اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

مردم جهت حل امور کیفری، مدنی یا خانوادگی به وکیل متخصص و متبحر آن مراجعه کنند

آوای سبز : حق دفاع، از جمله حقوق فطری است و اجرای کامل عدالت در هر مخاصمه‏ ای در گرو امکان استفاده طرفین دعوا از امکانات دفاعی برابر است.
وکالت ابزاری است در جهت تحقق‏ این هدف و تأمین یک دادرسی عادلانه که نهایتاً به ارضای میل عدالت‏خواهی بشر منجر گردیده است.
در ادامه گفتگوی آوای سبز با یک قاضی بازنشسته و وکیل کنونی دادگستری جناب آقای یوسف رضایی از شهرستان لاهیجان را می خوانید ؛ وی از وکلای زبردستی است که توانسته حجم پرونده دادگاه ها را در این منطقه کم کند.
*آقای رضایی لطفاً بفرمایید چه مدت است که به این حرفه روی آوردید و کمی از سیره زندگیتان بفرمایید ؟
بنده از دهه۶۰ بعنوان قاضی در خدمت نظام بودم و سعی کردم آنچه که تکلیف بوده را به سرانجام برسانم در حال حاضر هم چند سالی است که در امر وکالت و با کمک دوستان مقداری از مشکلاتی را که در دستگاه قضایی برای مردم حادث می شود را برطرف کنیم و به سرانجام برسانیم و امیدواریم آن تکلیفی که بر دوش ما گذاشته اند را به مقصد و مقصود برسانیم.

*آقای وکیل راهکارهای مراجعه مردم به وکلا چیست؟
افراد در انتخاب وکیل صاحب اختیار هستند، بعد از انتخاب وکیل قانون این اختیار را به وکیل و موکل داده است که بعد از عقد وکالت هرکدام می توانند طرف مقابل را از همراهی عزل نماید یعنی هم موکل می تواند وکیل را از ادامه همکاری با خود عزل نماید و هم وکیل می تواند در صورتی که ادامه‌ همکاری را صلاح نمی داند اعلام انصراف کند لذا از اینکه راهکار مراجعه به وکلا چطور است ؟ باید بگویم که بهتر است که برای مراجعه به وکلا بیشتر به نحو تخصصی وکلا ، به آنها مراجعه شود یعنی برای هرکدام از امور کیفری، خانواده، مدنی به وکلایی که در آن امور متخصص هستند مراجعه کنند و دقت کنند که وکیل انتخابی در امر مورد تقاضایشان تخصص و تبحر داشته باشد.
*شما چه پرونده هایی را قبول و در دادگاه ها رمز گشایی و دفاع می کنید؟
من با توجه به اینکه مدت مدیدی در پرونده های حقوقی در محاکم رسیدگی می کردم بیشتر به پرونده های حقوقی وارد می شوم مثل پرونده املاک، قراردادها و مشارکت های مدنی و امثالهم ورود می کنم.
*آیا پرونده ای بوده که به صلح و سازش رسانده اید و باعث شادیتان شده باشد؟
مصداقی نمیتوانم اشاره کنم و هر قاضی و یا وکیلی در بدو امر سوگند یاد می کند ، لذا همیشه عقیده ام این بوده که در هر مرحله از دادرسی چه در امر وکالت و چه امر قضاوت موضوع ختم به سازش بشود که به طور یقین نتیجه بهتری دارد تا اینکه دعوا به حکم محکمه فصل خصومت بشود و بدیهی است که از این پرونده ها زیاد داشتیم و خاطرات خوبی به جا می ماند‌‌‌‌.
*شوراهای حل اختلاف تا چه حدی در اطاله دادرسی نقش داشته است؟
شوراهای حل اختلاف یکی از نهادهای عمومی است و ما نمی توانم وجود آنها را محل اطاله دادرسی فرض کنیم واینکه آنان را مرجع اطاله دادرسی بدانیم تصور اشتباهی است، شورای حل اختلاف به موجب قانون تاسیس شده و به موجب قانون ظهور کرده و به موجب قانون به تکلیفش عمل می کند حالا با توجه به پرونده هایی که از سوی محاکم بر دوش آنها گذاشته می شود و با توجه به اینکه وظیفه آنها ایجاد صلح و سازش است ولی ما نمی توانیم آنها را منشا اطاله دادرسی قلمداد بکنیم.
*با توجه به‌ اینکه خیلی از قراردادها حتّی ازدواج ها بدون مشاوره وکیل انجام می شود چه صحبتی با مردم منطقه‌ دارید؟
معتقدم در هر مقوله ای باید به اهل فن رجوع کنیم همانطور که مریض به پزشک، برای احداث ساختمان به مهندسین اهل فن ،برای مسایل کشت و زرع به مهندسین کشاورزی رجوع می کنیم پس برای حل مسائل خانوادگی و در امور کیفری و مدنی هم به اهل فن آن مراجعه کنید چرا که یقین بدانید ما برای حل موضوع حادث شده تلاش می کنیم و ضرر نمی کنند. پس بهتر است که در هنگام انجام قرارداد مشارکت امور مدنی، در هنگام تنظیم قرارداد، در هنگام خرید و فروش و هر مقوله ای که احساس می کنید تخصص و تبحری لازم است به اهل فن رجوع کنید .
*با توجه به اینکه دستگاه قضایی ، دادستان و مدیرکل دادگستری لاهیجان مطالب شما را مطالعه می کنند اگر طرحی یا تقدیر و تشکر و یا انتقاد و صحبتی دارید بفرمایید؟
با توجه به وضعیت حال حاضر دستگاه قضايي ما که متاسفانه با هجوم و تراکم پرونده ها مواجه است و این پرونده ها همه همکاران قضایی ما را فرسوده می کند استدعا دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که یک نوع تنوع و شادابی در بین قضات حادث بشود که نوع آن با توجه به تصمیم گیری مدیران است.
آدرس: گیلان/ لاهیجان/خیابان شیشه گران/ روبروی شرینی سرای مادر/ بن بست شهید بهشتی 15/ مجتمع آریانا/ طبقه دوم/ واحد چهارم
شماره همراه: 09113410341

شماره دفتر:01342213343

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا