اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

علل و عوامل اطاله دادرسی، از دیدگاه یک بانوی وکیل لاهیجان

آوای سبز: بانو مریم عبدی نیک سایه از وکلای خوشنام و توانمند در حوزه قضایی شهرستان لاهیجان به شمار می رود که از نظر تلاش مثال زدنی برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف و منازعات بین طرفین درگیر، از محبوبیت و شهرت بالایی برخوردار است.

وی اصالتاً از اهالی شهرستان آستانه اشرفیه محسوب می شود و در مصاحبه با آوای سبز اعلام کرد: با توجه به این که رشته تحصیلی تخصص من حقوق خصوصی است، سعی می کنم عمدتاً پرونده های حقوقی و مشکلات تقسیم اراضی و مسایل ارث و میراث و در مرحله دوم پرونده های خانوادگی را جهت دفاع در محکمه تقبل کنم، در واقع پرونده های کیفری درصد بسیاراندکی از پرونده های من را به خود اختصاص می دهد.
این بانوی وکیل زبده عضو کانون وکلای گیلان، آنگاه با بیان این که در آزمون وکالت کانون، رتبه اوّل را از آن خود نموده، افزود : از 9 سال قبل به کار وکالت در سطح منطقه و بعضاً استان گیلان اشتغال دارم.
وی در پاسخ به سئوال آوای سبز، مبنی بر این که علت افزایش تنش ها و منازعات که به تشکیل پرونده در محاکم می انجامد و تراکم و حجم انبوه پرونده های در دست رسیدگی را به خود اختصاص می دهد، عمدتاً از چه عواملی ناشی می شود، تصریح کرد: آستانه تحمّل اشخاص بر اثر مشکلات و تنگناهای شدید اقتصادی به شدت کاهش یافته که این امر باعث می شود بر سر هر اتفاق کوچک درگیری و منازعه رُخ دهد که بعضاً حوادث تلخ و ناگواری رقم می خورد.
بانو مریم عبدی نیک سایه در همین حال نوع تربیت و پرورش از دوران کودکی را در بروز نوع واکنشهای آدمی در بزرگسالی مورد تاکید قرار داد و افزود: چنانچه افراد در خانواده های آرام و صبور و متعادل پرورش یابند و از دوران کودکی بیاموزند که خشم را کنترل نموده و در بسیاری موارد با گذشت و چشم پوشی از برخی مسایل می توان از بروز حوادث غیر قابل جبران پیشگیری نمود، بدون شک در بزرگسالی واکنش های معقولانه و ملایمی از خود در برابر اتفاق ها و کنش های مختلف بروز خواهند داد.
وی در پاسخ به سئوال دیگر آوای سبز مبنی بر این که هنگامی که طبق قوانین مجازات اسلامی، مجازات قتل عمد قصاص است و اولیاء دم حق تصمیم گیری برای قصاص یا گذشت از قاتل را دارند، چه ضروتی برای حضور وکیل در پرونده های قتل عمد احساس می شود؟ گفت : اولاً باید به این نکته اشاره کنم که وکیل هیچگاه از جُرم دفاع نمی کند بلکه وقتی جُرمی واقع می شود در حدود قانون از مجرم دفاع می کند. در رابطه با قتل عمد و ضرورت حضور وکیل نیز باید متذکر شوم حضور وکیل می تواند به روشن شدن زوایای تاریک پرونده کمک کند، به بیان شفاف تر ممکن است قتلی بر اثر یک اتفاق رُخ داده باشد که به عنوان قتل عمد در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد، امّا وکیل با کشف ابعاد مختلف حادثه و زوایای پیچیده پرونده، اثبات می کند که قتل بر اثر یک اتفاق بدون برنامه ریزی قبلی صورت گرفته و متهم به قتل، نیت و انگیزه قتل نداشته که در نتیجه پرونده قتل به عنوان شبه عمد یا غیر عمد و یا حتّی خطای محض و رد رسیدگی قرار گرفته که مجازات آن دیگر قصاص نخواهد بود بلکه با پرداخت دیه و گذراندن دوره حبسی که قانونگذار برای جُرمِ قتل به عنوان جنبه عمومی جُرم معین کرده، می تواند به آغوش خانواده و اجتماع باز گردد.
بانو مریم نیک سایه وکیل پایه یک دادگستری شهرستان لاهیجان همچنین در پاسخ به سئوال آوای سبز که پرسید چه تفاوت هایی بین پرونده دارای وکیل و پرونده فاقد وکیل وجود دارد؟ اظهارکرد: حضور وکیل در تنظیم صحیح نوع دادخواست، نوع دعوی و نوع و دفاع از پرونده بسیار موثر است که پرونده ها را در مسیر صحیح دادرسی به جریان می اندازد و از اطاله دادرسی جلوگیری می کند. امّا اگر در پرونده ارجاعی به دادگاه، وکیل حضور نداشته باشد، ممکن است از همان ابتدا با طرح نادرست عنوان دعوی، پرونده از سوی قاضی رد شود، به عنوان مثال پرونده ای که باید برای آن دادخواست ارایه گردد با عنوان شکایت تقدیم دادگاه شود که مرجع رسیدگی کننده آن را رد خواهد کرد. ضمن این که در پرونده های فاقد وکیل از آنجایی که افراد دارای اطلاعات حقوقی نیستند و اطلاع و آگاهی از قوانین و تبصرها ندارند، ممکن است اظهاراتی در جلسه نخست دادرسی بیان کنند که به ضرر خود آنها باشد و علی رغم محق بودن، نتوانند حق خود را استیفا نمایند.
وی در همین حال به این نکته نیز اشاره کرد که بعضاً در یکسری پرونده ها، بجای رسیدگی و حل مسئله، صورت مساله پاک می شود  و صدور پیگیری دستورالعمل بخشنامه یا آیین نامه هایی که در تقابل با قانون است، رسیدگی به پرونده را از مجرای صحیح خارج می سازد.
این بانوی وکیل در همین حال تصریح کرد: علی رغم مزایایی که حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه دارد ، باید این نکته به دقت مورد توجه قرار بگیرد که رای نهایی توسط قاضی بر اساس مستندات و مدارک محکمه پسند و علم قاضی صادر می شود و حضور وکیل در پرونده ها الزاماً به معنای آن نیست که رای حتّماً به نفع موکل صادر شود، چرا که وکلا متعهد به نتیجه نیستند بلکه وظیفه دارند همه سعی و تلاش خود را در چهارچوب قانون و شرح و وظایفی که برای آنها تعیین شده و سوگندی که در آغاز ورود به این عرصه اَدا کرده اند به نحو صحیح انجام دهند.
این بانوی وکیل سپس خاطرنشان کرد : به طور کلی برای کاهش حجم پرونده های ورودی به محاکم باید یکسری زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه مهیا شود، به عنوان مثال معضل بیکاری از عوامل اصلی ناهنجاری و آسیب های اجتماعی مختلف مانند؛ سرقت، جنایت، کلاهبرداری و …. محسوب می شود، چنانچه با ایجاد شغل برای جوانان، معضل بیکاری مرتفع گردد، یقیناً در بروز جُرم و جنایت و سرقت نیز، آمار سیر نزولی خواهد داشت.
بانو مریم عبدی نیک سایه، در پاسخ به سئوال دیگر آوای سبز که پرسید آیا هزینه های بالای اختیار کردن وکیل می تواند مانعی برای عدم حضور وکیل در پرونده ها باشد؟ اذعان کرد: قانون گذار برای افرادی که فاقد تمکن مالی جهت اختیار کردن وکیل باشند، پیش بینی هایی نموده که وکالت تسخیری و وکالت معاضدتی از مهمترین این پیش بینی ها به شمار می رود که خدمات وکالت برای افراد بی بضاعت توسط وکلا به صورت رایگان انجام می شود.
وی در ادامه اصلاح و تغییر برخی قوانین را در اطاله دادرسی موثر ارزیابی کرد و گفت: در گذشته برای طلاق توافقی، زن از اهرم های فشاری مانند مهریه استفاده می کرد و با گرفتن حکم جلب شوهر به طلاق توافقی رضایت می داد امّا اکنون حکم جلب از مهریه حذف شده و مرد هم دادخواست اعسار نمی دهد ضمن این که مباحثی همچون الزام به تمکین و اثبات عدم تمکین هم دستخوش تغییراتی شده که این موارد موجب اطاله دادرسی می شود.
این بانوی وکیل پایه یک دادگستری در پایان خطاب به عموم مردم توصیه کرد قبل از انجام قراردادهای تجاری، معامله ها، خرید و فروش ملک و هرنوع عملی که بار حقوقی داشته باشد، حتّماً به یک وکیل مراجعه و با هزینه بسیار اندکی از ضرر و زیان احتمالی در آینده پیشگیری بعمل آورند.
*آدرس : گیلان /لاهیجان / خیابان انقلاب / خیابان 22 بهمن / روبروی مخابرات / بالای لوازم خانگی حسام / طبقه 2شماره های تلفن :42239404-013 و  09117202894

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا