پیشنهاد سردبیرمصاحبه

کارشناس ارشد معماری: با رعایت مقررات ساخت و ساز شاهد شهر بهتر و زندگی ایمن تر خواهیم بود

به گزارش آوای سبز، برخی رشته معماری را مادر هنرها می دانند، معماری قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز قدمت آن به قرن‌ها پیش از اسلام باز می گردد .
رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان در وهله اول برای اطمینان از حفظ جان مردم و در وهله بعد حراست از مال آنها است. از طرفی اجرای درست فرامین مهندسی تضمین کننده عدم هدر رفت منابع ملی است.  درخصوص حادثه ساختمان متروپل در آبادان طبق گزارشی که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان ارائه داده است، این ساختمان بر خلاف نقشه های مصوب نظام مهندسی در حال ساخت بود و در گزارشات و مکاتبات متعدد مهندسین مسئول پروژه، خطرات این سازه و لزوم بررسی آن و همچنین اشکال جدی در اضافه کردن چند سقف بدون مجوز به عنوان تخلف ساختمانی هشدار داده بودند که متأسفانه این گزارشات از طرف شهرداری جدی گرفته نشد.
پایگاه خبری آوای سبز درخصوص نظارت بر پروژه ها گفتگویی با مهندس فائزه فقیه محمدی فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد معماری داخلی از دانشگاه کمال الملک نوشهر انجام داد که این مهندس معمار با بیان اینکه معماری جدای اینکه یک رشته مهندسی است یک شاخه هنری محسوب می شود و تفاوتش با سایر رشته های فنی مهندسی در روح بخشیدن به فضاست در این خصوص اظهار کرد: عضو سازمان نظام مهندسی گیلان هستم و در زمینه طراحی، نظارت، اجرا و همچنین در زمینه طراحی داخلی، نما و محوطه و اخذ پروانه ساختمانهای شهری و روستایی فعالیت دارم و حوزه کاری من در استان گیلان است.
کارشناس ارشد معماری در ادامه گفت: معمولا زمانی که  ایراد فنی از پروژه ساختمانی گرفته می شود سازندگان در برخی از مواقع مقاومت می کنند و ابراز می کنند که چون صاحب ساختمان هستند هرطور بخواهند عمل می کنند در صورتی که عملا ساختمان یک کالای ملی است و باید طبق آیین نامه، ضوابط و مقررات ملی ساختمان طراحی، نظارت و اجرا شود. در ضمن علاوه بر موارد ذکر شده، در طراحی فضاها باید به ارتباطات بین فضایی (سیرکولاسیون) توجه ویژه شود تا ساختمان دارای کارایی لازم، متناسب با نوع کاربری آن باشد.
وی با اشاره به  موانع پیش رو در پیشبرد کارها افزود: بیشترین مشکل آن دسته از کارفرماهایی هستند که فقط به منافع آنی و سود خود می اندیشند حال آنکه به اعتقاد من باید ساختمان را شخصی نپندارند و یک کالای ملی بدانند و در واقع اگر ساختمان ها بر طبق اصول مهندسی و همچنین مقررات ملی ساختمان ایمن ساخته شوند شاهد شهر بهتر و زندگی ایمن تر خواهیم بود. به امید آنکه دیگر حوادث تلخی به مانند حادثه آبادان در کشور رخ ندهد.


_______________________________________________
مهندس فائزه فقیه محمدی
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان
معمار و طراح داخلی
کارشناس معماری
کارشناسی ارشد معماری داخلی
طراحی،  نظارت ، اجرا
آدرس دفتر: لاهیجان، خیابان امام خمینی، روبروی موسسه اعتباری نور، دفتر فنی و مهندسی فائزه فقیه
شماره تماس:
٠٩١١٢۴٣٧٩٨۴
٠١٣۴٢٢٢٩۴١٢
انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا