پیشنهاد سردبیرفرهنگیمصاحبهمطالب ویژه

دكتر جواد معيتي صاحبنظر امور اجتماعي و فرهنگي بندر مرزی آستارا: نمايندگان فعلي گيلان در مجلس عملكرد بسيار ضعيفي داشته‌اند

  1. پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
    در ادامه سلسله مصاحبه‌ها با برخي فعالان و صاحبنظران امور اجتماعي؛ اقتصادي، فرهنگي، سياسي، به مناسبت نزديكي به زمان برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و به منظور تنوير افكار عمومي از جايگاه مجلس در نظام اسلامي و ويژگي‌هاي نمايندگان اصلح اين بار پاي صحبت‌هاي دكتر جواد معيتي از فعالان و صاحبنظران مسايل اجتماعي، فرهنگي نشستيم كه پيشينه مسووليت‌هاي اجرايي، همچون شهردار آستارا، مشاور شهرداري رشت و… را در رزومه خود به ثبت رسانده و در اغلب برنامه‌هاي كشوري؛ استاني؛ شهرستاني و روستايي حضور و مشاركت فعال داشته است.
    دکترجواد معيتي دانش‌آموخته رشته جغرافياي سياسي در مقطع دكترا بوده با گرايش سازمان سياسي فضا ژئوپليتيك است. وي در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام گفت: ” مقام معظم رهبري ” عبارت مجلس انقلابي را در فرمايشات خود به كار برده‌اند اما در مقابل مشاهده مي‌كنيم اكثر نمايندگان مجلس فعلي متأسفانه از دانش و آگاهي كافي در مسايل مختلف برخوردار نيستند.
    وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از وضعيت بحراني برنج و محروميت و ضرر و زيان كلان مالي قشر زحمتكش كشاورزان جويا شد، اظهار كرد: كشاورزان در كشور ما هميشه به عنوان قشر آسيب‌پذير شناخته مي‌شوند كه در واقع ضعيف‌ترين قشرهاي اجتماع را تشكيل مي‌دهند. از آنجا كه شغل خانوادگي ما كشاورزي بوده و خودم نيز يك كشاورز هستم به خوبي با مشكلات، تنگناها و چالش‌هاي بخش كشاورزي و كشاورزان به خصوص برنجكاران از صفر تا صد آشنايي دارم و آنچه كه به نام محصول برنج شناخته و مصرف مي‌شود، در واقع همان به رنج به حساب مي‌آيد چرا كه كار كشاورزي از مرحله كاشت تا داشت و برداشت محصول پروسه‌اي بسيار سخت و دشوار را در بر مي‌گيرد كه به واقع طاقت‌فرسا است. در چنين شرايطي دولت اقدام به واردات بي‌رويه برنج نموده و دقيقاً موقع برداشت برنج كشاورزان و عرضه آن به بازار با توزيع برنج خارجي وارداتي، ضربه اساسي به برنجكاري وارد و قيمت برنج محلي روز به روز كاهش پيدا مي‌كند به طوري كه برخي كشاورزان برنجكار با سختي و عذاب هزينه‌هاي سرسام‌آور توليد را تأمين مي‌كنند.
    دكتر معيتي با بيان اينكه كشاورز حداكثر 6 ماه از سال مي‌تواند كار كند؛ افزود: با وضعيتي كه برنج در سال‌هاي اخير و به خصوص در سال جاري دچار آن شده كشاورزان به ادامه كشت اين محصول دل سرد شده و چنانچه دولت اقدامي اساسي و مؤثر در حمايت از كشاورزان انجام ندهد؛ اراضي كشاورزي به تدريج به كشت محصولات ديگر ازجمله كيوي اختصاص پيدا مي‌كند و يا اينكه كشاورزان، با فروش زمين‌هاي زراعي خود به افراد غيربومي؛ ناگزير از مهاجرت به شهرها و روي آوردن به مشاغل كاذب و غيرمولد مي‌شوند. اراضي كشاورزي هم در آينده نه چندان دور؛ با ويلاسازي اشباع خواهد شد! و ديگر برنج محلي نخواهيم داشت!
    وي با ابراز تأسف از اينكه نمايندگان استان‌هاي شمالي و به خصوص نمايندگان استان گيلان در برخورد با مسأله واردات بي‌رويه برنج خارجي بسيار ضعيف عمل كرده و واكنشي نشان نداده‌اند؛ اضافه كرد: اظهارات پراكنده برخي نمايندگان در خصوص معضلات و چالش‌هاي كشاورزي و برنج محلي در سال جاري صرفاً در حد حرف و شعار بوده؛ خاطرنشان كرد: نمايندگان گيلان در رابطه با بحران برنج محلي كه موجب ضرر و زيان كلان مالي كشاورزان زحمتكش و همچنين كارخانجات برنجكوبي و ديگر فعالان اين صنعت شده؛ متأسفانه نمره قبولي نگرفته‌اند.
    وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه پرسيد آيا باتوجه به عملكرد ضعيف نمايندگان، به نظر جنابعالي در اين دوره از انتخابات،‌صلاحيت راه‌يابي به مجلس دارند يا خير؟ گفت: بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس توسط مراجع ذيربط كه قانون معين كرده و به خصوص شوراي نگهبان؛‌ تعيين مي‌شود اما به عقيده من نمايندگان فعلي شانس چنداني براي انتخاب شدن مجدد ندارند! هر چند يك يا دو نماينده گيلان عملكرد خوبي داشته‌اند.
    دكتر جواد معيتي سپس با بيان اينكه تبليغات آنچناني كه اساساً منبع تأمين درآمد آن شفاف نيست و همچنين شعارهاي فريبنده كه قابليت اجرايي ندارد؛ جايگاه و شأن مجلس را كه خانه ملت است در افكار عمومي مخدوش مي‌سازد؛ داوطلبان نمايندگي مجلس بايد در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي و در همه حال با مردم حوزه انتخابيه خود شفاف و روراست باشند چنانچه مطالعاتي در حوزه انتخابيه‌شان واصل شود كه امكان اجرايي نداشته و يا اينكه در چارچوب اختيارات و وظايف قانوني نمايندگي نباشد؛ به طور شفاف به مردم حوزه انتخابيه اطلاع‌رساني كنند.

وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از مشكلات آستارا و وظايف نمايندگان جويا شد،‌گفت: آستارا به عنوان يك شهر مرزي مزيت‌هاي ويژه و منحصربه فردي دارد كه در عين حال با يكسري مشكلات خرد و كلان هم دست و پنجه نرم مي‌كند. البته بايد به ياد داشته باشيم كه وظيفه نمايندگان مجلس دخالت در امور اجرايي و عزل و نصب مديران و مسوولان نيست بلكه بايد در كنار و به موازات انجام وظايف قانوني خود كه قانون‌گذاري و نظارت بر حسن اجراي قانون (در دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف اجرايي و…) است، نقطه‌نظرها و ديدگاه‌هاي كارشناسي خود را در رابطه با مسايل مختلف شهري، استاني، كشوري و حتي بين‌المللي بيان نمايند و همچنين نظر و عقيده خود را درخصوص عزل و نصب مديران (با معيار توان‌مندي تخصصي تعهد و نه وابستگي‌هي جناحي) اعلام كند.
دكتر جواد معيتي همچنين خاطرنشان كرد: ويژگي‌هاي منحصر به فرد آستارا به خصوص در زمينه راه‌هاي ارتباطي (دريايي – ريلي و زميني) پتانسيل بالاي اين شهر را براي توسعه پايدار به نمايش مي‌گذارد كه تاكنون بهره‌برداري بهينه از اين مزيت‌ها به عمل نيامده و منتخب مردم اين شهر در مجلس مي‌تواند با طرح و لوايح پيشنهادي و تلاش براي وضع قوانيني كه تحقق توسعه پايدار اين شهر را شتاب ببخشد مؤثر واقع شود.
وي در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه پرسيد چه راهكارهايي جهت مشاركت حداكثري مردم در انتخابات پيش رو پيشنهاد مي‌كنيد؛ گفت: مردم آستارا مهمان‌نواز، فرهيخته، خونگرم مي‌باشند و 98 و نه دهم درصد اهالي اين شهر باسواد هستند و ميزان قبولي در دانشگاه‌ها نيز نسبت به ديگر شهرها بالاتر است،‌ مردم شريف آستارا و لوندویل تاكنون در عرصه‌هاي مختلف دفاع از ارزش‌هاي والاي انقلاب و نظام اسلامي حضور و مشاركت فعال داشته‌اند كه ان‌شاء‌الله در انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز با حضور گسترده خود در پاي صندوق‌هاي اخذ رأي بار ديگر وفاداري به انقلاب و نظام و همچنين احساس مسئوليت خود نسبت به تعيين سرنوشت خويش را به منظور رقم زدن آينده‌اي بهتر؛ به نمايش خواهند گذاشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا