اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

ابرهیم یوسفی نژاد وکیل پایه یک دادگستری: فلسفه وجودی وکالت کمک به دستگاه قضایی برای بسط و توسعه عدالت است

 آوای سبز: ابراهیم یوسفی نژاد از معدود وکلای پایه یک دادگستری به شمار می رود که سابقه خدمت در یکی از نهادهای نظامی و همچنین فعالیت و خدمت در برخی دوایر دادگستری را تا قبل از ورود به حرفه وکالت، در رزومه خود ثبت کرده است.
وی پنجاه و پنج بهار را پشت سر گذاشته و اصالتاً از اهالی شهر لاهیجان است که مدت 11سال در ژاندارمری سابق( نیروی انتظامی فعلی ) در مناطق عملیاتی در محور پیرانشهر به سردشت و اُشنویه وجلدیان و به مدت 4 سال در سرحدات مهین عزیز اسلامی در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی جانفشانی کرده است و یک سال در بندر عباس به عنوان مدیر آموزش نیروی انتظامی استان هرمزگان و حدوداً یک سال در اداره قضایی ناجا در تهران بزرگ و متعاقباً چند سالی بعنوان معاونت انتظامی و رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی شهرستان آستانه اشرفیه انجام وظیفه نموده اند .
ابراهیم یوسفی نژاد درمصاحبه با آوای سبزاظهار داشت به دلیل عشق و علاقه به احقاق حق مردم و عدالت خواهی ، به حرفه وکالت روی آورد .
این وکیل پایه یک دادگستری گفت : همواره سعی و تلاش من معطوف دفاع از حق و استیفای حق مشروع و قانونی افراد و بسط و توسعه عدالت بود . که خداوند همیشه با من مساعدت نموده و من همواره شکر گزار الطاف الهی بوده ام .
وی با تبریک فراررسیدن هفته قوه قضاییه، اضافه کرد : دفاع از حیثیت ، مال ، جان و ناموس مردم شریف و نجیب و انقلابی تکلیف و وظیفه ای است که بر عهده تمامی وکلای متعهد و مردمی قرار دارد و من نیز سعی کرده ام همیشه در همین مسیر گام بردارم که به مصداق فرمایش سخن موزون شیخ اجل سعدی (علیه رحمه) ،: «عبادت به جز خدمت خلق نیست . » خداوند ناظر اعمال و رفتار ما است .
ابراهیم یوسفی نژاد که دانش آموخته ی رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد است ، در این مصاحبه شناخت کامل موکل و معضل اورا نخستین گام در راستای کشف حقیقت و استیفای حق موکل عنوان کرد و افزود : مردم که با توجه به نوع عملکرد، رفتار و شیوه های دفاع، به ما مراجعه می کنند،  چنانچه از ما رضایتمندی داشته باشند، مراجعه آنها، مقدمه ای برای مراجعات بعدی آنهاست.

این وکیل پایه یک دادگستری داشتن نظم، درآمد و شان و منزلت برای هروکیل را ضروری خواند و گفت: شان و منزلت وکلا همتراز با قضات محترم است که با روش های حرفه ای و تخصصی در دفاع از پرونده و ادبیاتی که در هر دیالوگ های خود به کار می برند می تواند در کشف حقیقت و به تبع آن صدور رای عادلانه، کمک موثری به قاضی ارایه نماید
این وکیل پایه یک دادگستری ابراز عقیده کرد: اساساً فلسفه وجودی وکالت، کمک به دستگاه قضایی در راستای بسط و توسعه عدالت است و وکلا در تشخیص حق از باطل ، کمک ارزشمندی به کشف حقایق پرونده ها و روشن شدن نقاط مبهم می نمایند که قطعاً این امر، کار تصمیم گیری و صدور حکم را برای قاضی سهل تر می نماید.
وی با قدردانی از رییس قوه قضاییه که تحولات مثبتی را در این قوه رقم زده ، افزود : قوه قضاییه ملجاء و پناهگاه مظلومان است که برای احقاق حق مشروع و قانونی خود به آن پناه می آورند و در این راستا وکیل نقش مهمی ایفا می کند به طوری که «دوبال فرشته عدالت را قضات و وکلا تشکیل می دهند ».
این وکیل زبده و کارآزموده همچنین خاطرنشان کرد : وکلا علاوه بر انجام وظایف قانونی و حرفه ای خود ، وظایف شرعی نیز به عهده دارند که باید با روحیه و عزم جهادی برای اجرای عدالت تلاش نمایند . همه کارها نباید برای کسب درآمد باشد و منافع مالی باشد بلکه باید به فکر ره توشه ای آخرت هم بود که جلب رضایت مردم و شاد کردن دل آنها ، رضایت خداوند را به همراه دارد از اینرو تا حد امکان به افراد بی بضاعت که قادر به تامین هزینه های دادرسی و وکالت نیستند کمک کنیم .
ابراهیم یوسفی نژاد در ادامه با اشاره به این که قشرهای مختلف مردم در انجام هر عمل که بار حقوقی داشته باشد باید به وکیل مراجعه کند ، گفت : در انجام معامله ها و خرید و فروش ملک ، واحد مسکونی ، خودرو ، انعقاد قرارداد های مالی و تجاری و حتّی ازدواج ، لازم است ابتدا افرادی به کارشناس متبحر و کارآزموده حقوقی و با وکیل مراجعه نمایند تا از ایجاد مشکلات و ضررو زیان در آینده پیشگیری شود در واقع برای انجام هرکار باید به متخصص همان رشته مراجعه نمود . به عنوان مثال من به عنوان وکیل دادگستری، اطلاع و سر رشته ای از ساخت و ساز ندارم همچنین با ساز و کار اعضاو جوارح و آناتومی انسان آشنا نیستم و تخصص در چنین اموری ندارم . از اینرو افراد همانطور که برای مسایل حقوقی نیز باید ابتدا نزد وکیل بروند ، چنانچه این امر مهم در سطح جامعه و اذهان عمومی نهادینه شود . قطعاً از تراکم پرونده و اطاله دادرسی جلوگیری خواهد شد .
این وکیل پایه یک دادگستری سپس در پاسخ به سئوال آوای سبز مبنی بر این که عمدتاً چه پرونده هایی را برای دفاع قبول می کند ؟ گفت : با توجه به رشته تحصیلی خود ( حقوق خصوصی ) عمدتاً به پرونده های مرتبط با اراضی، املاک ، ارث و میراث ، اختلافات خانوادگی ( متارکه زوجین) دعوی مالک و مستاجر و …. رسیدگی نموده و کار دفاع را بر عهده می گیرم در واقع به ندرت در امور کیفری ورود می کنم .
ابراهیم یوسفی نژاد در ادامه همچنین پیرامون جایگاه وکالت در نظام های حقوقی ایران و مقایسه تطبیقی آن با نظام های حقوقی دیگر کشورهای مترقی اروپایی و آسیایی و صنعتی و پیشرفته جهان و بعضی وکلای دادگستری پس از سالها فعالیت و خدمت در کسوت وکالت ، به عرصه ی قضاوت ورود می کنند ، تصریح کرد ؛ کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه در جذب نیروهای جوان که مشتاق ورود به عرصه وکالت هستند بایستی بیشتر در فکر جذب این قبیل جوانان مستعد این مزوبوم باشند و بایستی قوه محترم قضائیه برای قضات محترم بازنشسته تصمیم دیگری در بهبود روش ها در این راستا اتخاذ نمایند .
وی آنگاه با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از نقش و جایگاه وکیل افکار عمومی جامعه خاطر نشان کرد : در رسانه و در راس آن صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر باید ویژه برنامه های حقوقی و دعوت از کارشناسان و صاحبنظران علم حقوق و وکلای مبرز و کارآزموده ، نقش و جایگاه وکیل و کالت را برای قشرهای مختلف مردم تبیین و تشریح نمایند .

ابراهیم یوسفی نژاد همچنین در خصوص شوراهای حل اختلاف و نقش این نهاد در سیستم قضایی و حل و فصل اختلافات و دعاوی مختلف مواردی را متذکر شد و حضور افراد متخصص و مسلط بر مسایل حقوقی را در شوراها ضروری خواند .
گفتنی است ابراهیم یوسفی نزاد وکیل پایه یک دادگستری لاهیجان علاوه بر سوابقی که در ابتدای این نوشتار مورد اشاره قرار گرفت، در مقطعی به عنوان بازرس کانون در مناطق شرق استان گیلان انجام وظیفه نمود. وی بعلاوه به مدت 8سال در سمت کارشناس دادگستری خدمات ارزشمندی در حوزه کاری خود ارایه است .
آدرس / گیلان / لاهیجان / خیابان شیشه گران / / بهشتی دوم / ساختمان بهشت / طبقه 5/ واحد 1 / شماره های تماس : 09113423587و 01342216876

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا