پیشنهاد سردبیرمصاحبه

در مصاحبه دهيار روستايي نوده با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام اعلام شد: آبادي‌ سامان پشت به روستاي نوده الحاق مي‌شود

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
دهيار روستاي نوده بخش خورگام شهرستان رودبار كمبود آب را از بزرگ‌ترين مشكلات اين روستا عنوان كرد و با بيان اينكه: «نوده داراي 64 دهنه چشمه ثبت شده است»؛ افزود: براي رفع معضل كم‌آبي مذاكراتي با مدير آبفاي شهرستان داشته‌ايم و همچنين يك هزار و 600 متر لوله از طريق سپاه سازندگي به روستا اختصاص يافته است.
محمد اكبرپور دهيار فعال نوده كه در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام سخن مي‌گفت، همچنين با اعلام اينكه «دو دهنه چشمه اين روستا يك و نيم اينچ آب‌دهي دارد»؛ گفت: اين مقدار آب بسيار اندك است كه بايد چشمه‌هاي ديگر بازسازي شود در اين راستا لوله و ملزومات را تهيه كرده‌ايم و به ياري خدا ظرف سال جاري اين چشمه‌ها بازسازي خواهد شد.
دهيار روستاي نوده آنگاه با اشاره به ويژگي‌ها و مشخصات اين روستا اظهار كرد: فاصله نوده تا مركز شهر (بره‌سر) 6 كيلومتر است كه 350 خانوار را در خود جاي داده، از اين تعداد 240 خانوار به طور ثابت در روستا سكونت دارد و مابقي خوش‌نشين هستند كه عمدتاً در نيمه اول سال به روستا مي‌آيند و تا آخر شهريور سكونت دارند.
محمد اكبرپور همچنين گندم و جو را از محصولات روستاي نوده عنوان كرد و افزود: از مدتي قبل باغات فندق و گردو در اين روستا در حال توسعه است كه خوشبختانه از ظرفيت توليد بالايي برخوردار بوده و حتي صادر هم مي‌شود.
وي در همين زمينه برگزاري جشنواره فندق را مورد اشاره قرار داد اما گفت كه اين جشنواره تا قبل از شيوع ويروس مهلك كرونا همه ساله برگزار مي‌شد كه بعداً به علت كرونا نتوانستيم اين جشنواره را برگزار كنيم.
دهيار روستاي نوده سپس با بيان اينكه سال گذشته روستا با هجوم ملخ مراكشي مواجه شد؛ گفت: ملخ مراكشي به مزارع گندم و جو هجوم برد و خساراتي به زارعين وارد كرد. خوشبختانه با اقدام به موقع اداره جهاد كشاورزي و بخشداري و مساعدت‌هاي فرماندار، توانستيم مبارزه مؤثري با اين آفت (ملخ مراكشي) داشته باشيم و زارعين موفق به جمع‌آوري محصولات خود شدند.
وي گفت كه در حال حاضر اين آفت به طور كامل تحت كنترل قرار گرفته است.
وي در ادامه بازسازي و مقاوم‌سازي مدرسه شهداي نوده را را از پروژه‌هاي در دست اجرا عنوان كرد كه با همكاري و هماهنگي آموزش و پرورش، بخشداري، و با مساعدت‌هاي فرمانداري و نماينده شهرستان به ياري خدا در هفته دولت سال جاري رسماً افتتاح خواهد شد.
دهيار روستاي نوده با بيان اينكه «اين روستا از پتانسيل بالايي برخوردار است» خاطرنشان كرد: 20 هزار متر زمين براي ورزش از سوي اهالي در اختيار اداره ورزش و جوانان (تربيت بدني) قرار گرفته كه مسوولان مربوطه قول سرمايه‌گذاري (براي ورزش) در اين زمين را داده‌اند و اهالي در انتظار عملي شدن اين قول به سر مي‌برند.
وي آنگاه اعلام كرد روستاي نوده داراي مخابرات، خانه بهداشت، پايگاه مقاومت، رستوران غذاخوري است كه سه روستاي بالادست را هم زيرمجموعه خود دارد. ضمن اينكه شركت تعاوني روستا در گذشته خدمات گسترده‌اي ارايه مي‌داد و هم اكنون واحدهاي فروش مصالح در روستا داير و به ديگر روستاهاي بخش خدمات‌دهي مي‌كند.
دهيار روستاي نوده همچنين با اعلام اينكه چند تن از مفاخر استان و كشور از اهالي همين روستا هستند از دكتر عليرضا زاده، دكتر آیت رضايي‌ استاد دانشگاه و… نام برد و اضافه كرد پنج تن از مهندسين متخصص و زبده شركت نفت ( کاپیتان اكبرپور – مهندس عابدین زاده – کاپیتان شهرام بشارتي – مهندس فتاحي – مهندس عمران بشارتي) مهندس موسی پور _ دامپزشک روستا دکتر نبوی ، از اهالي روستاي نوده مي‌باشند.
وي در خصوص ديگر اقدامات انجام شده در اين روستا آموزش اهالي در زمينه تفكيك زباله از مبدأ را مورد اشاره قرار داد و گفت كه زباله‌هاي خشك به صورت هفتگي از درب منازل اهالي خريداري مي‌شود.
دهيار روستاي نوده، آسفالت مسير نوده به پشتکلاه را در سال گذشته از ديگر اقدامات عمراني انجام شده برشمرد كه با مساعدت‌هاي فرمانداري، بخشداري، بنياد مسكن و… صورت گرفت.
وي گفت: هم‌اكنون فقط يك و نيم كيلومتر از كوچه‌هاي نوده آسفالت نشده كه به زودي اين مقدار نيز آسفالت خواهدشد. با توجه به این که آرامستان روستا رانشی بوده با همیاری اهالی مبلغی بالغ ۲۰۰ میلیون تومان جمع آوری شده و مسیر آرامستان قسمت رانشی درست شده آسفالت شد .در سال ۱۴۰۲ مبلع ۴۰۰ میلیون تومان اخد اعتبار بابت ساخت منبع آب شد که منبع ذخیره هم مورد بهره برداری قرار گرفت و همچنین روستای نوده با اعتبار بالغ یک میلیارد و دویست تومان اکثر کابل های برق به کابل خود نگه دار تغییر داده شده است و با توجه به این که روستای سامان پشت با مشکل نوسان برق مواجه بود یک عدد ترانس برق نصب شده و همه ی کابل برق را نیز با کابل خود نگه دار تغییر پیدا کرده است .
محمد اكبرپور آنگاه با اعلام اينكه آبادي‌ سامان پشت تاكنون گازكشي نشده؛ گفت: اين منطقه زيرنظر روستا نبوده فلذا زيرساخت‌هاي لازم را نداشته كه در سال جاري در نظر داريم طرح الحاق سامان پشت به نوده را اجرايي كنيم. در اين راستا مطالعات كارشناسي انجام شده كه اميدواريم مصوب شود در اينصورت آبادي سامان پشت تا سال 1403 از نعمت گاز برخوردار خواهد شد.
دهيار روستاي نوده همچنين با بيان اينكه اهالي اين روستا مردمي متدين، مهمان‌نواز و در خدمت انقلاب و نظام اسلامي هستند؛ گفت:‌ نوده تاكنون دو شهيد تقديم انقلاب اسلامي نموده و داراي 4 ايثارگر است كه اهداي عضو كرده‌اند در واقع نوده تنها روستا در سطح كشور محسوب

مي‌شود كه با توجه به جمعيت اندك؛ 4 جوان آن اهداي عضو داشته‌اند.
وي افزود: مرحوم حسين احمدي، مرحوم امين رضايي، مرحوم داريوش سيرتي و مرحومه زهرا رضايي پور چهار جوان اين روستا بوده‌اند كه متأسفانه هر يك بر اثر حوادثي دچار مرگ مغزي شده و با لطف و از خودگذشتگي خانواده‌هايشان، اعضاي بدن آنها به چندين بيمار نيازمند پيوند و حيات دوباره به آن بيماران بخشيدند.
دهيار روستاي نوده از حسين منصوري به عنوان تنها آزاده روستا نام برد كه طي 8 سال جنگ تحميلي در اسارت دشمنان بعثي عراق بوده و از افتخارات اين روستا است.
گفتني است:‌ دهيار روستاي نوده از همكاري و تعامل اعضاي شوراي اسلامي تقدير و تشكر و اسامي اعضاي شورا را به شرح ذيل اعلام كرد: صفر اسدي (رئيس) – مهندس بشارتي و رضا رضايي

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا