پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایمصاحبهمطالب ویژه

مدير كارخانه برنج‌كوبي زيبايي خواستار حمايت دولت از برنج محلي شد

پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
كارخانه برنج‌كوبي زيبايي در شهرستان تالش؛ از معدود واحدهاي تبديل شالي به برنج سفيد به شمار مي‌رود كه از قدمتي طولاني برخوردار بوده و نزد كشاورزان زحمتكش منطقه از مقبوليت و جايگاه معتبري برخوردار است.
حامد دنيايي زيبايي مدير اين كارخانه در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آوای سبز آرام، گفت: اين كارخانه، يادگار ارزشمند مرحوم پدرم زنده یاد حاج اسماعيل زيبايي دنيايي ( علیه رحمه )است كه عمر گرانبهاي خود را در خدمات‌رساني به كشاورزان زحمتكش سپري كرد.
وي افزود: تبديل شالي به برنج سفيد به سورت و بسته‌بندي برنج زمينه اصلي و كلي فعاليت اين كارخانه را تشكيل مي‌دهد.
حامد دنيايي زیبایی اضافه كرد: در حال حاضر 7 تا 8 نفر به صورت ثابت و مستقيم تحت پوشش بيمه در اين مجموعه مشغول به كار هستند اما به تناسب حجم كار مخصوصاً در فصل برداشت – حدود 10 نيروي ديگر در اين مجموعه مشغول به كار مي‌شوند كه دو تا سه ماه فعاليت آنها ادامه پيدا مي‌كند.
وي در همين زمينه خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه تعدادي هم به عنوان راننده نيسان، راننده تراكتور و افراد زيرمجموعه آنها نيز به تناسب و براساس نياز در اين مجموعه همكاري مي‌كنند ، مي‌توانيم اعلام كنيم كه حدود 20 تا 25 نفر در فصل كاري در اين كارخانه به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغال به كار دارند.
مدير كارخانه برنجكوبي زيبايي آنگاه با بيان اينكه در سال زراعي جاري برداشت محصول برنج در منطقه نسبت به سنوات قبل كاهش چشمگيري داشته؛ اظهار داشت: عوامل مختلفي در كاهش توليد برنج منطقه تأثيرگذار بوده كه يكي از اين عوامل شرايط نامناسب جوي و عامل ديگر زود تمام شدن شالي و به فروش نرفتن برنج‌هاي سال قبل است. از اينرو حجم كار اين مجموعه نسبت به سال گذشته نيز نسبتاً كاهش داشته، كما اينكه در سال زراعي قبل يكصد وبیست نيسان شالي خريداري و در اين مجموعه ظرف دو ماه و نيم تبديل به برنج كرديم اما امسال شالي خريداري شده كمتر بوده و زمان كاري كارخانه هم به همان نسبت كوتاه‌تر شد.
وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از وجه تسميه بَهدُر 290 جويا شد، توضيح داد: همانطور كه قبلاً هم اشاره كردم اين كارخانه ميراث ارزشمند مرحوم پدر من است كه آن زنده‌ياد طي حدود سه دهه (از سال 67 تا 95)؛ اين كارخانه و كارخانه‌اي ديگر را تحت مديريت خود داشته و نيز در چند منطقه كارخانه‌هايي را اجاره مي‌كرد كه هر كجا شلتوك خريداري و به برنج تبديل مي‌كرد؛ عنوان 290 را روي كيسه‌ها مي‌نوشت حال ما همين عنوان بهدر ۲۹۰ را به عنوان برند مجموعه خود انتخاب و ثبت كرديم.
وي سپس در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آوای سبز آرام مبني بر اينكه عمدتاً چه نوع ارقامي از شلتوك به اين كارخانه تحويل و تبديل به برنج سفيد مي‌شود، گفت: عمده رقمي كه در اين منطقه و اكثر مناطق كشاورزي گيلان زير كشت مي‌رود، هاشمي است كه البته بهترين، مرغوب‌ترين و مشهورترين نوع برنج محلي گيلان محسوب مي‌شود. البته ارقام دم سياه و زرد دم هم كم و بيش در برخي مناطق كشت و توليد مي‌شود اما اينكار در سطح بسيار محدودي از اراضي صورت مي‌گيرد.
مدير كارخانه برنج‌كوبي زيبايي سپس در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آوای سبز آرام كه خواستار توضيحاتي در خصوص واردات برنج خارجي و مخلوط كردن آن با برنج محلي گيلان شد، اظهار كرد: دولت در مقطعي به واردات برنج خارجي اقدام كرد كه هنوز برنج سال قبل كشاورزان به طور كامل به بازار عرضه نشده و به فروش نرسيده؛ ضمن اينكه با واردات برنج خارجي، قيمت برنج محلي كاهش يافته به طوري كه حتي هزينه‌هاي توليد را هم پوشش نمي‌دهد.
وي در همين زمينه اضافه كرد: اما مسأله تحريم را نبايد ناديده بگيريم كه چون مبادلات پولي كشور ما با جهان دچار مشكلات و چالش‌هاي جدي شده؛ بخشي از مطالبات مربوط به صادرات محصول در قالب محصولاتي مانند؛ چاي، دارو، برنج و… از طرف‌هاي خارجي وصول مي‌شود. در هر حال با توجه به اينكه امسال هزينه‌هاي كود، سم، دستمزد كارگر مراحل كاشت و وجين و… به شدت افزايش يافته، هر يك كيلو برنج براي كشاورزان بيشتر از 60 هزار تومان هزينه دارد كه با قيمت‌هاي فعلي كشاورزان زحمتكش قادر به تأمين هزينه‌ها و گذران امور روزمره خود نيستند فلذا دولت بايد راهكار اساسي در سريع‌ترين زمان براي حل اين معضل به كار گيرد و در گام اول مانع از توزيع برنج خارجي در بازار شود.
مهندس حامد دنیایی زيبايي همچنين در خصوص مخلوط نمودن برنج خارجي با برنج محلي گيلان نيز گفت: متأسفانه اين كار توسط عده‌اي از افراد سودجو صورت مي‌گيرد كه مغاير با اخلاق حرفه‌اي و برخلاف مقررات كسب و كار شرافتمندانه است.

وي در همين حال تصريح كرد: ما موافق گراني قيمت برنج نيستيم چون قشرهاي مختلف مردم با افزايش سرسام‌آور نرخ تورم، قدرت خريد ندارند از اينرو دولت بايد با خريد تضميني برنج
به نرخ عادلانه؛ اين محصول را به قيمت مناسب (ارزان) به بازار توزيع كند تا امكان دسترسي عموم مردم به برنج كه قوت اصلي گيلاني‌ها است فراهم شود. در اينصورت هم كشاورزان بيش از اين دچار ضرر و زيان و عسر و حرج نمي‌شوند و هم اينكه قشرهاي مختلف مردم مي‌توانند به برنج محلي و با كيفيت گيلان دسترسي داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به اینكه برنج محلي گيلان به طور مستمر به لحاظ كيفي رصد و كنترل مي‌شود، افزود: برنج در سه مركز تحت كنترل كيفي قرار مي‌گيرد كه مركز تحقيقات برنج گيلان؛ مركز تحقيقات مركز آمل و جهاد دانشگاهي استان از جمله اين مراكز به شمار مي‌روند. نتيجه اين رصدها و كنترل كيفيت‌ها اينست كه برنج گيلان داراي 99 درصد خلوص و عاري از خرده و… است.
اين فعال کارآفرین و مجرب و كارآزموده در صنعت برنجكوبي آنگاه اعلام كرد: طبق دستورالعملي كه به تازگي توسط اداره استاندارد صادر شده تا سال 1406 تمامي كارخانجات (برنج‌كوبي) بايد داراي برند، پروانه بهداشت، سيب سلامت و پروانه استاندارد باشند. به عبارت ديگر هيچ برنجي كه فاقد اين مجوزها باشد قابل عرضه در فروشگاه‌ها نخواهد بود. اين اقدام ارزشمند تا حد قابل توجهي دست واسطه‌ها را از چرخه توزيع و قيمت‌گذاري برنج كوتاه خواهد كرد.
مدير كارخانه برنج‌كوبي زيبايي در پايان هشدار داد: چنانچه برنج گيلان و كشاورزان زحمتكش برنجكار مورد حمايت قرار نگيرند و واردات بي‌رويه برنج خارجي متوقف نشود، تا 5 يا 6 سال آينده چشم‌انداز تيره‌اي براي برنج گيلان ترسيم خواهد شد چرا كه وقتي كاشت و توليد برنج براي كشاورزان با ضرر و زيان همراه باشد، بديهي است كه كار توليد برنج را رها نموده و به كشت محصولات ديگري اقدام مي‌كنند. بنابراين انتظار داريم مسوولان متعهد و دلسوز راهكارهاي حمايتي مؤثر را در كوتاه‌ترين زمان براي كشاورزان زحمتكش و برنج محلي و اصيل گيلان به مورد اجرا بگذارند.
نشاني: گيلان – تالش – جوكندان – كيلومتر 7 جاده تالش به آستارا – كد پستي: 46738-43151
فكس: 4427708-013 تلفن:‌01344276538 – 09113823340 – 09111819070

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا