اقتصادیپیشنهاد سردبیر

مدیریت شرکت گلاب گیلده : تسهیلات کم بهره ی دارای تنفس، نفس تولیدکنندگان و گلابگیران را احیا می کند

به گزارش پایگاه خبری آوای سبز،  گلاب گیری در روستای گیلده شفت به صورت سنتی از اواخر قاجار رواج داشت. با ایجاد نخستین سایت گلاب گیری جدید در سال ۸۹، باغ ها و سایت های گلاب گیری توسعه یافت و گلاب گیری گیلده به عنوان یک میراث معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شد.
آقای مرتضی محمدی ، مدیریت شرکت کاس گلاب گیلده در گفتگو با پایگاه خبری آوای سبز اظهار کرد: اولین کارگاه گلابگیری ما از گل سفید محمدی با بیش از ۱۰سال تجربه کاری واز ابتدای دهه نود شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: این روستا ۲۰تا ۳۰دقیقه تا رشت فاصله دارد و در واقع در پیشینه این روستا بخاطر همین گل سفید محمدی به نام گُلده بوده است و بعدها به این خاطر تبدیل به گیلده شد چون صنایع دیگر گِلی مثل گمج سازی رشد کرد و به این نام تغییر پیدا کرد.
مدیریت شرکت کاس گلاب گیلده با بیان اینکه از سال نود با اهداف کوتاه مدت شروع به کار گلابگیری کردیم تا بتوانیم گلاب را عرضه کنیم و مشکلات احتمالی را برطرف کنیم گفت: ما قصد داریم که اینجا را به مرکز پایلوت گل محمدی تبدیل کنیم که البته به سمت اهداف بلندمدتی که داریم پیش می رویم.
محمدی با اشاره به اینکه البته در دهه هشتاد من کار گلابگیری را بصورت سنتی انجام میدادم و گلابگیری را در این روستا احیا کردم اظهار کرد: چون خودم دهیار بودم ایجاد شغل در روستا و جلوگیری از رها شدن اقتصاد روستا هدف من بود. و میخواستم روستا از حالت تک محصولی خارج شود. گرچه محصول برنج محصول اول روستای ما است ولی در کنارش پرورش نوغان و کرم ابریشم ، تولید و کشت چای، سیفی کاری، پرورش گیاهان مثمرثمر هم بود و به هرحال من هدف و ایده دیگری را شروع کردم و به لطف خدا به جایی رسیدیم که گل محمدی و گلابگیری گیلده را با کد ۲۱۴۴ در مرداد سال ۱۳۹۹ به ثبت میراث ناملموس رساندیم و امروز با افتخار می توانیم بگوییم که این کار به عنوان یک امر بسیار مفید است که در روستای گیلده در شهرستان شفت به ثمر رسید.
وی افزود: البته در راستای این کار ما اشتغالزایی، کارآفرینی، حفاظت از اراضی، حفاظت از پوشش گیاهی منطقه و حفظ کاربری های زمین ها، نفروختن اراضی بصورت خام، تولید بیشتر محصول و فرآوری آن تا گلاب در استان ما مطرح شود.
مدیریت شرکت کاس گلاب گیلده با اشاره به اینکه به لطف خدا هرسال بر کیفیت گلاب افزوده می شود گفت: امروز با اقتدار عرض می کنم که گلاب ما قابل رقابت با گلاب کاشان است گرچه از لحاظ آب و هوایی و ساختاری گلاب گیلان با گلاب کاشان می بایست فرق داشته باشد البته نه به لحاظ خاصیت دارویی بلکه در شیوه کشت ، در نوع نگهداری محصول و بحث کود و آب دهی فرق هایی دارند اگرچه روش گلابگیری کاشان هم مقداری با ما متفاوت است.  آنها معمولا گل را در کیسه های پلاستیکی لوله دار می ریزند تف دیده اش می کنند در صورتیکه ما از شیوه سنتی چای استفاده می کنیم یعنی در فضای باز پلاسیده اش می کنیم و از این روش نتیجه خوبی هم گرفتم همچنین قبل از اینکه گلابگیری شروع شود عرقیات را شروع می کنیم که شامل نعناع، گزنه، آلوئه ورا و بعد از پایان خرداد عرقگیری کاسنی و مابقی گیاهان را شروع می کنیم.
وی ادامه داد: در فاصله یک دهه اهدافی را که پیش بینی می کردیم به آن ها رسیدیم و امروز ما نه تنها در استان گیلان مطرح شدیم بلکه توانستیم در کشور هم معرفي شویم و گلاب ما شناخته شده است. در عین حال به فکر چشم انداز بزرگتری هستیم و آن وجود گلاب ما در خانه تمام ایرانیان و کشورهای اوراسیا است گرچه بازار ما در داخل اشباع باشد ولی هدف ما صادرات محصولاتمان است و مقدمات آن فراهم شده و زیربناهای کار نیز در حال انجام است‌.
محمدی با بیان اينکه قبل از شروع این کار توسط شرکت ما در این روستا حدود ۱۰،۲۰ خانوار گلهایشان درحال خرابی و هدر رفت بود،اظهار داشت: ولی اکنون بیشتر از ۶۰الی ۷۰ درصد روستاییان ما گل کاشتند مابقی هم با محدودیت زمین و یا با مشغله کاری روبرو هستند و چون همه روزه گل باید چیده شود و با محدودیت روبرو می شوند وگرنه در این یک دهه اکثر ساکنین روستا گل کاری داشتند و در حال حاضر ۱۴ الی ۱۵روستا در دهستان جیرده شفت گل کاری و باربری کردند و اکثر این گلها را در بازار مصرف رشت، جیرده و اینجا می آورند و تبدیل به گلاب می کنیم.
مدیریت شرکت کاس گلاب گیلده افزود: برآورد سالانه ما این است که‌ کشاورزان ما در دهستان جیرده بتوانند حداقل بالای ۲الی ۳ میلیارد تومان درآمد کلی بدست آورند و در اینجا  با وجود گلابگیری ما و برخی جاهای دیگر مثل خرطوم،خرطوم پایین، شیخ محله و برخی از جاها که دستگاه های جدیدی آوردند درآمد سالانه ما را تا یک میلیارد هم قابل  پیش بینی کرده است که از بابت گلاب استحصال می شود.
وی ادامه داد: امسال یک اتفاق خوب افتاده و آن اینکه می خواهیم به سمت اسانس گیری و عرق گیری از گیاهان دارویی برویم و با داشتن ذخایر ژنتیکی بسیاری که در استان گیلان و پوشش جنگلی هیرکان هست می شود کار بزرگ و اتفاق خوبی را رقم زد.

محمدی با بیان اينکه مورد بعدی که به دنبال آن هستیم این است که بیاییم نسل های آینده مان را با گلابگیری و با ذخایر کاری و کشاورزی استان آشنا کنیم گفت: بعنوان نمونه بارز همین نوجوانان و نونهالانی هستند که از رشت برای بازدید به اینجا آمده اند و این برای ما جهت میزبانی از این عزیزان بسیار ارزشمند است. ما روزانه ۴ الی ۵ تور گردشگری و میهمان‌های عزیزی را در اینجا داریم و با گلاب و عرقیات محلی اعم از نعنا و گزنه و آلوئه ورا و هر گیاهی که بشود عرقش را گرفت ما در اینجا از آنها پذیرایی می کنیم و اگر سوغات هم بخواهند عرضه می کنیم و این افتخاری است برای استان گیلان و روستای گیلده شفت که توانسته این کار را بعنوان یک امر مفید ترویج دهد.

مدیریت شرکت کاس گلاب گیلده با اشاره به اینکه استاندار گیلان به اینجا آمدند که برای ما بسیار غافلگیرانه بود اظهار کرد: از ایشان یک چیز خواستیم و آن اینکه رابطه مسئولین استان با گل محمدی و گلابگیری نزدیک تر شود و حتی جهت چیدن گل محمدی در روز دوشنبه ۹خرداد در جشنواره مان از ایشان دعوت می کنیم.
وی ادامه داد: من بعنوان عضو کوچک گلابگیران و گل محمدي دهستان جیرده، روستای گیلده شهرستان شفت از ایشان دعوت و خواهش می کنم که قدم بر دیده ما بگذارند و به روستای ما تشریف بیاورند که حداقل این ارتباط با مسئولین استان هرچه نزدیکتر و بهتر شود و با همکاری مسئولین بتوانیم کارگاه بزرگ تمام صنعتی که بتوانیم گلاب را به شکل کاملا مکانیزه ارائه دهیم. گرچه کار گلاب سنتی همیشه در جایگاه خودش هست و عاجزانه خواستار کمک به اهدافمان توسط مسئولین هستیم چرا که گلابگیران هستند که باغهای گل را احیا کردند و نگهداری می کنند و زحمت آن هم زیاد است ولی این کار را برای خود تکلیف می دانم و این کار احساس ارزشمند بودن را به ما می دهد و همچون سربازانی که از این مرزوبوم در سال ۱۳۶۰ دفاع کردند ما هم در مقابل مشکلات صبر می کنیم و تلاش می کنیم تا به پیروزی نهایی برسیم و قویتر باشیم.
محمدی با بیان اينکه امیدوارم که آقای دکتر عباسی استاندار محترم گیلان مجدد به روستای ما تشریف بیاورند افزود: ما این شرکت گلاب گیلده را تشکیل دادیم درخواست میکنم که به اهالی این روستا تسهیلات کم بهره و دارای تنفس داده شود تا عملکرد ارائه شود و من خودم قول می دهم که ریالی از آن تسهیلاتی ارائه شده هدر نرود منتها باید با همکاری اعضای گلابگیر و گل کاران منطقه باشد نه اینکه تغییر کاربری در زمین دیگری داده شود و گل بکارد و به آنها تسهیلات داده شود بلکه گلابگیران این منطقه مدنظرم است.

_____________________________________________
شرکت کاس گلاب گیلده
اولین کارگاه گلابگیری از گل سفید محمدی با بیش از ۱۰سال تجربه کاری
مدیرعامل: خانم اعظم زارع
مدیریت: آقای مرتضی محمدی
آدرس: گیلان، شهرستان شفت، دهستان جیرده، روستای گیلده
آدرس: گیلان ،رشت، میدان انتظام(رازی)،جیرده، جاده کمسار،گیلده
شماره تماس: ۰۹۱۱۲۳۴۶۶۸۴
انتهای پیام /

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا