اقتصادیپیشنهاد سردبیرخبر های شهرداری ها

بهره برداری از 83 پروژه طرح هادی روستایی گیلان در دهه فجر

به گزارش آوای سبز؛ مهندس حامد دائمی در جمع خبرنگاران، از افتتاح ۸۳ پروژه اجرای طرح هادی روستایی با اعتباری بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان در ۱۷ شهرستان خبرداد.وی با تصریح براینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان در ایام الله دهه فجر امسال، بالغ بر یک میلیارد و927 تومان پروژه عمرانی را به مرحله افتتاح و بهره برداری رسانده است، اظهار کرد: ۱۰۸ پروژه بازنگری و هشت پروژه تهیه طرح هادی، در یک سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۵.۵ میلیارد تومان اجرا شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان افزود: در راستای تثبیت مالکیت روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز طی یک سال گذشته، 6 هزار و 297 برگ سند مالکیت روستایی و یک هزار و 377 برگ سند مالکیت شهری صادر شده است.
دائمی با اشاره به ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، گفت: در این راستا ۶۷۴ هکتار از اراضی ملی، داخل طرح‌های هادی در یک سال گذشته در اختیار بنیاد مسکن استان قرار گرفته است و به زودی فرایند انتقال سند به روستاییان انجام می شود.
وی بنیاد مسکن را قائم مقام اداره کل راه و شهرسازی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، عنوان و تصریح کرد: یک هزار و ۷۱۷ واحد مسکونی را در قالب ۱۴ پروژه در هفت شهر در دست احداث داریم که از این تعداد یک هزار و ۴۴۷ واحد، بنیاد ساخت و ۲۷۰ واحد به صورت گروه ساخت است.
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای گیلان، اشاه کرد و افزود: تاکنون ۴ هزار و 152 واحد مسکونی را با اعتباری بالغ بر یک هزار و 780 میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رساندیم.
دائمی روند طرح نهضت ملی مسکن را دارای تغییر، طی امسال و سال آینده عنوان کرد و گفت: با هدفِ مهاجرت معکوس از شهر به روستا، تامین زمین در روستاهای داخل حریم شهری و خارج از حریم شهری، در دستورکار قرار دارد که بنیاد مسکن گیلان در این راستا، مکلف است برای ۱۰ هزار واحد، زمین تامین کند.
وی با بیان اینکه واگذاری زمین در این مرحله از طرح نهضت ملی مسکن، ۹۹ ساله و رایگان است، اعلام کرد: تاکنون ۴۰۲ هکتار زمین را شناسایی کردیم که ۱۴۵ هکتار آن در شورایِ مسکن استان، تصویب شده و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، آماده است تا به متقاضیان فاقد زمین که در سامانه «تم» ثبت نام کردند، واگذار شود.
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به اینکه واگذاری زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن یکی از موضوعات سفر رئیس جمهور به گیلان است، افزود: به زودی فرایند آماده‌سازی و واگذاری ۴۵ هکتار زمین انجام می شود.

دائمی با اعلام اینکه ۱۲۵ هکتار از اراضی شناسایی شده در روستاها، عرصه ی ملی و ۲۷۷ هکتار، توافق با مالک است، گفت: سهمیه گیلان در مسکن محرومان ۶ هزار و 124 واحد بوده که از این تعداد، 5 هزار و 860 متقاضی به بانک‌های عامل معرفی و در مراحل مختلف ساخت هستند و تاکنون 3 هزار و300 واحد به مرحله بهره برداری رسیده است.
وی به آغاز مقاوم سازیِ خانه‌های روستایی از سال ۸۴، اشاره و تاکیدکرد: در سال ۸۴، فقط چهار درصدِ واحدهای مسکونی در روستاهایِ گیلان مقاوم بود و اکنون به ۵۹ درصد رسیده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، از افزایشِ تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد و افزود: تسهیلات جدید به استان ابلاغ شده و در حال توزیع شهرستانی و بانکی هستیم.
دائمی با بیان اینکه سهمیه استان گیلان در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سال گذشته، ۷ هزار مورد بود، گفت: این عدد در سالِ جاری، به ۱۱ هزار مورد افزایش یافته و از این تعداد، تسهیلات بانکی برای 9 هزار و 400 واحد ابلاغ شده است.
وی با اشاره به فعالیت دفتر مشارکت های مردمی حساب ۱۰۰ ، عنوان کرد: طی یک سال گذشته از محل کمک های بلاعوض، برای ۶۳ خانوار جهت ساخت، تعمیر و تکمیل واحدهای نیمه تمام شهری و روستایی و رهن و اجاره مسکن، یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان پرداخت شد.
مدیرکل بنیادمسکن گیلان افزود: سه میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان توسط افراد خیر و نیکوکار به حساب ۱۰۰ جهت کمک به تامین مسکن محرومان واریز شد. دائمی با بیان اینکه در دهه فجر امسال ۲۰۴ واحد مسکونی به بهره‌برداری می رسد، گفت: پروژه های دهه فجر ۴۴۵ هزار مترمربع آسفالت، یکهزار و 587 مترمکعب زیرسازی، 2 هزار متر طول جوی و
جدول، یکهزار مترمربع سنگفرش، ۸۵۰ متر طول دیواره حائل سنگی و 2 هزار و 436 مترمکعب شن ریزی و تعریض معابر روستایی است.

نویسنده: آسیه سهرابی پور

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا