پیشنهاد سردبیرتبلیغاتمصاحبه

مدير واحد چوب فروشي ائمه دوست ضیابر خواستار لغو مجوز براي چوب صنوبر شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

واحد چوب‌فروشي ائمه‌دوست از واحدهاي شاخص و فعال صنايع چوب در منطقه ضيابر به شمار مي‌رود كه ياسر ائمه‌دوست مديريت آن را به عهده دارد.

با توجه به بخشنامه‌‌اي كه اخيراً از سوي اداره كل منابع طبيعي استان گيلان داير بر ضرورت اخذ مجوز براي برداشت و حمل چوب صنوبر صادر شده و همچنين الزام كشاورزان به تحويل اراضي كه سالها در آن كشت محصول مي‌كردند به دولت؛ مصاحبه‌اي با مدير واحد چوب‌فروشي ائمه‌‌دوست انجام داده‌ايم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد:

ياسر ائمه‌دوست با بيان اينكه ضيابر حدود 70 درصد چوب مصرفي استان‌هاي مختلف كشور را تأمين مي‌كند گفت: شهر ضيابر پايتخت و قطب چوب كشور محسوب مي‌شود.

وي افزود: كشاورزان اين منطقه؛ صنوبر را كاشت، داشت ، برداشت نموده و در سال پس از به عمل‌آوري آن را به فروش مي‌رسانند كه پيمانكاران چوب صنوبر را در ابعاد مختلف دو متري برش زده و نيز برخي براي ساخت و توليد پالت استفاده نموده و سر شاخ‌هاي اين چوب هم تحويل كارخانجات نئوپان مستقر در رشت مي‌شود.

اين فعال مجرب و كارآزموده صنايع چوب كه در واحد تحت مديريت خود ايستگاه دپوي چوب به كار خريد و فروش چوب اشتغال داشته و خدمات‌رساني مي‌كند.

وی آنگاه با اعلام اينكه ظرف دو، سه ماه اخير مشكلات عديده‌اي براي كشاورزان و ايستگاه‌هاي دپوي چوب ايجاد شده؛ توضيح داد: بخشنامه‌اي از سوي منابع طبيعي صادر شده كه طبق آن برداشت صنوبر بايد با اخذ مجوز صورت بگيرد در حالي كه چوب صنوبر طبق قانون مشمول اخذ مجوز نمي‌شود و در مقام مثال بايد گفته شود كشاورز برنجكار براي كشت برنج در مزرعه خود بايد مجوز دريافت كند؟! كه اساساً منطقي به نظر نمي‌رسد!

ياسر ائمه‌دوست گفت: چوبي كه در منطقه كشت مي‌شود؛ نياز به اخذ مجوز ندارد؛ افزود: با اجراي اين بخشنامه از كشاورزان براي گذران امور زندگي و امرار معاش خود با مشكلات جدي مواجه خواهند شد .فلذا انتظار داريم مديركل منابع طبيعي استان با استفاده از اختيارات قانوني خود اين بخشنامه‌ را كان لم يكن اعلام كند و صنوبر را از شمول اخذ مجوز خارج سازد.

وي با بيان اينكه صدها خانوار از طريق صنوبر امرار معاش و ارتزاق مي‌كنند؛ افزود: مديركل منابع طبیعی گیلان اخيراً بازديدي از منطقه به عمل آورده و براي حل مسأله قول مساعد داده كه اميدواريم اين قول هر چه سريعتر عملي و اجرايي شود.

ياسر ائمه‌دوست در ادامه همچنين به دستورالعمل ديگر منابع طبيعي كه به تازگي صادر شده؛ افزود: براساس اين دستورالعمل ،كشاورزاني كه از 50 يا 60 سال قبل و حتي بيشتر بر روي اراضي كشت صنوبر مي‌كنند بايد اين اراضي را تحويل دولت دهند. اين در حالي است كه از ده‌ها سال قبل كشاورزان زحمتكش با كار طاقت‌فرسا روي اين زمين‌ها؛ امرار معاش و گذران امور مي‌كنند و با تحويل زمين به دولت؛ به شدت دچار مشكلات مالي و اساساً دچار عسر و حرج مي‌شوند. در اين راستا درخواست و انتظار كشاورزان زحمتكش و محروم منطقه از مسئولان اين است كه زمين‌هاي مذکور يا به كشاورزان با شرايط مناسب واگذار و يا اينكه در قالب اجاره‌هاي 99 ساله در اختيار اين قشر زحمتكش قرار ‌گيرد تا بتوانند با حداقل درآمدي كه از كار طاقت‌فرسا بر روي اين اراضي كسب مي‌كنند، امرار معاش نموده و مشكلات خود و اعضاي خانواده‌شان را تا حدي مرتفع سازند.

آدرس : گیلان ،صومعه سرا ،شهر ضیابر ،بعداز پمب بنزین سابق ،جنب دام و طیور ،شماره تماس ؛ ۰۹۱۱۹۸۱۵۵۸۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا