اجتماعیپیشنهاد سردبیرچند رسانه ایفرهنگیمصاحبه

مردم با آگاهی و بصیرت بی اعتنا به شعارهای تبلیغاتی معجزه انتخابات را با انتخاب کاندیداهای اصلح رقم می‌زنند

پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام: به مناسبت نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام به منظور تنویز افکار عمومی از جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی، ویژگی‌های نمایندگان مجلس، مسایل و مشکلاتی که داوطلبان نمایندگی در صورت ورود به خانه ملت باید در دستور کار خود قرار دهند و همچنین نقش و جایگاه نماینده مجلس در رابطه با مشکلات حوزه انتخابیه خود و دیگر مسایل مرتبط با انتخابات مجلس؛ در سلسله مصاحبه‌هایی با برخی صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی – سیاسی استان گیلان انجام داده که پیش از این با چند تن از این فعالان به گفتگو نشستیم و اکنون پای صحبت‌های دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی می‌نشینیم و ضمن اطلاع از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات وی در خصوص مسایل و مباحث مرتبط با مجلس، نامزدهای نمایندگی، مشکلات و نیازهای حوزه انتخابیه و نقشی که نماینده در مقابله با این مشکلات و نیازها دارد؛ سوالات خود را با ایشان در میان گذاشتیم.

در ادامه ماحصل گفت و شنود پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام را با دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی فعال فرهنگی – اجتماعی می‌خوانید.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی ابتدا با بیان اینکه به عنوان یک فرهنگی و معلم خدمتگزار مردم شریف هستم؛ خاطرنشان کرد: من خود یک روستازاده از اهالی گیساوندان بخش سنگر از توابع شهرستان رشت هستم که در خانواده‌ای متدین و روستایی پرورش یافتم. مرحوم پدر من از راه کشاورزی؛ هزینه‌های زندگی و تحصیلات من و دو برادر دیگرم را تأمین کرد و تأکید بسیاری بر تحصیلات ما داشت و معتقد بود هر فردی در هر پست و مقام و شغل و کسوتی باید بیش از هر چیز بر جامعه خود اثرگذار باشد. که در پیروی از خواست پدر؛ تحصیلات خود را تا مقطع ارشد و دکترا ادامه دادم که در دو رشته روان‌شناسی در مقطع فوق‌لیسانس و در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی در مقطع دکترا تحصیل کرده ام و سالهای متمادی در جنگ تحمیلی حضور داشته ام و جانباز می باشم .

این فعال فرهنگی اجتماعی سپس با بیان اینکه آموزه‌های تئوریک آکادمیک بسیار لازم و ضروری است؛ تصریح کرد: اما مادام که این آموزه‌ها با تجارب عملی تلفیق نشود نمی‌تواند بازخوردهای کارسازی داشته باشد. به عنوان مثال فردی که در رشته کشاورزی تا مدارج عالی دانشگاهی تحصیل کرده اما هیچگاه گذرش به یک مزرعه نیفتاده و با مراحل کار کشاورزی ازجمله کشت، داشت و برداشت برنج و مرارت‌ها و سختی‌ها و طاقت‌فرسا بودن کار کشاورزی از نزدیک آشنا نشده و تجربه عملی کسب نکرده باشد، هرگز نخواهد توانست در مقام تصمیم‌گیری برای قشر زحمتکش کشاورزان به صورت کارشناسی و منطبق بر واقعیت‌های کار طاقت‌فرسای کشاورزی، مفید واقع شود. کما اینکه در شرایط کنونی و در بخش‌های مختلف شاهد چنین ناکارآمدی‌هایی هستیم که به خصوص در سال جاری موجب ضرر و زیان هنگفت کشاورزان شده است.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی سپس با اشاره به اینکه استان گیلان، استانی کشاورزی و گردشگری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بدیهی است سمت و سوی سیاست‌گذاری‌های مسوولان باید با لحاظ نمودن این دو ویژگی شاخص گیلان باشد و همانطور که اشاره کردم فقط افرادی که به موازات آموزه‌های تئوریک آکادمیک تجارب عملی کسب کرده و مشکلات کشاورزان زحمتکش را عمیق درک و لمس کرده باشند می توانند منشأ سیاست‌گذاری‌های مؤثر در راستای منافع این قشر زحمتکش باشند.

این صاحب‌نظر در امور فرهنگی – اجتماعی آنگاه با بیان اینکه ملت شریف ایران تجاربی همچون هشت سال دفاع مقدس را با افتخار پشت سر نهاده در حالی که دنیا ایران اسلامی را تحریم کرده بود، افزود: ملت شریف و فرهیخته و همیشه در صحنه کشورمان با تحمل رنج‌ها و مرارت‌ها، سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و اساساً در دل همین سختی‌ها رشدکرده و مقاوم شده‌اند؛ لذا مسوولان اجرایی نمایندگان مجلس باید خود درد کشیده باشند تا بتوانند درد و رنج قشرهای آسیب‌پذیر جامعه و کشاورزان زحمتکش ما را عمیقاً درک نموده و مصداق دردکشیده طبیب است، را عینیت ببخشند. و مجدداً تکرار می‌کنم که با تلفیق علم و تجربه می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی در پاسخ به سؤال پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام که ارزیابی وی از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و مشارکت مردم را جویا شد، گفت: به عقیده من این دوره انتخابات با دوره‌های دیگر تفاوت‌های زیادی دارد امروزه قشرهای مختلف مردم با درایت و بصیرت وآگاهی بیشتری به انتخاب داوطلبان نمایندگی اقدام می کنند.

در واقع عموم مردم به این نتیجه رسیده‌اند که فارغ از تبلیغات پرزرق و برق و بی‌توجه به شعارهایی که جنبه عملی و اجرایی ندارد به کاندیداهایی رأی دهند که دارای برنامه عملی شفاف در بخش‌های مختلف جامعه باشند.

وی به طور مشخص مشکلات کشاورزان؛ فرهنگیان؛ جوانان و… اشاره کرد و افزود: از آنجایی که خود روستازاده و فرهنگی هستم از نزدیک با مشکلات این دوقشر زحمتکش به خوبی آشنایی دارم و معتقدم رسیدگی به وضعیت این دو قشر در چارچوب شرح وظایف نمایندگی باید در الویت کاری داوطلبانی قرار بگیرد که با رأی ملت روانه خانه ملت می شوند. با این یادآوری که یک نماینده نباید در امور اجرایی و در عزل و نصب مدیران دخالت کند. البته می تواند و باید نظر خود را در رابطه با هر مسأله و موضوعی از جمله عزل و نصب مدیران بیان نماید، اما وظیفه اصلی نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون و عملکرد مسوولان اجرایی است که در عین حال مشکلات و مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود را نیز باید به موازات وظایف قانون‌گذاری و نظارت در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین با بیان اینکه طبق قانون نماینده مجلس می تواند در رابطه با هر موضوع داخلی و بین‌المللی اظهارنظر کند؛ افزود: یک نماینده مردمی متعهد و مسوول؛ مشکلات حوزه انتخابیه خود را به حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کند.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی در همینحال با اشاره به اینکه به عنوان یک فرهنگی با مشکلات و نیازهای این قشر کاملاً آشنایی دارم، افزود: از چند سال قبل فرهنگیان، مطالبات به حقی را مطرح می‌کنند که تاکنون محقق نشده ضمن اینکه مباحثی همچون فوق‌العاده ویژه فرهنگیان؛ عدم پرداخت حق‌التدریس و مباحث دیگر تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

وی با بیان اینکه قشر فرهیخته فرهنگیان همانند دیگر قشرهای جامعه همواره در صحنه دفاع از ارزش‌های والای انقلاب و نظام اسلامی حضور و مشارکت ایثارگرانه فعال داشته اند؛ تصریح کرد: نمایندگانی که در این دوره انتخابات مجلس راهی خانه ملت می‌شوند باید حل مسایل و مشکلات و مطالبات فرهنگیان را به طور جدی در دستور کار قرار داده و پیگیری وتلاش خود را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.

وی با بیان اینکه «شهرستان رشت با مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف مواجه است»؛ وضعیت نابسامان آسفالت خیابان‌ها و معابر، سرعت‌گیرهای غیرضروری و بدون نصب علائم هشدار دهنده؛ ترافیک سنگین که در برخی ساعات روز به راه‌بندان منجر می شود، معضل فاضلاب شهری، اجرای پروژه‌های غیرکارشناسی و غیرضروری مانند؛ احداث پل روگذر در برخی مناطق شهری از جمله بلوار رودباری که منجر به ترافیک سنگین در این بلوار شده و فضای سبز بلوار رودباری را نابوده کرده، دپوی زباله در سراوان و… بخش کوچکی از مشکلاتی است که شهروندان رشت با آن دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی تصریح کرد: معتقدم نمایندگان طی چهار سال حضور در خانه ملت باید هر دو یا سه ماه یک بار گزارشی از عملکرد خود را از طریق رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی به حوزه انتخابیه ارایه نمایند تا میزان تطابق وعده‌هایی که داده اند با عملکردی که داشته‌اند، برای رأی دهندگان مشخص شود.

وی همچنین در خصوص عزل و نصب مدیران و دخالت برخی نمایندگان در این زمینه؛ خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم یک نماینده مجلس طبق قانون می‌تواند در هر زمینه‌ای اظهارنظر کند که این امر ابراز عقیده و نظر در خصوص عزل و نصب‌ها را هم شامل می‌شود. معذالک؛ نماینده، طبق قانون مجاز به دخالت در عزل و نصب‌ها و تحمیل نظر خود رد این زمینه نیست!

این صاحب‌نظر فعال فرهنگی – اجتماعی همچنین در پاسخ به سوال دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام مبنی بر اینکه مشکلات عدیده و بخش کشاورزی – چشم‌انداز تیره‌ای از این بخش و محصول استراتژیک برنج ترسیم کرده؛ گفت: بدون شک چنانچه دولت در اسرع وقت رسیدگی به مشکلات کشاورزان را در دستور کار قرار ندهد و وضعیت بازار برنج و دشواری‌های کشت برنج با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید ادامه یابد؛ در آینده نه چندان دور کشاورزی و به خصوص برنجکاری به ورطه نابودی خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه، شرایط فعلی کشت برنج برای کشاورزان با ضرر و زیان همراه شده؛ افزود: هزینه‌های سرسام‌آور تولید؛ افزایش قیمت کود، سم، دستمزد کارگر و دیگر نهاده‌های کشاورزی و از سوی دیگر تفکیک قطعه قطعه شدن اراضی بزرگ کشاورزی؛ به طور کلی کار طاقت‌فرسا در این بخش را فاقد توجیه نموده، کما اینکه با درگذشت نسل‌های قبلی، وراث زمین‌های موروثی کشاورزی را به قطعات کوچک تفکیک نموده و اکنون در سطح روستاها مالک وجود ندارد. البته مالک اصلی خداست.

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی اضافه کرد: امروزه در سطح روستاها عمدتاً خرده مالک‌ها قطعات کوچک و محدود اراضی کشاورزی در اختیار دارند ضمن اینکه شماری از روستانشینان اساساً فاقد زمین بوده و روی زمین دیگران (تحت عنوان مناسبه) کار می‌کنند. در واقع؛ امروزه در کمتر روستایی متراژهای بزرگ زمین در اختیار افراد است فلذا کشت برنج آن هم در شرایطی که هزینه‌ها به طور سرسام‌آوری بالا رفته و واردات بی‌رویه برنج بی‌کیفیت خارجی، قیمت برنج مرغوب محلی را به شدت کاهش داده، کار کشت تولید برنج اکنون برای کشاورز سودی که به دنبال ندارد بلکه با ضرر و زیان همراه می‌شود.

این فعال فرهنگی – اجتماعی همچنین با انتقاد شدید از واردات بی‌رویه برنج خارجی گفت: در سال جاری برنج خارجی چندین برابر نیاز کشور، وارد شده و دقیقاً در بازه‌ای که کشاورزان کار برداشت برنج را اتمام داده و درصدد تحویل برنج به بازار بوده‌اند، دولت به توزیع برنج خارجی اقدام کرد که ضربه مهلکی به خانوارهای روستایی و کشاورز وارد شد. در حالی که سال‌های قبل دولت با خرید برنج از کشاورزان به قیمت عادلانه به توزیع آن در بازار با قیمت‌های مناسب اقدام می کرد که هم به‌نفع کشاورزان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بود. در عین حال تعاونی‌های کشاورزی برخی حمایت‌های دیگر هم از کشاورزان به عمل می آورند که در سال جاری تعاونی‌ها نیز به شدت ضعیف شده‌اند.

دکتر محمدرضا کاظمی با بیان اینکه عملکرد مسوولان در بخش کشاورزی و مشخصاً برنجکاری؛ با تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم حمایت از تولید ملی و رونق تولید ملی مغایرت دارد؛ گفت: رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر در نام‌گذاری هر سال بر حمایت و ارتقا تولید ملی و مانع‌زدایی از تولید تأکید فرموده اند، اما عملکرد برخی مسوولان اجرایی و به خصوص متولیان بخش کشاورزی در راستای حمایت از تولید ملی ارزیابی نمی‌شود بلکه با اقداماتی مانند واردات بی‌رویه برنج خارجی و توزیع نابه‌هنگام آن به بازار عملکردها برخلاف حمایت از تولید ملی بوده است!

دکتر محمدرضا کاظمی گیساوندانی در همین حال عدم همکاری مسوولان با کشاورزان در زمینه ساخت و ساز در اراضی متعلق به خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: کشاورز می‌خواهد برای فرزند خود که تازه ازدواج کرده خانه کوچکی در اراضی متعلق به خود احداث کند اما مسوولان مربوطه به بهانه‌های مختلف در این زمینه ایجاد مانع می‌کنند.

وی در ادامه به این پرسش پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام که میزان مشارکت مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، عموم مردم متدین و شریف کشور و نیز اهالی فرهیخته شهرستان رشت و خمام و دیگر شهرهای استان؛ در این دوره با آگاهی و درایت بالایی در پای صندوق‌های رأی حاضر شده و بدون توجه به تبلیغات پرزرق و برق و بی‌اعتنا به شعارهایی که جنبه عملی ندارد؛ رأی خود را به نفع داوطلبانی که سابقه و رزومه شفاف و برنامه عملی مشخص و قابل اجرا داشته باشند، به صندوق می‌اندازند. اساساً تبلیغات گسترده‌ای که با هزینه‌های چندین میلیاردی انجام می شود این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که یک داوطلب نمایندگی هزینه چنین تبلیغات گسترده‌ای را از چه منابعی تأمین کرده؛ چنانچه افرادی در تأمین منابع مالی به برخی داوطلبان نمایندگی کمک کنند، قطعاً در قبال آن توقعاتی خواهند داشت و چنین داوطلبی در صورت راه‌یابی به مجلس وامدار و مدیون حامیان خود خواهد بود نه مدافع حق و حقوق مردم حوزه انتخابیه! از اینرو با توجه به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو به بصیرت و آگاهی همراه است لذا معتقدم در این دوره معجزه انتخابات به وقوع می‌پیوندد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا