پیشنهاد سردبیرمصاحبهمطالب ویژه

تشریح ابعاد شخصیتی و علمی زنده یاد استاد یدالله عبادتی دموچالی (رحمت الله علیه ) در نشست با برادران او؛ آنچه بود، می نمود.

آوای سبز: استاد یدالله عبادتی دموچالی (ره) بدون شک از مفاخر برجسته گیلان به شمار می رود که نزد استادان ، دانشجویان و همکاران از شخصیتی فاخر و ارزشمند برخوردار بود. او از تربیت یافتگان ایمان، علم و تلاش محسوب می شد که متاسفانه داس مرگ نابهنگام خرمن عمرش را خیلی زود درو کرد.
جهانا! چه بد مهر و بد خو جهانی / سراسر فریبی و سراسر زیانی
زنده یاد استاد یدالله عبادتی (ره) در نخستین دقایق بامداد دهم مرداد سال 77 بر اثر یک سانحه دلخراش رانندگی، دارفانی را وداع گفت و جماعت اهل علم و ایمان را به سوگ نشاند.
به منظور شناساندن ابعاد شخصیتی این استاد سترگ و مرد علم، حلم و عمل، پای صحبت های برادران وی؛ آقایان عین الله عبادتی دموچالی و عطاالله عبادتی دموچالی نشستیم که ماحصل این نشست و گفت و شنود را در زیر می خوانید؛
عین الله عبادتی برادر زنده یاد عبادتی دموچالی (ره) ابتدا با بیان اینکه استاد در سال 1323 در روستای «آقا سیّد حسین بر»از توابع بخش رودبنه شهرستان لاهیجان در استان خرّم و فرهنگ پرورگیلان به دنیا آمد، افزود: مرحوم برادرم تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بخش رودبنه و شهرستان لاهیجان به پایان رساند و در سال 43 پس از قبولی در کنکور تحصیلات خود را در رشته ی اقتصاد و علوم اداری در دانشگاه تهران ادامه داد که در سال 48 با رتبه ممتاز از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او ادامه داد: زنده یاد یداالله عبادتی دموچالی(ره) پس از انجام خدمت نظام وظیفه جهت اشتغال در وزارت تعاون و امور روستاها با گذراندن دوره 9 ماهه کارآموزی در دانشگاه علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران به عنوان کارشناس اقتصادی آموزش تعاون در اداره کل تعاون و امور روستای گیلان مشغول به کار شد.

بعد از دوسال سابقه کار در این اداره کل با حفظ سمت به مدت سه سال به عنوان مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مصرف استان گیلان ادامه کار داد.
وی گفت: مرحوم برادرم همراه دکتر نصرالله عبادتی جهت تکمیل تحصیلات به کشور آمریکا مهاجرت نمودند و در رشته مدیریت در امور دولتی و توسعه در مقطع MS از «دانشگاه دولتی اوکلا هاما» که از مدارک بین المللی محسوب می شود سپس جهت شروع مقطع دکتری در همان دانشگاه در رشته مدیریت منابع انسانی در سیستم سازمانی شروع به تحصیل کرد .ایشان همچنین تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های ایالت متحده در رشته مدیریت منابع انسانی در سیستم سازمانی ادامه داد.

عین الله عبادتی دموچالی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به عشق و علاقه ای که شادروان برادرم به وطن و مردم خود داشت، در سال 60 به ایران بازگشت تا اندوخته های علمی خود را در خدمت به ملت مسلمان و انقلابی ایران، مورد بهره برداری قرار بدهد. ایشان پس از ورود به کشور ، ابتدا به عنوان استاد حق التدریسی واحد رشت مشغول به کار شد و آزمون های کتبی و مصاحبه های علمی پذیرش استاد در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان را با موفقیّت سپری کرد. از اینرو ضمن تدریس در دانشگاه با توجه به لیاقت و شایستگی که از خود نشان داد ، به عنوان معاونت امور دانشجویی و آموزشی دانشگاه آزاد ، واحد رشت منصوب و به موازات تدریس و انجام وظیفه و خدمت در این سمت به عضویت شورای پژوهشی در مرکز آموزش دولتی رشت نیز درآمد .
عین الله عبادتی دموچالی آنگاه از تهیه یک دیسکت توسط زنده یاد استاد یداالله عبادتی دموچالی (ره) خبرداد که حاوی 70 هزار اصطلاح علمی به صورت عبارت و واژه های ترکیبی و تک واژه ها را شامل می شود که حاصل 6 سال تلاش مستمر و خستگی ناپذیر این شخصیت علمی برجسته بوده و در نوع خود یک کار بدیع و ابتکاری به حساب می آید . این دیسکت تحت عنوان « فرهنگ جامع مدیریت و حسابداری »
The Comprehensive Dictionary
of
Management&Accounting
که رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، حسابداری، مهندسی صنایع، مدیریت آموزشی، گمرک و ترخیص کالا، صادرات و واردات، بیمه، تجارت بین الملل، حقوق و قراردادها، بانکداری اقتصاد و مالیه، علوم سیاسی، تحقیق در عملیات آمار و سایر رشته های مرتبط در علوم انسانی درآن گنجانیده شده است که اکنون به عنوان یک منبع ارزشمند و مستند علمی برای دانشجویان به خصوص برای تدوین پایان نامه های تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی سپس با اشاره به ویژگی های شخصیتی زنده یاد استاد یداالله عبادتی دموچالی( ره)، ادامه داد: ایشان علاوه بر این که به عنوان یک چهره علمی از مفاخر گیلان محسوب می شود، انسانی متعهد و متدین و پایبند و ملتزم به احکام دین مبین اسلام بود و سجایای اخلاقی او در کنار توانمندیهای علمی به وی شخصیتی ممتاز و نمونه بخشیده بود که برای اساتید، همکاران و دانشجویان یک الگوی مثال زدنی محسوب می شد . بطوری که در باره ایشان گفته اند : آنچه بود – می نمود .
شادروان یدالله عبادتی دموچالی ( ره) شخصیتی صمیمی، یکرنگ، مودب، نجیب، عاطفی و با فضیلت بود که آنچه در حیطه خود داشت را به منصه ظهور می رساند و لحظه ای از آموختن غفلت نمی کرد استاد یدالله عبادتی(ره) لحظه ای از آموختن غفلت نمی کرد.
وی افزود : این استاد برجسته در زمینه مدیریت سازمانی و اداری ، مهارت های سرپرستی در سازمان ها و تشکل های مختلف اداری دولتی یا بخش خصوصی دارای ایده های نو و خلاقانه بود و علاوه بر این که به عنوان استاد راهنمای دانشجویان عمل می کرد ، هدایتگر دانشجویان خود نیز بود . او با ظرافت و دقت مثال زدنی تمامی پایان نامه های دانشجویان رابا جدّ بلیغ مطالعه می کرد و در موارد لزوم به تصحیح اقدام می کرد .
عین الله عبادتی اظهار کرد: زنده یاد استاد یداالله عبادتی( ره)، به مدت 7 سال، مسئولیت معاونت آموزشی و دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. امّا ایشان در این دو پست بسیار ساعی ، فعّال و اثرگذار بود .
او در ادامه همچنین پایبندی و التزام زنده یاد استاد یدالله عبادتی (ره) به قرآن مجید را مورد تاکید قرار می داد و گفت: ایشان هنگام تدریس، مکرر به آیات قرآن استناد می کرد و خطاب به دانشجویان متذکر می شد که باید تلاش کنید و از تلاش و کوشش خود بهره بگیرید.

استاد یدالله عبادتی(ره) ، مرد علم ، حلم و ایمان بود و اعتقاد راسخ داشت که افراد فرهیخته از افراد فاقد دانش نزد خداوند متعال متمایز هستند.

وی در همین حال شدیداً احساساتی و عاطفی بود و می گفت: اگر احساسات و عواطف نتوانند جایگاه خود را بازیابند ، مابقی امور به تدریج کم اثر و فرسوده خواهد شد . استاد همچنین تاکید می ورزید باید اهداف مشخص شود و قبل ازآن مقاصد و برنامه هایی که برای رسیدن به اهداف مورد استفاده قرار می گیرد نیز مشخص و تعیین گردد . یعنی با کدام مقاصد و برنامه ها باید اهداف خود را محقق نمود !؟
عین الله عبادتی همچنین زنده یاد استاد یدالله عبادتی(ره) را شخصیتی عملگرا دانست که معتقد بود تئوری های سازمانی و علوم اداری به تنهایی نمی توانند موثر واقع شوند بلکه باید با ابزارهایی مانند رفتار و عملکرد انسانی همراه شود تا شگوفایی سازمان امکان پذیر گردد.

وی تصریح کرد: اگر مدیرسازمان عواطف و احساسات منفی را به زیر مجموعه انتقال دهد ، شان و منزلت سازمان متبوع خود را تنزل می دهد امّا اگر این عواطف و احساسات مثبت باشد ، قطعاً تقویت و ارتقای سازمان را به دنبال خواهد داشت .
عین الله عبادتی در ادامه با اشاره به این که ما 4 برادر و دو خواهر بودیم. (بانو محبوبه عبادتی، بانوطاهره عبادتی، دکتر نصرالله عبادتی ، عطاالله عبادتی) گفت: مرحوم پدر ما که خاک بر او خوش باشد، یک کشاورز بود که با عشق و علاقه و تاکید فراوان به تحصیل و علم آموزی فرزندان خود داشت و با تلاش و کوشش فراوان و کار سخت کشاورزی ، فرزندان خودرا راهی مدرسه و دانشگاه نمود .
وی افزود : برادردیگر ایشان به نام دکتر نصرالله عبادتی که هردو نفر همزمان رهسپار ایالات متحده گردیدند دکتر نصرالله عبادتی مدرک دکتری تخصصی خود را در سال 1365در رشته میکروب شناسی بالینی از دانشگاه ایالتی شمال تگزاس آمریکا دریافت و بلافاصله وارد ایران شد و به عنوان عضو هیئت علمی ( استادیار) در دانشگده پزشکی دانشگاه علوم پزشگی گیلان شروع به کار کرد .نظر به این که این دانشگاه در سال 1356 بسیار نوپا بوده ، ایشان بعنوان موسس گروه آموزشی میکروب شناسی، و انگل شناسی و ایمنی شناسی این دانشگاه فعّالیّت خودرا آغاز کرد. و به مدت 15 سال از بدو تاسیس این گروه آموزشی در سه دوره متناوب به عنوان مدیر گروه فوق علاوه بر فعّالیت آموزشی اهتمّام داشت و از فعّالیّت های دیگر ایشان عضو شورای بورس دانشگاه و عضو شورای آموزشی دانشگده پزشکی، دبیر علمی کنگره میکروبیولوژی در استان گیلان، همزمان بر فعّالیّت آموزشی مشارالیه در بخش خصوصی بعنوان موسس و مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص پزشکی فارابی مشغول به کار بوده و هم اکنون عضو و رئیس کمیته اخلاق در آزمایشگاه های بالینی استان گیلان می باشند .
در این نشست مطبوعاتی عطاالله عبادتی برادر دیگر شادروان زنده یاد استاد یدالله عبادتی (ره)نیز مختصات شخصیتی برادر مرحوم خود را از زاویه دیگر یادآور شد.
وی با بیان این که زنده یاد یدالله عبادتی (ره)، از مفاخر برجسته گیلانی است . گفت : متاسفانه آنچنان که شایسته شان و منزلت وی به عنوان یک چهره و شخصیت علمی است ، نزد افکار عمومی چندان شناخته شده نیست که امیدواریم رسانه ها بیشتر به مفاخرین علم و فرهنگ بپردازند که عمری را در تحصیل علم و دانش و خدمت به جامعه سپری کرده اند. شایسته و بایسته نیست که بر اثر گذشت روزگار به بوته فراموشی سپرده شوند .
وی همچنین خاطره ای از دو دانشجو را نقل کرد که حدود 15 سال قبل به محل زادگاه زنده یاد استاد یدالله عبادتی ( ره) عزیمت نموده و در ستایش شخصیت علمی آن استاد فرزانه در گذشته مطالبی را بیان داشتند .
لازم به ذکر است ، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در مرداد سال 78 جزوه ای تحت عنوان « آن سفرکرده » منتشر نمود که زیر عنوان فرعی « تامّلی در زندگی زنده یاد عبادتی » به فعّالیّت های علمی آن استاد برجسته اشاره کرده است .
در بخشی از این جزوه آمده؛ « زنده یاد استاد یدالله عبادتی(ره) که شخصیتی فاخر و ارزشمند در بین استادان ، دانشجویان و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بود . بر اثر سانحه دلخراش رانندگی جهان فانی را به سوی سرای باقی پر کشید و ما را با فقدان خود به سوگ نشانید .
بر کشتی عمر تکیه کم کن / که این نیل نشیمن نهنگ است
در بخشی در این جزوه چنین آمده است که : ضرورت شناخت و اتکا به فرهنگ خودی به ویژه در شناخت مفاخرین ، استادان، بزرگان و معرفی الگوها و ارایه اسوه هایی که خود تربیت یافتگان ایمان ، علم و حلم و تلاش اند . ما را برآن داشت تا یادواره ای از سوی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تهیه و تنظیم نماییم .
در این یادواره ضمن اشاره به تحصیلات و زندگی استاد یدالله عبادتی(ره) و مسئولیت هایی که به او محوّل شده بود ، نوشته شده ، نسبت به قرائت قرآن و تعمق آن بسیار علاقمند ،کوشا و جدی بود . در مجالس و محافل مذهبی مخصوصاً در ماه مبارک رمضان و ماه محرم در مسجد محل زندگی خود یعنی در خیابان کشاورز مسجد آقا سیّد حسین لاهیجان شرکت می نمود . آن عزیز سفر کرده، علاقه وافری برای شرکت در مجالس مختلفی که در مسجد روستای آقا سیّد حسین بر، زادگاه خود داشت . به همین مناسبت در ایّام زیادی که از محل کار خود از شهرستان رشت حرکت می کرد و مستقیماً به مسجد محل زادگاه خود می آمد و در مجالس دینی شرکت می نمود . از سال 75 برای انجام مناسک حج برای امر واجب ثبت نام کرده و قرار بود در سال 78 به خانه خدا مشرف گردد در زمینه مسایل خانوادگی بسیار با گذشت و اهل مدارا بود . بسیار خونگرم و احساس پاکی داشتند . برای حل مشکل هر کسی که به وی مراجعه می نمود در حد توان ، تلاش و پیگیری مستمر در حد امکان به نتیجه مثبت می رسانید . ساده زیستی و حُسن معاشرت و خلق و خوی حسنه را همواره سرمشق زندگی خود قرار داده بود. واقعاً «آنچه بود ، می نمود .»
آوای سبز : از خانواده معظم و دانش دوست « عبادتی ها» که در تهیه ی این گزارش خواندنی با تیم خبری رسانه سراسری آوای سبز همگرایی و تعامل سازنده ای داشته اند کمال تقدیر و تشکر را داریم .
آب رحمت خدای سبحان بر خاک پاک شادروان استاد یدالله عبادتی دموچالی باد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا