اجتماعیپیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

صدیقه عبادتی دموچالی وکیل دادگستری: تعیین نوبت های طولانی رسیدگی به پرونده‌ها از عوامل اصلی اطاله دادرسی است

آوای سبز: وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت را تشکیل می‌دهند. وکلا با توجه به تسلط و اشرافی که بر علم حقوق دارند و به لحاظ اطلاع و آگاهی از قوانین نقش مهمی در احقاق حق مشروع و قانونی افراد ایفا می کنند. در واقع وکالت از معدود مشاغلی به شمار می‌رود که مانند قضاوت و پزشکی افراد در شروع کار سوگند یاد می‌کنند که به اصول حرفه‌ای خود متعهد و وفادار بمانند و تحت هر شرایطی، مدافع قانون و حق و عدالت باشند.

آوای سبز در راستای اطلاع رسانی به افکار عمومی از نقش و جایگاه « وکیل » و « وکالت »در نظام قضایی و حقوقی و همچنین فرهنگ‌سازی مراجعه به وکیل در مسائل و مشکلاتی که بار حقوقی داشته باشد تا کنون سلسله مصاحبه‌هایی را با برخی از وکلا به نظر خوانندگان ارجمند رسانده است.

در این شماره نیز پای صحبت های سرکار خانم صدیقه عبادتی دموچالی نشسته و پرسش های خود را پیرامون حرفه وکالت با ایشان مطرح کردیم که مشروح این گفت و شنود را در ادامه از نظر می گذرانید؛
صدیقه عبادتی وکیل پایه یک دادگستری در بخش رودبنه از توابع شهرستان لاهیجان در مصاحبه با رسانه سراسری آوای سبز با اشاره به اینکه در خانواده فرهنگی پرورش یافته، گفت: پدر و مادرم هر دو فرهنگی بوده و برای تحصیل علم و دانش، اهمیّت زیادی قائل می شدند.

من تحصیلات راهنمایی و متوسطه را در لاهیجان گذراندم و پس از قبولی در کنکور سراسری تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی حقوق تا مقطع کارشناسی در دانشگاه گیلان ادامه داده‌ام.

این بانوی وکیل سپس در پاسخ به این سوال که به چه علت اکثر افراد پس از درگیر شدن در مسائل و مشکلاتی که بار حقوقی دارد شخصاً به اقامه دعوا و تشکیل پرونده در محاکم اقدام می‌کنند و از مراجعه به وکلا امتناع می ورزند؟ اظهار کرد: به عقیده من مهمترین و اصلی ترین دلیل عدم مراجعه افراد به وکلا ممنوعیت تبلیغات برای این حرفه است. به بیان دیگر رسته های شغلی و صنوف مختلف برای عرضه و فروش محصولات و خدمات خود از ابزارهای مختلف تبلیغی استفاده می کنند در حالی که وکلا از این تبلیغات منع شده اند. بدیهی است نقش و جایگاه وکیل در نظام حقوقی و تاثیر مثبتی که می توانند بر روند رسیدگی به پرونده‌ها داشته باشند برای افکار عمومی شناخته شده نیست و از این رو این ضرب المثل از قدیم الاایام بر سر زبان ها جاری بوده که «آدم زنده وکیل و وصی نمی‌خواهد» در حالی که دقیقا عکس این عبارت صحیح است و آدمی که از دنیا رفته باشد نیاز به وکیل و وصی ندارد.

انسان‌ها تا زمانی که در قید حیات هستند مسائل و مشکلات متعدد و متنوعی را تجربه می کنند که بعضی از این مسائل و مشکلات جنبه حقوقی دارد و چون افراد عادی جامعه و حتّی قشرهای تحصیل کرده در رشته‌های مختلف به غیر از حقوق اطلاع و آگاهی چندانی از علم حقوق و مفاد و تبصره های گوناگون و بیشمار قوانین ندارند لذا در اقامه دعوی، طرح دادخواست و پیگیری پرونده خود در محاکم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد که چه بسا در پرونده ذیحق باشند امّا به علت عدم اطلاع از قوانین و نحوه استفاده از مدارک و مستندات موجود در پرونده نتوانند حق قانونی و مشروع خود را ثابت کنند چرا که قاضی بر اساس مدارک و مستندات و شواهد و قرائن موجود در پرونده به صدور رای مبادرت می ورزد .و از عوامل دیگر می توان به تصویر سازی نادرست از وکیل و شغل وکالت در رسانه های ارتباط جمعی اشاره نمود.

صدیقه عبادتی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه عمده پرونده‌هایی که در این بخش تشکیل می شود حول محور چه موضوعاتی است؟ تصریح نمود: دعاوی خانوادگی و مطالبات اعم از چک و اسناد مالی دیگر و همچنین دعاوی تصرفات در این منطقه و امور کیفری از جمله ضرب و جرح عمدی، موضوع بیشتر پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و خوشبختانه برخی از جرایم از جمله قتل و آدم ربایی که منجر به تشکیل پرونده در محاکم شود به ندرت اتفاق می‌افتد.

وی در همین حال خاطرنشان کرد : در راستای انجام وظایف حرفه‌ای و بر اساس اصول اخلاقی و انسانی در دعاوی خانوادگی و موضوعات دیگری که به دفتر من مراجعه می‌شود ابتدا نهایت سعی و تلاش خود را به عمل می‌آورم تا تنش‌های موجود در بین طرفین به طور مسالمت آمیز و بی آنکه نیازی به طرح دعوی و تشکیل پرونده و ارجاع به دادگاه باشد حل و فصل شود.

این بانوی وکیل پایه یک دادگستری همچنین با مثبت ارزیابی کردن همکاری و تعامل مقامات قضایی بخش رودبنه با وکلا اضافه کرد: خوشبختانه هم در دوره ریاست جناب آقای نعمتی و هم پس از انتصاب جناب آقای کرمی به این سمت که از مدارج علمی بالایی برخوردار هستند همکاری و تعامل خوبی بین دادگستری و وکلا بر قرار است که جای تشکر و قدردانی دارد . وی آنگاه در پاسخ به این سوال مبنی بر تعیین علل و عوامل اطاله دادرسی خاطرنشان کرد: اطاله دادرسی از معضلات دیرینه در دستگاه قضایی به شمار می‌رود هر چند در سال های اخیر با تمهیدات و اقدامات قوه قضاییه تا حد قابل توجهی از این معضل تعدیل شده امّا همچنان کم و بیش گریبانگیر سیستم است که از عوامل مختلفی ناشی می شود.

وی افزود : یکی از دلایل یا عوامل اطاله دادرسی تشکیل پرونده بدون حضور وکیل است که افراد با توجه به عدم اطلاع از نحوه تنظیم دادخواست بعضاً در عنوان دادخواست دچار اشتباه می‌شوند فرضاً موردی که باید تحت عنوان کلاهبرداری تنظیم و تسلیم محکمه ‌شود تحت عنوان خیانت در امانت عنوان می گردد که چنین اشتباهاتی باعث رد شکواییه یا دادخواست از سوی قاضی شده و نوبت رسیدگی بعدی به چند ماه بعد موکول می گردد.

وی افزود : به عقیده من مهمترین دلیل اطاله دادرسی تعیین نوبت های طولانی مدت است که گاهی به 5 الی ۶ ماه می رسد در این مدت همچنین شاید برخی از پرونده ها نیاز به اقداماتی جهت کشف حقیقت داشته باشند که بعضا ممکن است مورد دستور واقع نشوند.

صدیقه عبادتی سپس کمبود کادر قضایی در مقابل حجم و تراکم انبوه پرونده‌ها را از دیگر عوامل اطاله دادرسی عنوان کرد و افزود: حجم بالای پرونده ها با توجه به کمبود قاضی کار رسیدگی را بسیار دشوار می سازد که در هر حال چنانچه پرونده های ارجاعی به دادگاه دارای وکیل باشد قطعاً در کاهش اطاله دادرسی و رسیدگی دقیق تر به پرونده‌ها موثر خواهد بود، چراکه وکلا با طرح صحیح دادخواست و پیگیری پرونده موکل خود از مجاری درست و بهره گیری از مفاد و تبصره‌های قانونی متناسب با موضوع پرونده کار رسیدگی به پرونده و صدور رای عادلانه را تسهیل می‌کنند.

این بانوی وکیل پایه یک دادگستری استان گیلان در پایان به جمع بندی اظهارات خود پرداخت و بار دیگر با تاکید بر اینکه اشخاص در مواجهه با مشکلات و مسائلی که جنبه حقوقی دارد حتّماً باید به وکیل مراجعه کنند تا از تضییع احتمالی حق آنها جلوگیری به عمل آید، تصریح کرد: توصیه موکد ما وکلا به مردم شریف این است که قبل از انجام هر اقدامی که بار حقوقی دارد از قبیل انعقاد قراردادهای تجاری مالی خرید و فروش ملک و نظایر آن ابتدا با یک وکیل مجرب و کار آزموده مشورت نمایند.

گفتنی است خانم صدیقه عبادتی ابرادرزاده زنده یاد دکتر یدالله عبادتی است که از مفاخر علمی و فرهنگی شرق گیلان محسوب می‌شوند.
آدرس:لاهیجان-بخش رودبنه- خیابان امام خمینی (ره)- کوچه یاس
تلفن:09113454360

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا