اقتصادیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

دفتر فني مهندسي خانه معمار پيشتاز در ساخت و ساز روستايي

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

دفتر فني مهندسي خانه معمار ازجمله مراكز تخصصي در زمينه ساخت و ساز ابنيه، قبول مديريت‌ كارهاي پيماني و نيز ارايه مشاوره‌هاي كارشناسي در صنعت صنایع است كه از مديريتي تحصيل‌كرده و كارآمد برخوردار بوده و تاكنون منشأ خدمات ارزشمندي در حيطه‌ي كاري خود بوده است .

 مهندس اميد حاجت‌پور مدير دفتر فني مهندسي خانه معمار كه دانش‌آموخته رشتة صنایع در مقطع كارشناسي ارشد است در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام اعلام كرد: اين دفتر در حيطه ساخت و ساز، ابنيه، از صفر تا صد يعني از مرحله خاكبرداري، پي‌ريزي و… تا سفت‌كاري و نازك‌كاري و همچنين انجام كارهاي مشاوره‌اي در حيطه صنعت ساختمان‌سازي فعاليت و خدمات‌دهي مي‌كند ضمن اينكه كارهاي مديريت پيماني نيز قبول مي‌كنيم و بیشتر در مباحث مربوط به وضعیت و ریالی ورود می کنیم .

وي با بيان اين كه اين دفتر هم در سطح شهر و هم روستا فعاليت و خدمات‌دهي مي‌كند افزود: تمركز اصلي روي روستاها است چرا كه ساخت و ساز در روستاها نسبت به شهرها ، هزينه‌هاي كمتري در بر دارد. از سوي ديگر با توجه به مهاجرت معكوس (از شهر به روستا)؛ اجراي پروژه‌هاي ساخت و ساز در روستاها، امروزه يك ضرورت ارزيابي مي‌شود كه براساس نياز روستاها، پروژه‌ها را اجرا مي‌كنيم.

مهندس اميد حاجت‌پور با بيان اينكه استان گيلان از استان هاي مهاجرپذير كشور به حساب مي‌آيد اضافه كرد: شرايط مساعد آب و هوايي، جاذبه‌هاي دل‌انگيز و خدادادي طبيعي از قبيل كوه، دريا، جنگل و همچنين پايين بودن نرخ زمين، از فاكتورهاي اصلي مهاجرت افراد از استان‌هاي ديگر به روستاهاي گيلان به شمار مي‌رود.

وي در همين حال خاطرنشان كرد: شايد روستانشينان گيلاني گمان برند كه قيمت زمين آنها افزايش يافته اما واقعيت اينست كه بهاي زمين در اين استان در مقايسه با ديگر استان‌ها در سطح نازلي قرار دارد.

مدير دفتر فني مهندسي خانه معمار ادامه داد: تمركز امكانات و تسهيلات رفاهي عمدتاً در شهرها است. هر چند اقدامات عمراني چشمگيري هم در سطح روستاها، طي سال‌هاي ا خير انجام شده. معذالك هنوز در غرب استان، روستاهاي محروم زيادي وجود دارد.

وي در ادامه با برشمردن مشكلات و موانع ساخت و ساز در روستاها، خاطرنشان كرد: مشكلات موجود عمدتاً از كمبود نقدينگي و پايين بودن توان مالي روستانشينان نشأت مي‌گيرد. در اين راستا نرخ تورم در بحث مسكن، بسيار پررنگ جلوه مي‌كند.

مهندس اميد حاجت‌پور اضافه كرد: تا 10 يا 15 سال قبل ساخت مسكن روستائيان با ارقام و مبالغي در حد 12 تا 15 ميليون امكان‌‌‌پذير بود كه عمده اين مبلغ از محل تسهيلات وام مسكن روستايي تأمين و پرداخت مي‌شد. اما امروزه كه سقف وام‌ها چند برابر نسبت به يك دهه قبل افزايش يافته، اما ساخت و تكميل مسكن روستايي (با چنين مبالغ و تسهيلاتي) امكان‌پذير نيست.

وي در توضيح بيشتر، گراني روزافزون مصالح ساختماني و دستمزد استادكاران را مورد اشاره قرار داد و افزود يكي ديگر از موانع اصلي پيش‌ روي ساخت مسكن روستايي عدم همكاري و تعامل ارگان‌هاي ذيربط در صدور مجوز تغيير كاربري و پروانه ساختماني است!

مدير دفتر فني مهندسي خانه معمار در همين زمينه اظهار داشت: كشاورزي كه تمام طول زندگي خود روي زمين زحمت كشيده و اكنون قصد دارد در بخشي از اراضي خود؛ خانه‌اي كوچك براي فرزند خود بسازد؛ با مانع تغيير كاربري مواجه مي‌شود. متأسفانه ارگاان‌هاي ذيربط اعم از منابع طبيعي، جهاد كشاورزي، بنياد مسكن و… در اين زمينه سخت‌گيري اعمال مي‌كنند و از صدور مجوز تغيير كاربري و پروانه ساختماني امتناع مي‌ورزند.

وي همچنين با اشاره به مشكلاتي كه از ناحيه اداره منابع طبيعي در ساخت مسكن روستايي براي كشاورزان ايجاد مي‌شود؛ افزود: از قديم‌الايام در سطح روستاها رسم بر اين بوده كه در وقت تقسيم زمين؛ افراد ريش‌سفيد و معتمد روستا حضور يافته و كار تقسيم زمين انجام مي‌شد در واقع پيگيري جهت اخذ سند روستايي در گذشته مرسوم نبوده. مأسفانه بازخورد آن رسم امروزه براي كشاورزان زحمتكش مشكل‌ساز شده كه فرضاً كشاورزي كه چند هكتار زمين از گذشته‌هاي دور در مالكيت خود داشته؛ اكنون با ادعاي اداره منابع طبيعي داير بر مالكيت بخشي از اين اراضي مواجه مي‌شود.

وي با بيان اينكه در بعضي زمينه‌هاي اداري با موازی‌كاري روبرو هستيم؛ تصريح كرد:

معتقدم هنگامي كه منشأ ورود به حيطه‌هاي تخصصي مطرح مي‌شود: لزوماً بايد افراد متخصص در همان حيطه، حضور يابند كه نسبت به زواياي مختلف مسئله اشراف كامل داشته باشند. فرضاً شخصي كه تحصيلات عاليه در رشته ادبيات دارد نمي‌تواند در حيطه عمران نظر بدهد و تصميم‌گيري كند.

مهندس اميد حاجت‌پور با بيان اينكه انتخاب شهرداران تحصيل‌كرده در رشته‌هاي عمران و معماري مي‌تواند گره‌گشاي بخشي از مشكلات موجود در حوزه مسكن باشد؛ افزود: به همين ترتيب تصميم‌گيران در حوزه مسكن روستايي بايد از تخصص در رشته‌هاي مرتبط برخوردار باشند.

مدير دفتر فني مهندسي خانه معمار آنگاه با بيان اينكه ما خود را متعهد به اخلاق حرفه‌اي و رعايت استانداردها در بخش ساخت و ساز مي‌دانيم، افزود: متأسفانه قوانين دست و پاگير، سخت‌گيري‌هاي غيرضروري، موازي‌‌كاري و… مشكلات عديده‌اي در مسير ارايه خدمات اين دفتر ايجاد مي‌كند.

وي گفت: عليرغم تمامي مشكلات، ما نهايت سعي و تلاش خود را در كمك و مساعدت به روستاييان زحمتكش براي اجراي پروژه‌هاي مسكن به عمل مي‌آوريم. هر چند امروزه امور  به صورت سيستمي انجام مي‌شود. معذالك در بسياري موارد براي نقشه‌برداري و موارد مشابه بايد به محل عزيمت كنيم كه هزينه‌هاي اياب و ذهاب را از منابع دفتر تأمين و پرداخت مي‌كنيم تا فشاري به روستاييان عزيز وارد نشود.

مهندس اميد حاجت‌پور سپس با تأكيد به اينكه نگاه ما به بحث مسكن از منظر معماري است افزود: علاوه‌بر پروژه‌هاي ساخت مسكن در اجراي پروژه‌هاي عمراني نيز مشاركت مي‌كنيم.

وي همچنين موانع پايان كار را مورد اشاره قرار داد و گفت براي صدور پايان كار ايجاد نما ضروري اعلام شده در حالي كه نما اصولاً جنبه تجملاتي دارد و هزينه‌هاي مضاعفي به كارفرمايان تحميل مي‌كند. از اينرو به علت هزينه‌هاي بسيار سنگين نما، بسياري از پيمانكاران قادر به تأمين چنين هزينه‌اي نبوده فلذا موفق به اخذ پايان كار نمي‌شوند.

مهندس اميد حاجت‌پور در ادامه تسهيلات اعطايي را كه گفته مي‌شود به صورت اسمی با سود 6 درصدي است مورد اشاره قرر داد؛ و افزود: در عمل بحث سود مركب مطرح مي‌شود كه در نتيجه درصد آن به چند برابر افزايش مي‌يابد.

وي در همين حال عباراتي همچون سود مرکب  و نظاير آن را بازي با كلمات دانست و گفت: با توجه به رشته تحصيلي و تخصص خود با اين بازي كلمات آشنايي كامل دارم.

در ادامه مهندس راحله حاجت‌پور خواهر مهندس اميد حاجت‌پور كه در اداره امور دفتر فني مهندسي خانه معمار همكاري و مشارك دارد توضيحاتي به «پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام» داد.

وي كه دانش‌آموخته رشته معماري در مقطع كارشناسي ارشد است، با تأييد صحبت‌هاي مدير فني مهندسي خانه معمار؛ گفت: موانع صدور پروانه، در بحث ساخت‌وساز، مشكلات دريافت‌ تسهيلات و نيز بهره‌ بالاي تسهيلات اعطايي سخت‌گيري و نيز بهره بالاي تسهيلات اعطايي، سخت‌گيري در بحث تغيير كاربري‌ها و صدور پروانه ساخت از مهم‌ترين مشكلات در حوزه مسكن محسوب مي‌شد.

وي گفت: آنچه براي ما در درجه اول اهميت قرار دارد سيماي شهر و روستايي است كه در آن زندگي مي‌كنيم و تلاش ما معطوف آن است كه از گونه‌هاي متناسب با شرايط آب و هوايي، در ساخت و ساز استفاده كنيم.

خانم مهندس راحله حاجت‌پور همچنين معماري اصيل و سنتي گيلان را كه از فرهنگ، آداب و رسوم و سنن پيشينيان شكل گرفته مورد اشاره قرار داد و ابراز اميدواري كرد، فعالان ساخت و ساز؛ به سمت معماري اصيل و زيباي گيلاني روي آورند.

وي در ادامه خواستار سرعت بخشيدن به پروسه صدور مجوزها از سوي ادارات ذيربط شد و گفت: با توجه به هزينه‌هاي سرسام‌آور ساخت مسكن در شرايط كنوني؛ چنانكه صدور مجوزها از شتاب بيشتري برخوردار شود اندكي در هزينه‌ها صرفه‌جويي خواهد شد.

مهندس راحله حاجت‌پور نوع معماري و سيماي شهر و روستاي گيلان را مورد اشاره قرار داد و ابراز عقيده كرد اين امر بايد به پروژه‌هاي شخصي نيز تعميم يابد كه از منظر صنعت گردشگري اهميت شاياني دارد.

نشاني: گيلان پره‌سر جنب بانك كشاورزي

01343602291

09112847370 – 09112827597

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا