اجتماعیمطالب ویژه

اجرای اردوی جهادی “سردار دل‌ها” با محوریت محرومیت‌زدایی در مناطق محروم گیلان

آوای سبز: حسین نحوی‌نژاد اظهارکرد: نهاد بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که در جهت محرومیت‌زدایی، ایجاد عدالت اجتماعی و بارور کردن و رشد استعدادهای محرومین تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که سردار شهید سلیمانی نیز یک چهره مردمی بوده و توجه خاصی به محرومین داشتند الگوی خوبی برای انجام اهداف مذکور هستند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: در این راستا سازمان بهزیستی استان گیلان در هفته بصیرت برنامه‌هایی را در جهت شناساندن شخصیت ایشان و نیز محرومیت‌زدایی به اجرا درآورد.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه در این حوزه، مراسم مذهبی و انقلابی مانند گلباران مزار شهدا، نشست‌های تبیین شخصیت شهید سلیمانی، مسابقات نقاشی و دل‌نوشته بین همکاران و جمعیت هدف سازمان بهزیستی برگزار شد، افزود: همچنین پروژه‌ای تحت عنوان «اردوی جهادی سردار دل‌ها» در مناطق محروم اجرا شد که البته این پروژه را در گذشته نیز با نام ایشان اجرا شده بود.

 وی افزود: هدف از برگزاری این اردوها این است که در مناطق محرومی که دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی، توانبخشی و مشاوره‌ای ندارند یک تیم کامل از همکاران بهزیستی و با مشارکت بسیج و سپاه اعزام شده و در آن مناطق خدمات‌رسانی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت: هدف از اجرای این اردوی جهادی علاوه بر انجام فعالیت در حوزه‌های مذکور آشنا کردن مردم آن مناطق با خدماتی نظیر اورژانس اجتماعی با سامانه 123 و یا مشاوره رایگان با شماره 1480 و دیگر موارد است.

نحوی نزاد با بیان اینکه اولین اردوی جهادی سردار دل‌ها در منطقه دیلمان و سیاهکل و دومین اردوی جهادی در یکی از مناطق محروم رشت به نام جماران برگزار شد، افزود: اردوی محله جماران با مشارکت بسیج، سپاه و همچنین نیروهای متخصص اعم از پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، فیزیوتراپیست‌ها و مشاوران روان‌شناختی سازمان بهزیستی در حسینیه جماران برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بنده و تعدادی از  مسئولان دیگر نیز مستقیماً در این پروژه حضور داشتیم تا پاسخگوی سؤالات و پیشنهادات مردم آن منطقه باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان ابراز کرد: با توجه به استقبال خوبی که از این طرح شد بنا بر این شد که حداقل ماهی یک بار این اردوها در شهرستان‌های محروم و مناطق محروم شهر‌های بزرگ استان انجام شود.

نحوی نژاد گفت: در برخی از مناطق اعزام نیروی ستادی ضرورت دارد اما در مناطقی مانند لاهیجان، انزلی و تالش که برای اجرای این طرح هدف‌گذاری شدند نیروهای خود شهرستان‌ها کفایت می‌کند و در مناطق محروم‌تر تیمی از استان نیز اعزام می‌شود.

وی افزود: در مناطق محروم به‌ویژه مناطق حاشیه نشین شهر رشت پایگاه‌های ثابت تحت عنوان پایگاه‌های خدمات اجتماعی و همچنین حضور همیاران سلامت روان را در دستور کار داریم.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت: طی نشستی که با معاونت اجتماعی سپاه گیلان برگزار شد توافقاتی مبنی بر همگرایی امکانات بهزیستی و معاونت اجتماعی سپاه در جهت کاستن آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، خشونت‌های خانگی و سایر موارد در این مناطق انجام شد.

 نحوی‌نژاد افزود: در هر تیمی که به مناطق محروم اعزام می‌شوند حدود 20 الی 25 نیروی متخصص حضور دارند که سعی بر این است در کنار این نیروها مدیرکل و چند تن از معاونین نیز حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: در اردوی جهادی محله جماران که مورخ 18 دی‌ماه در حسینیه جماران برگزار شد 30 نفر مشغول پذیرش، پاسخ‌گویی، رسیدگی و درمان شهروندان بودند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: هزینه آزمایش‌ و داروهای مراجعه‌کنندگانی که در این طرح  تحت درمان قرار می‌گیرند از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود‌.

نحوی نژاد گفت: این افراد توسط همکاران دست‌بندی شده و کسانی که شرایط قرار گرفتن در جمعیت هدف بهزیستی را دارند شناسایی و برای ارائه خدمات دراز مدت به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

 وی افزود: برای افرادی که در این مناطق دارای بیماری صعب‌العلاح هستند پیگیری‌هایی از سوی کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و سپاه در جهت درمان این افراد انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان عنوان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های خدمات درمانی در مورد افراد که دارای بیماری‌های صعب‌العلاج هستند بیش‌تر این خدمات توسط بیمارستان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

 نحوی نژاد افزود: سازمان بهزیستی در این طرح‌ها بیش‌تر در حوزه آگاه‌سازی مردم مناطق محروم و انجام خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای ورود پیدا کرده است./تسنیم

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا