پیشنهاد سردبیرفرهنگی

زهرا عليزاده وكيل پايه يك دادگستري: در حوزه‌هاي تخصصي مردم به افراد متخصص همان حوزه مراجعه كنند

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
بانو زهرا عليزاده از معدود وكلاي مبرز در حوزه قضايي خشكبيجار (از توابع شهرستان رشت) محسوب مي‌شود كه به لحاظ توان‌مندي و تسلط در حرفه خود و همچنين دفاع مؤثر از موكلان خود و ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت، به عنوان وكيل برتر در حوزه قضايي خشكبيجار معرفي و موفق به دريافت تقديرنامه شد.
اين بانوي وكيل پايه يك دادگستري كه دانش‌آموخته حقوق جزا و جرم‌شناسي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران است در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام، اظهار كرد: از سال 94 فعاليت خود را به عنوان كارآموز وكالت شروع كرده و از سال 96 با اخذ پروانه به عنوان وكيل پايه يك؛ فعاليت و خدمات خود را در اين حرفه ادامه دادم.
وي با بيان اينكه علاقه خاصي به رشته علوم انساني و حقوق داشتم؛ افزود: مشوق اصلي من در انتخاب حرفه وكالت، پدرم بوده كه ايشان نيز فرهنگي بوده كه به عنوان دبير زبان عربي در دبيرستان تدريس مي‌كرد. از آنجايي كه رتبه بالايي در كنكور كسب كرده بودم پدرم من را تشويق به ادامه تحصيل در رشته حقوق نمود.
بانو زهرا عليزاده سپس در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه عمدتاً چه پرونده‌هايي را براي دفاع قبول مي‌كند؛ گفت: در خشكبيجار كه شهر كوچكي است، تنوع پرونده‌ها مانند شهرهاي بزرگ كشور نيست و عمدتاً اختلافات ملكي، موضوع اكثر پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم را تشكيل مي‌دهد.
وي در همين خصوص اضافه كرد: با توجه به اينكه خشكبيجار شهري ساحلي و توريستي محسوب مي‌شود، خريد و فروش ملك و ويلاسازي مشخصاً طي سال‌های اخير در اين شهر رونق ويژه‌اي به خود گرفته و از اين رو گهگاه مشكلات حقوقي در زمينه خريد و فروش ملك و مسايلي از اين دست موجب تنش و اختلاف مي‌شود كه نهايتاً در بسياري موارد كار به محاكم قضايي مي‌كشد.
اين بانوي وكيل پايه يك دادگستري سپس در پاسخ به سوالي ديگر كه از عدم حضور وكيل در بسياري از پرونده‌هاي ارجاعي به دادگاه‌ها پرسش شد؛ اظهار داشت: متأسفانه پيگيري شخصي مسايل تخصصي،‌ منحصر به مسايل حقوقي نمي‌شود كما اينكه اشخاص در حوزه‌هاي ديگري همچون پزشكي و… نيز معمولاً به خوددرماني اقدام مي‌كنند و در حوزه‌هاي مختلف نيز هنوز فرهنگ مراجعه به وكيل در جامعه ما نهادينه نشده است.
وي در ادامه همين مبحث اضافه كرد: بعضا افراد هنگامي كه با مشكلات و مسايل حقوقي مواجه مي‌شوند؛ ابتدا شخصاً به طرح دعوي و ارايه دادخواست مبادرت مي‌ورزند در حالي كه طرح دادخواست يك مقوله كاملاً تخصصي محسوب مي‌شود كه گاه يك كلمه اضافه و يا كم مي‌تواند به رد دادخواست و به تبع آن اتلاف وقت و هزینه اشخاص منجر شود. در عين حال برخي افراد هم پس از اينكه شخصاً پرونده خود را در دادگاه پيگيري و با صدور حكم خلاف منظور خود مواجه شدند به وكيل مراجعه مي‌كنند كه در بسیاری از موارد، به دلیل اعتبار امر قضاوت شده قابلیت طرح دعوی مجدد را ندارد.
بانو زهرا عليزاده با اشاره به علل و عوامل مراجعه نكردن افراد به وكلا خاطرنشان كرد: به عقيده من در اين زمينه اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي صحيح از سوي رسانه‌ها و حتي وكلا صورت نگرفته و بسياري از اشخاص هنوز به اهميت اين موضوع پي نبرده‌اند كه پس از مواجه شدن با مشكلات و مسايلي كه بار حقوقي دارد، ابتدا به يك وكيل يا مشاور حقوقي مراجعه و پس از دريافت مشورت تخصصي از وكيل به طرح دعوي و ارايه دادخواست اقدام نمايند. وي در همين زمينه نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رساني و نهادينه ساختن فرهنگ مراجعه به وكيل، ضروري خواند.
بانو زهرا عليزاده همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر شكل‌گيري ذهنيت منفي از وكلا در اذهان عمومي؛‌ گفت: اين موضوع مختص به حرفه وكالت نيست بلكه در هر شغل و حرفه ديگر هم ممكن است عده‌اي اندك برخلاف مقررات صنفي و اخلاق حرفه‌اي رفتار كنند، شكر خدا همكاران وكيل به سوگندي كه در آغاز ورود به اين حرفه ادا مي‌كنند و به اخلاق حرفه‌اي خود وفادار و متعهد هستند و از هيچ تلاشي براي استيفاي حق مشروع و قانوني موكلين خود و ارايه مشاوره تخصصي به مراجعه‌كنندگان كوتاهي نمي‌كنند.
وي در پاسخ به سوال ديگر پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه خواستار بيان خاطره‌اي از دوران حرفه‌اي خود شد ، اظهار كرد: خاطره‌اي شيرين از يك پرونده كيفري را بيان مي‌كنم كه فردي به علت خصومت شخصي با فرد ديگر مقدار 48 كيلوگرم مواد مخدر در موتورسيكلت طرف مقابل جاساز كرده بود! اين فرد كه هيچ اطلاعي از جاسازي مواد مخدر در موتور خود نداشت، به من مراجعه و خواستار پيگيري پرونده خود شد كه من پرونده را قبول كرده و طي تحقيقات معلوم شد ايشان فردي خوشنام بوده كه هيچ سابقه كيفري ندارد ضمن اينكه كنترل دوربين مداربسته نيز اطلاعاتي به نفع ايشان در اختيار مرجع قضايي رسيدگي‌كننده به پرونده قرارداد كه نهايتاً با استناد به مدارك و شواهد و قرائن به دست آمده توانستيم رأي برائت براي اين فرد بي گناه بگيريم و بدين ترتيب ايشان از مجازات سنگيني كه براي چنين جرمي در قانون پيش‌بيني شده رهايي يافت و خانواده ايشان نيز از دلهره و نگراني خارج شدند.
بانو زهرا عليزاده آنگاه خطاب به عموم مردم توصيه كرد در حوزه‌هاي تخصصي مانند مسايل و مشكلات حقوقي به افراد متخصص همان حوزه (وكلا) مراجعه و از طرح دعوي و ارايه دادخواست بدون مشورت با وكيل و يا كارشناس زبده حقوقي خودداري نمايند تا پرونده آنها در مسير صحيح قانوني در مراجع قضايي پيگيري و به نتيجه برسد.
اين بانوي وكيل پايه يك دادگستري در پايان از زحمات و تلاش‌هاي مسئولان قبلي و فعلي دادگستري خشكبيجار و ديگر مقامات قضايي و پرسنل دادگاه‌ها تشكر و قدرداني كرد و گفت: با توجه به حجم بالاي پرونده‌هاي ارجاعي، همكاران قضايي با سرعت و دقت به پرونده‌ها رسيدگي نموده و همواره اصل تكريم ارباب رجوع را سرلوحه خود قرار مي‌دهند.

شماره تماس : ۰۹۱۱۲۴۰۳۲۰۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا