اقتصادیپیشنهاد سردبیر

مدير كارخانه برنجكوبي حاجي مقدسي واردات بي‌رويه برنج خارجي را موجب زيان مالي كلان كشاورزان زحمتكش دانست

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
مدير يكي از كارخانجات برنجكوبي باسابقه بيش از يك قرن خواستار اقدام فوري دولت در ايجاد تعادل در بازار برنج، جلوگيري از واردات بي‌رويه برنج خارجي و حمايت و پشتيباني عملي و مؤثر از كشاورزان زحمتكش برنجكار شد كه در سال زراعي جاري هزينه‌هاي هنگفتي بابت مراحل كاشت، داشت، برداشت متحمل شده ، اما اكنون كه به مرحله عرضه و فروش برنج خود به بازار شده‌اند با انبوه برنج‌هاي وارداتي مواجه شده و قيمت برنج محلي به ميزان قابل توجهي كاهش يافته به طوري كه حتي هزينه‌هاي توليد اين زارعين زحمتكش را هم پوشش نمي‌دهد. اين در حالي است كه اكثريت قريب به اتفاق كشاورزان گيلاني (و بعضاً مازندراني) با همين تك محصول برنج امرار معاش مي‌كنند و روزگار مي‌گذرانند اما اكنون به علت سياست‌هاي غيركارشناسي و تصميم‌گيري‌هاي غيراصولي به عسر و حرج دچار گرديده‌اند.
مهندس رسول مقدسي مدير كارخانه برنجكوبي حاجي مقدسي كه در مسير رشت – خمام واقع شده در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام اعلام كرد: در اين منطقه برنج هاشمي كشت و توليد مي‌شود كه از بهترين و مرغوب‌ترين و با كيفيت‌ترين برنج در گيلان به شمار مي‌رود. معذالك در سال زراعي جاري زارعين زحمتكش هم شاهد بي‌مهري آب و هوا و باران‌هاي نابهنگام بوده كه از اين رهگذر نيز قدري متحمل ضرر و زيان شدند اما زيان كلان اين كشاورزان زحمتكش ناشي از واردات برنج خارجي و كاهش چشمگير قيمت برنج محلي است!
وي سپس با بيان اينكه: «وضعيت كارخانجات برنجكوبي به خصوص اين كارخانه به تبع شرايط سخت و دشوار كشاورزان برنجكار؛ چندان مطلوب نيست، خاطرنشان كرد: هر ماه يكصد و 50ميليون تومان بابت هزينه‌هاي كارخانه اعم از دستمزد كارگران، عمليات فرآوري، نگهداري و سرويس دستگاهها، هزينه‌هاي حامل‌هاي انرژي و ديگر هزينه‌هاي غيرقابل پيش‌بيني متحمل مي‌شويم در حالي كه درآمد كارخانه به سختي اين هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد.
وي با اعلام اينكه 12 نفر به طور مستقيم در كارخانه برنجكوبي حاجي مقدسي مشغول به كار هستند؛ گفت: افزون بر 10 تن برنج در اين كارخانه توليد مي‌شود.
وي در همين حال اظهار كرد: در طول سال مبالغي بين يك تا سه ميليارد تومان به كشاورزان و زارعين پرداخت مي‌كنيم تا در فصل برداشت و انتقال جو به كارخانه بدهي اين عزيزان تسويه شود. معذالك تاكنون موفق به وصول مطالبات خود نشده‌ايم. چرا كه قيمت پايين برنج؛ حتي كفاف امرار معاش زارعين را هم نمي‌دهد.
وي با بيان اينكه برنج قوت اصلي مردم كشورمان است؛ افزود: متأسفانه قدرت خريد عمومي هم كاهش يافته و مردم به راحتي قادر به تأمين و خريد برنج مصرفي خود نيستند.
مهندس رسول مقدسي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه توليد برنج محلي، پاسخگوي نياز مصرفي كشور ما نيست و دولت ناگزير از واردات برنج است؛ گفت: اين واردات بايد براساس نياز صورت بگيرد. كشور ما داراي حدوداً 87 ميليون نفر جمعيت است كه بدون شك توليد برنج محلي در گيلان و مازندران نمي‌تواند جوابگوي اين جمعيت كثير باشد. اما دولت بايد دقيقاً ميزان توليد و مصرف برنج كشور را به صورت كارشناسي و شفاف برآورد يا ارزيابي نموده و فقط مازادي كه موردنياز است را از خارج وارد كند. متأسفانه در سالجاري شاهد واردات بي‌رويه برنج خارجي هستيم بي‌آنكه تقاضا و عرضه بازار مورد توجه قرار گرفته باشد.
وي افزود: اميدواريم دولت در همين مرحله زماني اقدامي اساسي براي رفع مشكل كشاورزان زحمتكش انجام دهد و مادام كه برنج محلي گيلان به فروش نرفته، از توزيع برنج خارجي وارداتي جداً خودداري شود.
مدير كارخانه برنجكوبي حاجي مقدسي افزود: واردات بي‌رويه برنج خارجي، هم به زارعين توليدكنندگان، كارخانجات برنجكوبي و حتي به مصرف‌كنندگان ضرر و زيان وارد كرده است كه انتظار داريم تا دير نشده سياست اصولي در حمايت از قشر زحمتكش كشاورزان اتخاذ و اجرايي شود.
وي در پايان از مسئولان ازجمله شركت برق خمام، رئيس اتحاديه نويد رنجبر – اداره صنعت معدن تجارت و جهاد كشاورزي تشكر و قدرداني كرد و گفت: جهاد كشاورزي با توجه به افزايش هزينه‌ها در صدد تغيير و افزايش تعرفه كارخانجات برنجكوبي برآمد كه از چندين سال قبل عليرغم، افزايش چندين برابري قيمت‌ها تغيير چنداني نداشته. معذالك عدم همكاري برخي از ارگان‌ها و نهادهاي ذيربط مانع از عملي شدن اين تصميم جهاد (كه در راستاي منافع زارعين برنجكار و كارخانجات برنجكوبي بود) شد. گفتني است كارخانجات برنجكوبي حاجي مقدسي افزون بر يك قرن سابقه فعاليت و خدمات‌رساني به اهالي منطقه و به خصوص كشاورزان زحمتكش را دارد كه طي اين مدت همواره بهترين برنج را از شلتوك تحويل كشاورزان توليد نموده و رضايت كشاورزان را جلب كرده است.
اين كارخانه بيش از يكصد سال قبل تأسيس و راه‌اندازي شد كه پدربزرگ مهندس رسول مقدسي پايه‌گذار آن بود. بعداز وي؛ آقاي هادي مقدسي (پدر آقاي رسول مقدسي) عهده‌دار مديريت كارخانه شد و اكنون نيز مهندس رسول مقدسي راه پدربزرگ و پدر خود را در خدمات‌رساني به كشاورزان زحمتكش با توليد برنج با كيفيت برتر ادامه مي‌دهد.
نشاني: گیلان _ رشت – خمام – خيابان تختي – 09111325775 – 09112353513

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا