اجتماعیپیشنهاد سردبیرحقوقی

زهرا كاظمي مقدس وكيل دادگستري آستانه اشرفیه: عموم مردم قبل از انجام هر معامله و قرارداد با وكيل مشورت كنند

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
زهرا كاظمي مقدس از آن دسته بانوان وكيلي به شمار مي‌رود كه طي حدوداً 16 سال سابقه كار در عرصه وكالت، همه سعي و تلاش خود را معطوف به ايجاد صلح و سازش بين طرفين دعوي نموده و در اين راستا كارنامه موفقي ارايه داده است. اين بانوي وكيل در مراجعه افراد به دفتر خود فقط زماني كه همه راه‌هاي مذاكره و تعامل بين طرفين دعوي به بن‌بست برسد به تشكيل پرونده و ارجاع به محاكم قضايي مبادرت مي‌ورزد.
وي در مصاحبه با سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام ضمن اشاره به اينكه: «از سال 85 با ورود به عرصه‌ي وكالت در خدمت مردم شريف آستانه‌اشرفيه هستم»؛ خاطرنشان كرد: عمده سعي و تلاش من معطوف حل مسالمت‌آميز اختلاف و نزاع بين طرفين از طريق گفتگو و مذاكره است كه چنانچه در اين زمينه راه‌هاي مسالمت‌آميز جهت حل مشكل به نتيجه نرسد ناچاراً به تنظيم دادخواست و تشكيل پرونده و ارجاع به محاكم اقدام مي‌كنيم.
وي در پاسخ به سوال سايت آواي سبز آرام مبني بر اينكه غالباً چه پرونده‌هايي را جهت دفاع در محكمه قبول مي‌كنيد؛ اظهار داشت: با توجه به اينكه حرفه وكالت در كشور ما تخصصي نشده لذا در زمينه‌هاي مختلف دعاوي حقوقي، كيفري، خانواده، ثبتي، مالياتي و… قبول پرونده مي‌كنيم.
وي افزود: البته در قبول پرونده، ابتدا نسبت به محق بودن موكل اطمينان حاصل نموده و متعاقباً با شنيدن اظهارات موكل و مدارك و مستنداتي كه ارايه مي‌كند ميزان موفقيت در پرونده را ارزيابي نموده و سپس قرارداد بين وكيل و موكل تنظيم و امضاء مي‌شود.
اين بانوي وكيل كارآزموده همچنين در پاسخ به اين سوال كه ويژگي‌هاي يك وكيل مبرز و توانمند را چگونه ارزيابي و تعريف مي‌كند، گفت: به عقيده من بيش از هر چيز داشتن اطلاعات وسيع حقوقي و احاطه و تسلط بر قوانين و تبصره‌ها؛ شرط اصلي و اساسي به شمار مي‌رود كه به موازات آن يك وكيل متعهد و توانمند بايد از قدرت بيان برخوردار باشد تا بتواند با استفاده هوشمندانه و متناسب از قوانين و تبصره‌هاي مدارك و مستندات موجود در پرونده را به صورت محكمه‌پسند به محضر دادگاه ارايه و كار قاضي را در تصميم‌گيري و صدور رأي تسهيل و حق مشروع و قانوني موكل خود را استيفا نمايد.
اين بانوي وكيل ، تبحر و مهارت در بيان شفاف اصطلاحات پيچيده حقوقي را از ديگر ويژگي‌هاي يك وكيل توانمند و مردمي عنوان كرد كه مدارك موجود در پرونده را مستند به مفاد قانوني به دادگاه تقديم كند.
وی در ادامه با تأكيد بر اينكه يك وكيل متعهد و مبرز قبل از تشكيل پرونده ضمن هماهنگی و کسب اجازه از موکل خویش(تا اذن موکل نداشته باشم نمی توانم جلسه بزارم و به خواسته موکل احترام می گذارم ) بايد با طرف ارتباط برقرار نموده و زمينه و بستر حل و فصل مسالمت‌آميز موضوع اختلاف را به دقت مورد ارزيابي قرار دهد وی افزود: يك وكيل توانمند و متعهد قبل از تشكيل پرونده نقاطي كه زمينه براي توافق دارد و همچنين جنبه‌هاي مخالف آن را به طور جمع مورد تحقيق و بررسي قرار داده و تبعات احتمالي را به اطلاع دو طرف مي‌رساند اما در هر حال آنچه كه وكيل در هر مرحله از اين پروسه به عنوان معيار اصلي مدنظر قرار مي‌دهد «حق» است!
وي سپس در پاسخ به سوال ديگر سايت آواي سبز آرام كه از مزيت‌هاي حضور وكيل در پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم جويا شد، گفت: يكي از دغدغه‌هاي اصلي من و اغلب همكاران، عدم اطلاع عموم مردم ازعلم حقوق و قوانين است كه بعضاً حتي افراد تحصيل‌كرده در رشته‌هاي مختلف (غير از حقوق) آگاهي و اطلاع چنداني از قانون ندارند كه اين امر باعث مي‌شود در انجام معامله‌ها، و امضاي قراردادها، بي‌توجه به تبعات حقوقي آن، عمل كنند كه بعداً با ضرر و زيان مالي و غيره مواجه می شوند.
زهرا كاظمي مقدس در همين زمينه اضافه كرد: افراد در انجام معامله‌ها، تنظيم و امضاي قراردادهاي مالي، تجاري… و حتي ازدواج و به طور كلي هر موضوعي كه جنبه حقوقي داشته باشد، اگر به هر دليل قادر به گرفتن وكيل نيستند، حتماً با يك مشاور زبده حقوقي و با يك وكيل معتبر مشورت نمايند كه در اين صورت با كمترين هزينه مي‌توانند از احتمال ضرر و زيان كلان مالي در آينده پيشگيري نمايند وي گفت: مشورت با وكيل و مشاوره كارآزموده در تنظيم صحيح شكوائيه – دادخواست و همچنين دفاع صحيح و اصولي نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. واضح است دفاع مناسب و اصولي در تصميم‌گيري و صدور رأي متناسب و عادلانه به قاضي كمك مي‌كند.
زهرا كاظمي مقدس همچنين خاطرنشان كرد: پيشنهاد مي‌كنم اگر افراد به هر دليلي نمي‌توانند حتي براي دريافت مشاوره به وكيل يا مشاور مراجعه كنند، حداقل از يك فرد تحصيل‌كرده يا فارغ‌التحصيل رشته حقوق مشاوره بگيرند.

هر چند فارغ‌التحصيلان حقوق كه تجربه عملي نداشته باشند قطعاً نمي‌توانند در حد وكيل و  مشاوران حقوقي مجرب، افراد را راهنمايي كنند اما بدون شك خواهند توانست در برخي زمينه‌ها گره‌گشاي مشكلات حقوقي افراد باشند.

این بانوی وکیل تصریح کرد ؛ چنانچه افراد با حضور وکیل و با اطلاع و آگاهی حداقلی از موازین حقوقی ،پیگیر پرونده خود باشند ،بدون شک از تراکم پرونده ها در محاکم و نیز از اطاله دادرسی به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد .وی در ادامه ابراز عقیده کرد : اطاله دادرسی در محاکم علاوه بر این که وقت و انرژی و هزینه زیادی از افراد و همچنین دستگاه قضایی تلف می کند ،در عین حال با سپری شدن زمان و طولانی شدن روند رسیدگی پرونده اای دیگری از درون پرونده اصلی شکل خواهد گرفت ،تنش ها افزوده و شدیدتر خواهد شد .در حالی که با حضور وکیل در پرونده ها دادرسی در مسیر صحیح صورت می گیرد و افراد در بازه زمانی مناسب به حقوق حقه خود دست خواهند یافت . زهرا کاظمی مقدس آنگاه با بیان این که تاکنون تعداد زیادی از پرونده ها را در مذاکره با طرفین به صلح و سازش ،پرونده ها را مختومه كرديم و يك مورد ديگر در ساختمان 6 طبقه دوازده واحدي اختلاف شديدي بين مالك و سازنده ايجاد شده بود كه قرارداد مشاركت داشتند. طرفين هنگامي كه به من مراجعه كرده و اظهارات خود را بيان داشتند، ظرف فقط دو روز با برگزاري جلسه، موضوع اختلاف را با صلح و سازش، حل كرديم.
اين بانوي وكيل سپس با قدرداني از زحمات و تلاش‌هاي رياست دادگستري آستانه‌اشرفيه و دادستان و نيز قضات شريف و پرتلاش؛ گفت: قضات شريف و حاذق وقت مضاعفي را براي رسيدگي به پرونده‌ها اختصاص مي‌دهند كه بعضاً در ساعات غيراداری نيز همچنان مشغول انجام وظيفه هستند تا بتوانند تعداد پرونده ها را به حد نصاب آماري برسانند انتظار داريم مقامات ارشد قضايي، در بحث آمار بازنگري نمايند تا قضات حاذق و شرافتمند بتوانند با دقت بيشتري پرونده‌ها را مورد رسيدگي قرار دهند.
نشاني: گيلان – آستانه‌اشرفيه –
تلفن 42138008 – 013
پذيرش روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶/۳۰ الي ۱۹
حضور وكيل در روزهاي زوج

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا