اقتصادیپیشنهاد سردبیرچند رسانه ایمصاحبه

مدیر دفتر فنی_ مهندسی پیام سنگر خواستار نظارت و کنترل بر فعالیت دفاتر غیر مجاز شد

سایت اطلاع رسانی آوای سبز آرام ؛

دفتر فنی _مهندسی پیام از معدود دفاتر دارای مجوز و معتبر در بخش سنگر شهرستان رشت محسوب می‌شود که با بیش از یک دهه فعالیت هر گونه منشا خدمات ارزشمندی بوده است.

این دفتر فنی_ مهندسی با مدیریتی کارآمد و تحصیل کرده در زمینه طراحی ، محاسبه ،نظارت، اجرا و نقشه برداری خدمات دهی می‌کند.

مهندس پیام آقازاده در مصاحبه اختصاصی با سایت اطلاع رسانی آوای سبز آرام به بیان خدمات دفتر فنی_ مهندسی تحت مدیریت خود پرداخت.

وی که دانش آموخته رشته ی عمران( مهندسی مدیریت ساخت) در مقطع کارشناسی ارشد است ابتدا با اشاره به این که دفتر فنی_ مهندسی پیام در سال ۸۹ تاسیس شده خاطر نشان کرد ؛با توجه به رشته ی تحصیلی و تخصصی ام ، این دفتر عمدتاً در زمینه محاسبات ، طراحي و نظارت ساختمان فعالیت و خدمات دهی می‌کند.

ضمن این که در بخش های مرتبط با سامانه هایی مانند خدمات  سیماک ، ثبت نام سند ، ثبت نام بنياد مسكن و سامط كه مرتبط با کار تخصصی و مهندسی در دستور کار این دفتر قرار دارد.

مهندس پیام آقازاده که عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی گیلان و دارای مدرک صلاحیت طرح، نظارت و اجرا است.

وی آنگاه با تاکید بر این که صفر تا صد امور فنی _مهندسی در این دفتر انجام می‌شود توضیح داد؛ از زمانی که متقاضی بخواهد شروع کار ساختمان را انجام  و تا صدور و اخذ مجوز  پروانه ساخت و در نهایت نقشه ای که مورد نظرش باشد و متعاقباً ساخته شود تماماً توسط این دفتر صورت می‌گیرد ‌.درواقع تمامی مراحل کار که هر مرحله مستلزم طی کردن پروسه اداری است و ساخت و ساز و در نهایت اخذ پایان کار در دفتر فنی_ مهندسی پیام انجام و پروژه آماده ی بهره برداری به متقاضی یا کارفرما تحویل می‌شود.

مهندسی پیام آقازاده با بیان این که دفتر فنی_ مهندسی تحت مدیریت او از اولین دفاتر این رسته در سنگر به حساب می‌آید که به طور رسمی فعالیت می‌کند ، افزود : بیش از 15 تا 20 دفتر فنی_ مهندسی در بخش سنگر دایر و فعال می‌باشند که متاسفانه اکثر این دفاتر مجوز قانونی ندارند.درواقع برخی افراد که فاقد يا حتي داراي تحصیلات مرتبط هستند مكاني را  تهيه نموده و با چیدن میز و چند صندلی و کامپیوتر ادعای ارائه ی خدمات فنی _مهندسی وتخصصي را دارند وي ادامه داد  به جز این دفتر فقط سه یا چهار دفتر در بخش سنگر دارای مجوز هستند.

.

وی در همین زمینه اظهار کرد : فعالیت دفاتر غیر مجاز بیشتر از همه موجب سرگردانی عموم متقاضيان می‌شود ؛ چرا که این دفاتر تعرفه های متفاوتی اعمال می‌کنند. و با نداشتن تخصص و تعهد لازم بيشتر نقش واسطه گري را دارا هستند.

مهندس پیام آقازاده گفت : تعرفه ی دفاتر فنی مهندسی هرساله توسط مراجع ذیربط(هيت چهر نفره ) مصوب و ابلاغ می‌شود که ما دفاتر مجاز طبق تعرفه مصوب خدمات دهی می‌کنیم. معذالک دفاتر غیر مجاز تعهدی نسبت به رعایت تعرفه ی مصوب ندارند و با لحاظ نمودن شرایط مالی متقاضی تعرفه را کمتر یا بیشتر از نرخ مصوب اخذ می‌کند که البته در اغلب موارد مبالغ نهايي و تمام شده بیشتری دریافت می‌دارند متاسفانه در این زمینه نظارت و کنترلی هم صورت نمی‌گیرد.

مدیر دفتر فنی _مهندسی پیام ادامه داد : سازمان نظام مهندسی بر حسب وظیفه قانونی و ذاتی خود که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1374 است وجز  مقررات ملی ساختمان را شامل می‌شود طبق ماده 2 فصل اول وظيفه تنسيق امور مربوط به مشاغل و حرفه هاي فني و مهندسي در بخشهاي ساختمان و شهرسازي مي باید از دفاتر مجاز حمایت کند اما در عمل فقط مجوزی داده شده و حمایت و پشتیبانی صورت نمي گيرد.وی با بیان این که سازمان نظام مهندسی در حمایت از دفاتر مجاز فنی _مهندسی باید نظارت جدی بر فعالیت این دفاتر و برخورد قانونی با دفاتر غیر مجاز داشته باشد.

وی تصریح کرد : به نظر می‌رسد دایر کردن دفتر فنی_ مهندسی حتی سهل تر و آسان تر از دایر کردن یک شغل در سطوح پايين جامعه می‌باشد.چرا که حتی شرط مدرک تحصیلی نیز در این زمینه قید نشده و افراد خیلی راحت با سطح سواد  متفاوت و مدرک تحصیلی غير مرتبط می‌توانند در کوتاه ترین زمان دفتری تحت عنوان فنی مهندسی  ساختمان دایر کنند.

وی در همین زمینه اداره راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی از متولیان امور مهندسين از جمله دفاتر فنی_ مهندسی محسوب می‌شوند در عمل نظارت و کنترلی بر فعالیت دفاتر غیر مجاز اعمال نمی‌کنند.

مهندس پیام آقازاده همچنین دفاتر مشاور املاک را مورد اشاره قرار داد که بدون داشتن تخصص غالباً عبارات طرح نظارت و اجرا و نقشه برداري را با حروف بزرگ در اشكال مختلف روی تابلو های خود قید کرده اند كه از اداره امور اصناف درخواست پيگيري و برخورد را خواستار شدند.

مدیر دفتر فنی _مهندسی پیام در پاسخ به سوال سایت اطلاع رسانی آوای سبز آرام که پرسید ؛آیا برای کنترل و جلوگیری از فعالیت دفاتر غیر مجاز تاکنون در سطح مراجع ذیربط پیگیری داشته اید؟ گفت ؛به دفعات پیگیر این معضل بوده و مکاتبات زیادی با مراجع ذیربط داشته ایم که سابقه اسناد پیگیری های ما موجود است معذالک چون از سوی سازمان نظام مهندسی و دیگر مراجع مربوطه مورد حمایت قرار نگرفتیم تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم !

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که فعالیت دفاتر غیر مجاز چگونه سرگردانی مردم را رقم می‌زند ؟ همان طور که اشاره کردم اعمال تعرفه های متفاوت و بی توجهی به تعرفه مصوب مهم ترین دلیل سرگردانی كارفرمايان است.

به عنوان مثال متقاضی به ما مراجعه می‌کند و از تعرفه جويا می‌شود که وقتی تعرفه مصوب را اعلام می‌کنیم اظهار می‌دارد که دفتر ديگري ۱۵ یا۲۰ درصد وحتي بيشتر ارزان تر اعلام کرده است.درحالی که تعرفه دفاتر فنی _مهندسي هیئت چهار نفره مصوب و اطلاع رسانی شده که ما دفاتر مجاز ملزم به رعایت و اعمال آن می‌باشیم متاسفانه این مشکل تاکنون حل نشده که انتظار داریم مراجع ذیربط قانونی با ورود به این قضیه دفاتر غیرمجاز را ملزم به اخذ مجوز و رعایت تعرفه مصوب نمایند و یا این که مانع از ادامه ی کار آن ها شوند.

مهندس پیام آقازاده تصریح کرد : ما به اعتبار مجوز قانونی که اخذ کرده ایم به خصوص رزومه شفاف و اعتباری که بدست آورده ایم خدمات را به نحو احسن ارائه نموده و هیچگاه مرتکب تخلف نخواهيم شد.درحالی که دفاتر غیر مجاز تعهدی نسبت به ارائه ی خدمات مطلوب و حفظ اعتبار سازمان نظام مهندسی را ندارند و تعرفه را بصورت  سلیقه ای دریافت نموده و خدمات را نیز در هر سطح کیفی که منافع اقتصادی آن ها تامین شود ارائه می‌دهند.

مدیر دفتر فنی_ مهندسی پیام در پاسخ به سوال دیگر سایت  اطلاع رسانی آوای سبز آرام که پرسید چه راه کاری برای حل این معضلات پیشنهاد می‌کنید؟ گفت :ادارات و سازمان ها و ارگان های مختلف مانند شهرداری ها و بخشداری ها و كارشناسان فني دهياري ها و…که از دفاتر مجاز و داراي صلاحيت  شناخت دارند ترتیبی اتخاد نمایند که این دفاتر  مجاز به متقاضيان معرفی شوند.

به عنوان مثال لیست دفاتر مجاز را در تابلو های اعلانات نصب نموده و نیز از ابزار و وسایل اطلاع رسانی دیگر برای شناساندن دفاتر مجاز به مردم بهره بگیرند. به این ترتیب متقاضیان می‌توانند آگاهانه بین دفاتر مجاز دفتری که رزومه شفاف تر و عملکرد بهتری داشته را انتخاب کنند

.وی در ادامه همچنین به برخی مشکلات دیگر اشاره کرد و گفت: پروسه ی اخذ پروانه ساختمانی بسیار طولانی و فرسایشی است به طوری که از زمان درخواست پروانه  به خصوص در حوزه های روستایی تا زمان اخذ پروانه گاه بیش از یک سال به طول می‌انجامد در این رابطه از ادارات مختلف مانند: بنیاد مسکن ، راه و شهرسازی،جهاد كشاورزي،منابع طبيعي، محیط زیست واداره آّب و چندین اداره و ارگان دیگر باید استعلام شود که هرکدام از این نهاد ها بعد از دو تا سه ماه پاسخ استعلام را می‌دهند  و درموارد متعددي پاسخ را  منوط به دريافت استعلام از اداره جات ديگر ميدانند در چنین شرایطی روستاییان زحمت کش که می‌خواهند برای فرضاً فرزندان در قطعه ی زمین شخصی خود واحد مسکونی بسازند تا فرزندش هم كمك حال او و هم ماوايي براي سكونت داشته باشد با مشکل جدی مواجه می‌شوند و حتي اخذ مجوز برايشان مقدور نميباشد كه قاعدتا موجب مهاجرت فرزندان از روستا ها به شهر ميشود.

مهندس پیام آقازاده افزود : روند صدور پروانه ها به ویژه در بخش سنگر حتی طولانی تر و فرسایشی تر از شهر های دیگر است و این درحالی است که قیمت ها هرروز افزایش می‌یابد فرضاً سیمان که در زمان درخواست پروانه ۵۰ تومان بوده در زمان اخذ پروانه به ۱۰۰ تومان افزایش یافته و از این رو زمینه برای تخلفات ساختمانی مهیا می‌شود. از سوی دیگر طولانی و فرسایشی شدن پاسخ استعلام ها مشکل دیگری هم رقم می‌زند به طوری که با اخذ آخرین استعلام مدت اعتبار زمانی استعلام اولی منقضی می‌شود و متقاضی باید راه طی شده ی قبلی را مجددا طی کند و همين مشكلات و موانع باعث ميشود كه كشاورز به راحتي و با قيمت هاي پايين ملك خود را فروخته  و واگذار نمايد تا اشخاص ديگري كه مدعي دريافت پروانه از طرق مختلف ميباشند در محل ابا و اجدادي او سكني گزينند.مدیر دفتر فنی مهندسی پیام ابراز عقیده کرد : در شرایطی که همه ی امور به صورت الکترونیکی و خیلی سریع انجام می‌شود و اساساً در بسیاری از موارد نیاز به حضور فیزیکی كارشناسان در محل ملك وحضور متقاضی هم نیست  ،ادارات و ارگان ها می‌توانند پاسخ استعلام ها را در کوتاه ترین زمان ممکن بدهند و بدین ترتیب بسياري از موانع و مشكلات صدور اخذ مجوز بر طرف ميگردد.

براي همه كساني كه  به هر نحوي در عرصه ساختمان فعاليتت دارند و به مردم خدمت رساني ميكنند از خداوند برايشان آرزوي توفيق روز افزون خواستارم.

نشانی : گیلان ، سنگر ، خیابان دکتر شریعتی ، جنب بانک صادرات ، مجتمع تجاری پردیس ، طبقه اول ، واحد دو

تلفن : ۰۱۳۳۴۵۲۲۰۷۰

همراه : ۰۹۱۱۳۳۸۲۶۳۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا