اجتماعیپیشنهاد سردبیرفرهنگیمصاحبهمطالب ویژه

پدر و دختري كه الگوي نيكوكاري و مشاركت در امور عام‌المنفعه هستند

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
كمك به همنوعان، دستگيري از فقرا و محرومان و مشاركت در امور خيريه و عام‌المنفعه مورد تأكيد تمامي اديان و مذاهب است و به خصوص دين مبين اسلام در اين خصوص سفارش و توصيه هاي فراواني به مؤمنين دارد. بزرگان دين ما و امامان معصوم (ع) بهترين الگو در ياري رساندن به مستمندان و فقرا مي‌باشند و حضرت علي(ع) اميرمؤمنان؛ نيمه‌هاي شب با لباس‌ مبدل آذوقه و مايحتاج افراد فقير و آبرومند را به درب منزل آنها مي‌رساند و چهره مبارك خويش را مي‌پوشاند كه شناخته نشود. ما مسلمانان شيعه بهترين الگوها را در كمك‌هاي انسان دوستانه و ياري رساندن به محرومان داريم.
در جامعه اسلامي ما تعداد افرادي كه در امور عام‌المنفعه و نيكوكارانه مشاركت مي‌ورزند كم نيستند؛ عده‌اي از خيرين در امر مدرسه‌سازي برخي در آزادي زندانيان جرايم غيرعمد، تعدادي در كمك‌رساني و پشتيباني نهاد حمايت از خانواده‌هاي زندانيان و شماري در سرپرستي ايتام و… مشاركت فعال دارند.
باور غالب در اين زمينه اينست كه چنانچه فعاليت‌ها نيكوكارانه و خيرخواهانه بيان شود، جنبه ريا به خود مي‌گيرد يا به عبارت ديگر برخي معتقدند فقط خدا بايد اقدامات و فعاليت‌هاي نيكوكارانه آنها را بداند و… اما اگر از زاويه‌ي ديگر به اين مقوله بنگريم بايد اذعان نماييم بيان فعاليت‌هاي نيكوكارانه و خيرخواهانه لازم و ضروري است چرا كه مي‌تواند افراد مستعد را به اين عرصه هدايت كند. در واقع بيان و انعكاس فعاليت‌هاي عام‌المنفعه و نيكوكارانه چراغ راه ديگراني خواهد بود كه تمايل به كمك‌رساني به فقرا و محرومان را دارند اما نمي‌دانند در چه عرصه‌اي و چگونه بايد شروع كنند. بنابراين با مردي نيكوكار به گفتگو نشستيم كه ثروت اجداد خود را در راه امور خيريه و عام‌المنفعه هزينه مي كند و دختر نوجوان خود را نيز از كودكي به فعاليت و خدمات‌دهي به همنوعان تشويق و توسعه كرده به طوري كه اكنون اين دختر نوجوان به الگويي از فعاليت هاي نوعدوستانه و نيكوكارانه براي هم‌سن و سال‌ها و نسل‌ها و نسل خود تبديل شده است.
دكتر مسعود رجايي كه تمايلي ندارد لقب دكتر را قبل از نام وي قيد كنيم؛ مردي است كه موضوع مقدمه اين نوشتار بوده و در گفتگوي اختصاصي پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام و به اصرار مدير اين سايت، بخشي از فعاليت‌هاي گسترده خود را در زمينه‌هاي مختلف عام‌المنفعه و نيكوكارانه بيان داشته است.
مسعود رجايي كه قبلاً در يك ارگان نظامي خدمت مي‌كرد و در سال 61 در بحبوحه جنگ تحميلي در يكي از محورهاي عملياتي مجروح شد كه 11 ماه در بيمارستان بستري بود و با توكل به خدا از قطع پاي او جلوگيري به عمل آمد؛ در اين مصاحبه گفت: ثروتي از اجداد به من رسيد كه تصميم گرفتم در راه خدا انفاق كنم.
وي گفت: در سال 77 مأموريتي در قائم‌شهر مازندران به من محول شد كه در آن شهر پس از انجام مأموريت گروهي تحت عنوان معصومين را تشكيل دادم و هدف اين گروه مشاركت در امور عام‌المنفعه و ياري رساندن به مردم بي‌بضاعت و قشرهاي محروم بود.
مسعود رجايي اضافه كرد: با سرمايه شخصي و با همت و مشاركت مردم شريف مازندران؛ يك مسجد در قائم شهر و يك مسجد هم در بابل احداث كرديم.
وي همچنين از تشكيل گروه بيماران تالاسمي به عنوان يكي ديگر از اقدامات و فعاليت هاي عام المنفعه و نيكوكارانه خود نام برد و افزود: اين گروه (بيماران تالاسمي) را در اميركلايه بابل ايجاد كرديم و به عنوان نماينده آيات عظام مكارم شيرازي و نوري همداني و مرحوم فاضل لنكراني در امور خيريه معرفي شدم.
مسعود رجايي در ادامه با بيان اينكه به عنوان نماينده حضرت آيات عظام، فعاليت هاي نيكوكارانه را در سطح استان مازندران توسعه داده و خيريه را بنا نهاديم كه صدها خانوار محروم و مستضعف را تحت پوشش قرار داده؛ گفت: در عزيمت به تهران، حسينيه‌اي در شاه عبدالعظيم حسني بنا نهاديم.
مسعود رجايي كه دانش‌آموخته فقه، اصول و درس خارج از محضر اساتيد حوزه و نيز تحصيل‌كرده ، علوم سياسي و حقوقي است، در ادامه اعلام كرد:
دختر بزرگ من فاطمه در سال 84 ديده به جهان گشود. كه از كودكي او را در همين مسير هدايت كردم و اكنون از نخبگان در امور عام‌المنفعه و نيكوكارانه محسوب مي‌شود.
وي گفت: دخترم فاطمه وقتي در سن 10 – 12 سالگي بود همراه من به آسايشگاه معلولين و سالمندان رشت آمد كه اين مركز خيريه توسط يك نيكوكار ارمني به نام آرسن ميناسيان با همكاري دكتر حكيم‌زاده و چند نيكوكار ديگر تأسيس و بنيانگذاري شد. در بازديد از آسايشگاه در جريان مشكلات و كمبودهاي آن قرار گرفته و متعاقب آن دخترم به عنوان پرسنل افتخاري اين مركز خيريه انتخاب شد.

مسعود رجايي سپس از ساخت مدرسه امام هادي(ع) در منطقه شاه عبدالعظيم حسني و بازسازي چندين مدرسه ديگر نام برد و گفت: خانوارهاي محروم و مستضعف ساكن در مناطق حاشيه‌اي تهران از قبيل اشرف‌آباد – غني‌آباد – امين‌آباد و… تا كهريزك؛ تحت پوشش خدمات خيريه‌اي قرار گرفتند.
وي سپس آقاي حسيني مديرعامل آسايشگاه معلولين و سالمندان را مردي خير و نيكوكار و مديري كارآمد دانست.
اين مرد نيكوكار و خير همچنين گفت كه يك ساختمان را به بيماران اوتيسم اختصاص داده‌ايم و دختر من يك سال عضو كارگروه اوتيسم بود در حالي كه همزمان به عنوان پرسنل افتخار آسايشگاه سالمندان رشت هم فعاليت داشت.
مسعود رجايي آنگاه اعلام كرد كه با توسعه فعاليت‌هاي نيكوكارانه و خيرخواهانه؛ گروه 14 معصوم را بنا نهاديم.
گفتني است: فاطمه رجايي دختر نوجوان نيكوكار از نخبگان تحصيلي نيز به شمار مي‌رود كه در سن 17 سالگي موفق به اخذ مدرك ليسانس فلسفه شد.
وي در عين حال در دو رشته سخت و پيچيده حقوق و روانشناسي به صورت همزمان در حال تحصيل است.
فاطمه رجايي نيز در مصاحبه با پايگاه اطلاع رساني آواي سبز آرام گفت: پدر من از زماني كه كودكي بيش نبودم همواره از اجر و پاداش كارهاي نيكوكارانه و نوعدوستانه براي من سخن مي‌گفت. ايشان ميلياردها تومان ميراث پدري و اجداد خود را در راه كمك به نيازمندان، احداث مسجد و مدرسه و درمانگاه و آزادي زندانيان و ساخت حسينيه و… هزينه كرده و اين فعاليتها همچنان ادامه دارد.
فاطمه رجايي افزود: ساخت ده‌ها مدرسه كه هزينه‌هاي آن صفر تا صد توسط پدرم تأسيس شده بخش كوچكي از فعاليت‌هاي گسترده ايشان در امورعام المنفعه و خيرخواهانه است.
وي گفت: پدرم (آقاي مسعود رجايي) همواره تأكيد مي‌كند كه اعتقاد عميق به اسلام ناب محمدي(ص) دارد. ايشان به امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري و ولايت فقيه و ملت ايران عشق مي‌ورزد و چندين بار از ايشان شنيده‌ام كه جمله معروف حضرت امام راحل(ره) را نقل مي‌كند كه فرموده بود: ملت ولي نعمت ما هستند.
فاطمه رجايي آنگاه با بيان اينكه نوجوان ترين دختر در امور خيريه شناخته شده‌ام، ساخت مسجد امامزاده…. بازسازي تعمير و احداث چندين مدرسه – حمايت و پشتيباني از ده‌ها خانواده و دانش‌آموز بي‌بضاعت را به عنوان بخشي از فعاليت‌هاي خود (با راهنمايي و مشاركت پدر) عنوان كرد و گفت: كارهاي نيكوكارانه بايد در خفا صورت گيرد اما از سويي لازم است كه مردم هم از اين فعاليت‌ها مطلع شود كه اين اطلاع‌رساني در ترغيب و تشويق ديگران به فعاليت در امور عام‌المنفعه و كمك به مستمندان تأثيرگذار خواهد بود.
گفتني است:
مسعود رجايي با توجه به ثروت ميراثي اجداد خود مي‌توانست در بهترين خانه هاي لاكچري سكونت و از مدرن‌تري اتومبيل‌هاي روز دنيا و ديگر امكانات رفاهي به نحو احسن برخوردار و زندگي بي‌دغدغه داشته باشد اما او زندگي ساده‌اي پيشه كرده و با انجام امور عام‌المنفعه لذتي معنوي را تجربه مي‌كند كه با كلمات نمي‌توان توصيف كرد. وي دختر كوچك‌تر خود به نام فاطيما را هم تشويق به فعاليت در مسير نيكوكاري نموده و مي‌گويد:
دغدغه من فرداي قيامت است كه هنگام عبور از پل صراط شرمنده حضرت زهرا(س) نشوم.
در اين نشست رسانه‌اي حاج بهمن يعقوبي بیجاربنه از فعالان و صاحب‌نظران امورفرهنگي – اقتصادي – سياسي – اجتماعي و از انقلابيون كهنه‌كار باتجربه و يار شهيد كريمي دادستان اسبق لاهيجان نيز حضور داشت كه آقاي مسعود رجايي و دخترشان فاطمه را الگويي از نيكوكاري و نوعدوستي دانست وازانسان های بی توقع جامعه معرفی کردند.
وي گفت:اثرات مثبت کارخیربه لحاظ اقتصادی،سیاسی،فرهنگی اجتماعی وتربیتی زیاداست ، وقتي دل مؤمني را شاد كنيم، بازخورد و انرژي مثبت آن به خود ما برمي‌گردد.
بهمن يعقوبي بیجاربنه كه مدیرعامل مجمع خيرين مدرسه‌سازگيلان را به عهده دارد اعلام كرد: اين مجمع به لطف ااهی درسال ….۷۸.. تشكيل شده و تاكنون 400 واحد آموزشي را باهمکاری وهمدلی ادارات کل اموزش وپرورش ونوسازی مداری گیلان احداث، تعمير و بازسازي و نوسازي و تجهيز كرده است.
وي افزود: هم‌اكنون 64 واحد آموزشي در دست احداث و يا بازسازي و تعمیرقرار دارد.
همچنین بهمن يعقوبي بیجاربنه فرهنگی بازنشته پرتلاش اعلام كرد: تاكنون 5000 ميليارد تومان بابت احداث مدارس، بازسازي، تعمير و تجهيز مدارس هزينه شده است و گيلان جزو استان هاي برتر در مدرسه‌سازي توسط خيرين محسوب مي‌شود.
مشروح مصاحبه پايگاه اطلاع رساني آواي سبز آرام با بهمن يعقوبي بیجاربنه فعال و صاحب‌نظر امور اجتماعي – فرهنگي – سياسي و انقلابي كهنه‌كارباتجربه را به صورت مستقل مي‌خوانيد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا