پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتمصاحبه

رضا رجب‌پور نخجیری وكيل پايه يك دادگستري: اطاله دادرسي در موارد خاص ابزار احقاق حق و اجراي عدالت است

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

در ادامه سلسله مصاحبه‌هايي كه با برخي وكلاي توانمند، متعهد و اخلاق‌مدار انجام داده‌ايم، اين بار پاي صحبت‌هاي رضا رجب‌پور نخجيري از وكلاي مبرز و خوشنام حوزه قضايي شهرستان رودسر نشستيم و سوالات خود را با ايشان در ميان نهاديم.

وي با اشاره به اينكه دوره كارآموزي خود را در سال 84 نزد استاد بهمن حيدرنژاد (وكيل سرپرست) گذرانده خاطرنشان كرد: ايشان (حيدرنژاد) از وكلاي توانمندي است كه چند دوره رياست كانون وكلا را عهده‌دار بوده و من در دوران كارآموزي، از ايشان بسيار آموختم و تجارب ارزشمندي كسب كردم.

اين وكيل پايه يك دادگستري با بيان اينكه حقوق يك علم و وكالت يك فن است، افزود: در دانشگاه آموزه‌هاي تئوريك و علم حقوق را فرا مي‌گيريم اما اجراي عدالت و چگونگي دفاع از حق كه وظيفه اصلي وكلا است در پروسه زماني و با كسب تجربه به دست مي‌آيد. در واقع آموزه‌هاي آكادميك دانشگاهي مقدمه‌اي براي درك قوانين به حساب مي‌آيد.

وي اضافه كرد: نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار دهيم اينست كه قوانين با گذر زمان و متناسب با مقتضيات جوامع تغيير مي‌كند و اصلاح و بازنگري مي‌شود كه در حرفه‌ي وكالت چگونگي تفسير قانون و نحوه استفاده از قوانين براي اجراي عدالت و استيفاي حق موكل، داراي اهميت است.

رضا رجب‌پور نخجيري سپس در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه عمدتاً چه پرونده هايي را جهت دفاع در محكمه قبول مي‌كند ؟ گفت: از اين حيث محدوديتي براي خود قايل نيستم و با توجه به اينكه حرفه وكالت در كشور ما هنوز تخصصي نشده؛ معمولاً پرونده‌هاي مختلف حقوقي، كيفري، ثبتي، املاك و… را قبول مي‌كنم اما از مدتي قبل ترجيح مي‌دهم به حوزه اختلافات خانوادگي كمتر وارد شوم مگر آنكه احتمال ايجاد صلح و سازش بين طرفين را قوي ارزيابي كنم. هر چند معتقدم در مواردي، جدايي و طلاق به صلاح زوجين و به خصوص فرزندان آنها خواهد بود و فضاي آرامش‌‌بخش براي فرزندان ايجاد خواهد كرد.

اين وكيل مبرز و اخلاق‌مدار آنگاه با تأكيد بر اينكه همه سعي و تلاش وكلا معطوف آن است كه حقي از موكل ضايع نشود؛ گفت: موكل حتي اگر مجرم هم باشد تلاش مي‌كنيم مجازات تعيين شده بيشتر از آنچه قانون معين كرده نباشد.

وي افزود: در شروع كار وكالت ما سوگند ياد مي‌كنيم كه از شرافت حرفه‌اي و از حق موكل دفاع كنيم و مادام كه در اين كسوت به كار خود ادامه مي‌دهيم ملزم و متعهد به سوگند خود هستيم.

رضا رجب‌پور نخجيري در پاسخ به سوال ديگر مبني بر مبحث اطاله دادرسي اظهار داشت: اطاله دادرسي به معناي عام تأخير در دادرسي و اعاده حق است اما وكلا در موارد خاص از اين مبحث براي اعاده حق اجراي عدالت و استيفاي حقوق مشروع و قانوني موكل خود استفاده مي‌كند. چنانچه در مواردي دستيابي به قرائن و مدارك اثبات حق موكل نياز به زمان بيشتر داشته باشد،‌ اطاله دادرسي ضروري ارزيابي مي‌شود چرا كه در غير اين صورت حق موكل ضايع خواهد شد با اين وجود همانطور كه اشاره داشتم اطاله دادرسي به معناي عام به تأخير انداختن و جلوگيري از اجراي حق محسوب مي‌شود كه در موارد خاص مي‌تواند ابراز اجراي عدالت باشد.

اين وكيل متعهد و توانمند همچنين با ضروري خواندن مراجعه افراد به وكلا قبل از انجام هر اقدامي كه بار حقوقي داشته باشد؛ خاطرنشان كرد: براي انجام معامله‌هايي كه ممكن است به طرح دعوي منتهي شود، انعقاد قراردادهاي تجاري و مالي و حتي ازدواج؛ ابتدا بايد با يك وكيل مشورت شود. متأسفانه در بسياري موارد اشخاص بدون مشورت با وكيل؛ به طرح دعوي و تشكيل پرونده در محاكم اقدام مي‌كنند در حالي كه براي معامله و خريد يك دستگاه خودروي مدل پايين؛ ابتدا آن را به مكانيك، آهنگر و… نشان مي‌دهند.

وي در همين خصوص اضافه كرد: مشاوره با وكلا قبل از انجام هر اقدام حقوقي هزينه بسيار ناچيزي براي افراد دارد و ما و اكثر همكاران چنين مشاوره‌هايي را رايگان انجام مي‌دهيم بنابراين لازم است به منظور پيشگيري از احتمال ضرر و زيان كلان مالي و يا آسيب‌هاي ديگر، افراد قبل از طرح دعوي و ارايه دادخواست؛ حتماً از مشاوره يك وكيل بهره‌مند شوند.

رضا رجب‌پور نخجيري با تأكيد بر لزوم نهادينه شدن فرهنگ مراجعه به وكيل افزود: فرهنگ‌سازي اين مبحث پروسه‌اي زمان‌بر است كه بايد به تدريج و با گذشت زمان در اذهان عمومي نهادينه شود. متأسفانه برخي رسانه‌ها؛ تصويري غيرواقعي و شيطاني از شخصيت وكلا در نمايش‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني به نمايش مي‌گذارند؛ در حالي كه رسالت رسانه؛ اطلاع‌رساني و بيان واقعيت است.

وي با ابراز تأسف از كاركتر غيرواقعي كه از وكلا در برخي فيلم‌ها و سريال‌ها ارايه مي‌شود؛ افزود: وكلا متعهد به سوگندي كه در شروع كار ادا كرده مي‌باشند و براي اجراي عدالت و استيفاي حق موكل خود، از ابزارهاي

قانوني متناسب استفاده مي‌كنند و بدون اغراق بايد اذعان نمايم كه براي اكثريت قريب به اتفاق وكلا مسأله مالي در پرونده‌ها، چندان اهميتي ندارد و اساساً بعد از دو دهه فعاليت مستمر در اين حرفه، مسايل مالي جاذبه‌اي براي ما ندارد.

اين وكيل پايه يك دادگستري همچنين در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام از نحوه همكاري و تعامل قضات با وكلا جويا شد، اظهار داشت: شكر خدا خوشبختانه در سال‌هاي اخير قضاوت شريف تعامل بسيار خوب و ارزشمندي با وكلا دارند كه اين رفتار و برخورد شايسته قضات با

تمامي افراد و مراجعه‌كنندگان به محاكم، مصداق دارد كه با متانت؛ ادب و مهرباني با عموم مردم برخوردار نموده و در رسيدگي به پرونده‌ها عادل جدي و قاطع هستند.

رضا رجب‌پور نخجيري گفت: همه پست‌ها و مقام‌ها موقتي است و شأن انسانيت مهم و داراي ارج و قرب مي‌باشد.

وي در پايان از اساتيد خود و مشخصاً بهمن حيدرپور و همچنين از رياست دادگستري شهرستان، دادستان (آقاي انصاري) و جانشين دادستان (آقاي صفوي) و تمامي قضات حاذق و شريف ازجمله آقايان رفعتي – احمدي (ناظر شعبه سوم حقوقي) و ديگر قضات مجرب و متعهدي كه همه مساعي خود را در اجراي عدالت و احقاق حق به كار مي‌برند، تشكر و قدرداني و براي همگان آرزوي سلامتي كرد.

تلفن همراه ؛ ۰۹۱۱۳۴۲۲۶۱۴

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا