اقتصادیمطالب ویژه

نماینده لاهیجان و سیاهکل به فروش بی‌رویه زمین‌های کشاورزی انتقاد کرد

آوای سبز: رسول فرخی با بیان اینکه چای یکی از محوری‌ترین محصول در جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: چای یکی از محصولات ملی در جمهوری اسلامی بوده و برای رشد، توسعه و برند سازی چای باید شاخص‌ها را نظر گرفته و با شناسایی نقاط ضعف و قدرت برنامه‌ریزی‌های لازم شکل گیرد.

وی درگفتگو با فارس با اشاره به نقش پژوهشگران در شناسایی محصول چای گفت: ما در کشور پژوهشگران بسیار خوبی در حوزه چای داریم که می‌توانند با یافته‌های علمی خود به برند سازی و حفظ صنعت چای و چای‌کار کمک کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اذعان به مؤثر بودن برند سازی چای در افزایش رغبت چای‌کاران به فعالیت بیان کرد: چای دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادرات و ایجاد اشتغال بوده و برای تحقق بخشیدن به این امر باید این محصول را به‌تمامی دنیا معرفی و موانع و مشکلات موجود را برطرف نماییم.

فرخی با تأکید بر لزوم توجه به قیمت‌گذاری مناسب در جهت بازاریابی صحیح افزود: در حوزه چای بازاریابی یک اصل بسیار مهم است ولی برای تحقق این امر باید  قیمت تمام‌شده محصول استراتژیک چای موردتوجه قرارگرفته و باید دید آیا توان رقابت با محصول خارجی را دارد یا خیر در غیر این صورت در اعلام قیمت باید تجدیدنظر صورت گیرد.

وی نقش شناسایی کشورهای هدف در صادرات را بسیار مهم دانست و گفت: در شرایط تحریم ظالمانه نقش صادرات صحیح و از همه مهم‌تر پایداری در صادرات بسیار مهم بوده و‌ باید صادرکنندگان محصولات مختلف ازجمله چای بازارهای هدف را شناسایی و بر همین اساس صادرات را انجام دهند.

نماینده مردم شهرستان لاهیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین به نقش برند سازی در صادرات موفق اشاره کرد و افزود: هر محصول به لحاظ کیفیت و قیمت دوران رشد داشته و پس‌ازآن به بلوغ می‌رسد لذا باید در این مواقع باید صادرات محصول چای و برند سازی انجام‌شده و در بازار دوام داشته باشیم.

فرخی با انتقاد از فروش بی‌رویه زمین‌های کشاورزی در استان گیلان تصریح کرد: احساس من بر این است برای فروش زمین‌های کشاورزی در استان گیلان و مازندران یک سناریو ملی وجود دارد زیرا ما هرسال در فصل برداشت برنج و چای واردات داریم و این مسئله کشاورزان و چای‌کاران را به کشت محصول بی‌رغبت می‌کند.

وی با بیان اینکه ارزش‌افزوده به چای‌کاران تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: چای‌کاران در گیلان به‌ناچار و‌‌‌ به روش سنتی محصول خود را کشت می‌کنند درحالی‌که قیمت چای در بازار کیلوی ۸۰ هزار تومان بوده ولی چای‌کار آن را ۱۹ هزار تومان به فروش می‌رساند لذا این امر نشان می‌دهد ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق نمی‌گیرد‌‌.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهاد طرحی در خصوص رونق تولید چای در کشور خبر داد و بیان کرد: اگر چای را به‌عنوان یک محصول مهم و استراتژیک بشناسیم باید وارد بورس شود زیرا در این صورت هم ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق می‌گیرد و هم می‌تواند از سود بازرگانی بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا