پیشنهاد سردبیرمصاحبه

عزيز همتي كارشناس ارشد نقشه‌برداري

مهمترین اطلاعات برای توسعه و برنامه ریزی، اطلاعات مکان محور است که با نقشه برداری بدست می آید

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

نقشه برداری نخستین گام  در اجرای پروژه‌های ساختماني، عمراني، برنامه ریزی، توسعه و… محسوب   مي شود و به عبارتي پایه و اساس هر تصمیم گیری داشتن نقشه از منطقه است. امروزه با رشد جمعیت، محدود بودن منابع، مشکلات اقلیمی و… برای هرگونه  توسعه و دست بردن در طبعیت نیازمند برنامه ریزی دقیق است که تا بتوان بهینه ترین تصمیم ممکن را گرفت که بیشترین منفعت وکمترین آسیب را داشته باشد. برای رسیدن به بهترین  برنامه ریزی و تصمیم  نیاز به اطلاعات دقیق است و مهم ترین اطلاعات، اطلاعات مکان محور است که این مهم توسط مهندسین نقشه بردار قابل تهیه و ارائه است، که در محدوده کوچک با دوربین نقشه برداری یا جی پی اس و یا پهباد و… تهیه می شود و در وسعت بزرگتر توسط تصاویر ماهواره ای و عکسهای هوایی و… تهیه می شود. و همچنین توسط سیستمهایی مثل سیستم اطلاعات مکانی(GIS) و … ذخیره و پردازش می شود.

مهندس عزيز همتي كارشناس ارشد نقشه‌برداري در مصاحبه‌اي اختصاصي با «پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام» ضمن بيان مطالب فوق خاطرنشان كرد: در تمامی تصمیم گیری ها و برنامه ریزی چه در سطح کلان و چه در اجرای پروژه های کوچک  نقشه برداری حرف اول را مي‌زند به طوري كه تمامي اطلاعات موقعیتی(ابعاد، مساحت، ارتفاع، شیب، موقعیت عوارض و…) جهت تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي و طراحی براي اجراي پروژه‌ها را ابتدا در اختیار تصمم گیران و طراحان قرار میدهد.

مهندس عزيز همتي كارشناس ارشد نقشه‌برداري از دانشگاه تهران و عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان است. سپس با اشاره به عملكرد و دريافت دفتر تحت مديريت خود اظهار كرد: نقشه‌برداري و تفكيك اراضي، انجام کارهای سیماک، تهيه نقشه‌هاي تفكيك آپارتمان (ازبيلت)، تهيه نقشه‌هاي شهري و روستايي، پردازش عكس‌هاي هوايي و تصاوير ماهواره‌اي، جانمایی و تفسیر عکسهای هوایی دهه 40، انجام پروژه‌هاي GPS و GIS و … ازجمله خدمات این دفتر به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نقشه‌برداری، حیطه‌های کاری مختلفی دارد، افزود: چنانچه بخواهیم نقشه‌برداری را محدود به نظام مهندسی کنیم، باید بگوییم که برای کارها و اجرای پروژه‌های ساختمانی، راهسازی، آب و فاضلاب و همچنین تمامی تصمیم گیری ها و برنامه ریزی برای توسعه شهری کاربرد دارد. در واقع قبل از هر طراحی‌ و برنامه ریزی و تصمیم گیری نیاز به تهیه نقشه از وضع موجود است. این نقشه ها  به طراحان و تصمیم گیران کمک میکند که به بهینه ترین حالت ممکن پروژه را طراحی کنند. در نهایت بعد از اتمام کارهای طراحی مجدداً پروژه‌ طراحی شده و یا سازه طراحی شده توسط نقشه‌بردار روی زمین پیاده (عملیاتی) می‌شود.

مهندس عزیز همتی سپس با اشاره به اینکه: «وظایف و خدمات دفاتر نقشه‌ برداری هنوز در افکار عمومی و بین مدیران چندان شناخته شده نیست، خاطرنشان کرد: عدم شناخت و آگاهی نسبت به مبحث مهم نقشه‌ برداری به خصوص در شهرهای کوچک، موجب شده مبلمان شهری عمدتاً به صورت نامتوازن و غیراصولی تعبیه شود، شیب پیاده رو و جدول و خیابان به درستی پیاده سازی نشود، کف و بر رعایت نشود، موقعیت دقیق تاسیسات زیر زمینی مشخص نباشد در حالی که اگر از ابتدا کار به نقشه‌بردار متخصص و زبده محول می‌شد، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. به عنوان مثال در حال حاضر برای یافتن محل اتصال خط لوله که در زیر زمین قرار دارد، گاها کندن بخش زیادی از آن منطقه نیاز است، که موجب صرف زمان، هزینه و ایجاد ترافیک و… میشود، اما اگر در زمان اجرای خط لوله، این عارضه نقشه برداری میشد، یک مهندس نقشه بردار محل اتصال خط لوله را با دقت بالا نشان میداد و حتی مشخص میکرد در چه عمقی از آن نقطه قرار دارد.

این کارشناس ارشد نقشه‌برداری همچنین افزود، متأسفانه یکی از مشکلات در رابطه با نقشه‌برداری، ورود افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس به این حیطه است کما اینکه همگان مشاهده کرده‌ایم روی شیشه یا تابلوی برخی از دفاتر مهندسی بدون داشتن صلاحیت نقشه برداری و یا حتی بعضا مشاور املاک، انجام کار نقشه‌برداری نیز قید شده، در حالی که این دفاتر مجاز نیستند به این عرصه ورود کنند و اساساً کار نقشه‌برداری در صلاحیت و تخصص آنها و در شرح وظایفی که قانون و مقررات تعریف نموده، قید نشده است.

وی با طرح این پرسش که مگر افراد عادی یا تحصیل‌کرده‌های رشته‌های غیرپزشکی مجاز به ورود در حیطه‌های طبابت هستند، تصریح کرد: کار نقشه‌برداری نیز به لحاظ اهمیت و جایگاه مهمی که در توسعه پایدار دارد، امری تخصصی محسوب می‌شود که خسارت ورود افراد غیرکارشناس و غیرمتخصص در آن کمتر از طبابت غیرپزشک برای جامعه نیست و از این رو مراجع ذیربط باید در این حوزه نظارت جدی بیشتری اعمال نموده و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

مهندس عزیز همتی همچنین به این نکته اشاره کرد که عدم اطلاع افکار عمومی از وظایف و خدمات دفاتر نقشه‌برداری و ناآگاهی از ضرورت‌های بهره گیری از مهندسین نقشه بردار در ساختمان‌سازی و اجرای پروژه‌های مختلف، در خرید و فروش زمین، در تفکیک اراضی و …  به صورت غیرمستقیم نیز مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند که افزایش تنش‌ها و اختلافات ملکی و… و به تبع آن افزوده شدن دعاوی به تراکم و حجم پرونده‌ها در محاکم حقوقی، ازجمله این مشکلات به شمار می‌رود. این کارشناس ارشد نقشه‌برداری با جمع‌بندی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نقشه برداری زیر ساخت مهم در جهت توسعه پایدار است و  مدیرانی که گهگاه با ساده انگاشتن اصول نقشه برداری ، از به کارگیری آن در پروژه ها صرف نظر می نمایند، بدیهی است تبعات این سوء مدیریت ها دامنگیر جامعه می شود و همین پروژه که قرار بود باعث توسعه جامعه شود، باعث آسیب و نارضایتی جامعه میگردد.

مهندس عزیز همتی در پایان ابراز امیدواری کرد، رسانه‌های مکتوب و مجازی در اطلاع‌رسانی به افکار عمومی نسبت به وظایف، خدمات و ضرورت‌های نقشه برداری فعال‌تر و با احساس مسئولیت بیشتر عمل کنند.

 

مهندس عزیز همتی

کارشناس ارشد نقشه برداری از دانشگاه تهران

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان

Aziz.hemati@yahoo.com

تلفن: 09116003940         

تالش: روبروی شهرداری، ساختمان سلامی، طبقه اول

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا