اقدامات بنيادي فرهنگي و مشاوره‌هاي فني نياز دارد.
اين وكيل پايه يك دادگستري همچنين مشاوره‌هاي معمول و رايج را؛ كليشه‌اي و فرماليته دانست و تصريح كرد: براي پيشگيري از افزايش آمار طلاق؛ بايد كار فرهنگي در سطح گسترده و عميق در خانواده‌ها انجام شود.
وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از وضعيت و شرايط پرداخت مهريه‌هاي سنگين جويا شد؛ گفت: طبق قانون هر مهريه‌اي كه در سند نكاحيه قيد شود، پرداخت آن از سوي زوج عندالمطالبه مي‌باشد. اما مجلس و دولت در اين زمينه تدابيري انديشيده و قوانيني وضع شده كه تا يكصد و 10 سكه از سوي زوج (با شرايط اقساطي)؛ قابل پرداخت بوده و مازاد بر يكصد و 10 سكه؛ چنانچه مالي از زوج باشد؛ به نفع زوجه توقيف خواهد شد.
زين‌العابدين كيا حیرتی اضافه كرد: با توجه به افزايش آمار طلاق و به اجرا گذاشتن مهريه‌هاي سنگين از سوي زنان؛ به منظور تعديل معضل؛ و كاهش جمعيت زندان‌ها؛ قانون‌گذار در بحث اعسار تسهيلاتي براي مردان در نظر گرفته كه هر 13 ماه يك قطعه سكه به زوجه پرداخت شود.

وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر افزايش قيمت سكه و ثابت ماندن دريافتي زوج‌ها؛ گفت: در اين خصوص مردان مي‌توانند درخواست تعديل به
دادگاه ارايه نمايند كه دادگاه نيز فاصله زماني پرداخت اقساط را طولاني‌تر مي‌كند.
زين‌العابدين كيا حیرتی با جمع‌بندي اظهارات خود بار ديگر مشاوره فني به خصوص پيش از ازدواج را به منظور كاهش آمار طلاق ضروري خواند و گفت: خانواده‌ها بايد شرايطي فراهم سازند كه دختر و پسر قبل از وقوع عقد؛ با صيغه محرميت زمان بيشتري به منظور شناخت متقابل از ويژگي‌هاي شخصيتي يكديگر داشته باشند و هنگام قبول ميزان مهريه حتماً توجه داشته باشند كه مهريه عندالمطالبه است و ارتباطي به جدايي و طلاق هم ندارد و چنانچه قادر به پرداخت مقدار مهريه هستند سند نكاحيه را امضاء‌كنند. از سويي ديگر مشاوره فني قوي و با احساس مسووليت قبل ازدواج و نيز در شرايطي كه اختلافات به امر طلاق نزديك مي‌شود؛ به موازات اقدامات فرهنگي دولت و رسانه‌ها مي‌تواند آمار طلاق را به ميزان قابل توجهي در جامعه ما كاهش دهد.
آدرس : مازندران / نوشهر / خیابان حکیم ابوالقاسم فردوسی شمالی / روبروی بانک تعاون / تلفن همراه : ۰۹۱۲۶۹۹۲۲۷۹

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا