اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

با ارتقای فرهنگ مراجعه به وکیل از تراکم و پرونده ها در محاکم و اجرای احکام کاسته می شود

آوای سبز: فاطمه فتحی نژاد از معدود وکلای زن در حوزه قضایی تالش است که عمدتاً تلاش خود را معطوف به حل و فصل پرونده ها به صورت مسالمت آمیز نموده و تا حد امکان سعی می کند از اقامه دعوی و تشکیل پرونده در دادگستری جلوگیری نماید از این جهت این بانوی وکیل نقش مهمی در کاهش حجم پرونده‌ های حوزه قضایی خود در دادگستری ایفا نموده و در مواردی که همه راه‌ های صلح و سازش به بن‌بست برسد به تشکیل پرونده و طرح دعوی و پیگیری در محکمه اقدام می کند.

وی در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز ضمن اشاره به اینکه فعالیت خود را به عنوان وکیل پایه یک دادگستری از سال ۸۳ آغاز نموده اظهار کرد: حوزه فعالیت من عمدتاً در حوزه قضایی تالش است کما اینکه دفتر کار خود را هم در همین شهر دایر و راه اندازی کرده‌ ام با این وجود در دادگاه کرگانرود نیز از پرونده‌ های زیادی دفاع می کنم.

این بانوی وکیل با تاکید بر این که نقش و جایگاه وکیل و وکالت در نظام حقوقی قضایی جوامع و از جمله در کشور ما بسیار پررنگ است خاطرنشان کرد: وکلا نقش بسیار مهمی در احقاق حقوق مشروع و قانونی موکلین خود ایفا می کند.

فاطمه فتحی نژاد اضافه کرد: طی حدود ۱۷ سال فعالیت مستمر به عنوان وکیل دادگستری به این نتیجه رسیده‌ام پرونده‌هایی که بدون حضور وکیل مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد در برخی موارد تضییع حقوق خوانده یا خواهان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: قضات شریف با نهایت دقت پرونده‌ ها را مورد رسیدگی قرار می‌ دهند اما صدور رای بر اساس مدارک و مستندات محکمه پسند صورت می ‌گیرد و این در حالی است که افراد بی اطلاع از موازین حقوقی و ساز و کارهای دفاع در دادگاه، چنانچه بدون حضور وکیل پیگیر پرونده ی خود باشند به علت عدم آشنایی با اصول و مبانی علم حقوق و مفاد و تبصره های بی شمار قانونی نمی توانند مدارک و قرائن محکمه پسند تقدیم دادگاه نمایند و از این رو چه بسا صرفاً به دلیل یک مورد جزئی که افراد بی اطلاع از علم حقوق معمولاً چنین مواردی را نادیده می گیرند، رای دادگاه علیه آنها صادر می ‌شود.
این بانوی وکیل در ادامه الزامی شدن حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه را مثبت و ضروری ارزیابی کرد و گفت: این طرح در مقطعی از ریاست زنده یاد حضرت آیت ا… هاشمی شاهرودی در قوه قضاییه اجرایی شد و نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشت و مراجعه کنندگان به دادگاه جملگی از این طرح ابراز رضایت می کردند.

فتحی نژاد افزود: در شرایط کنونی با توجه به تراکم و حجم بالای پرونده ها در محاکم، اجرای طرح الزام حضور وکیل در پرونده ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی همچنین با بیان اینکه وکلا با توجه به تسلطی که بر قوانین دارند می توانند با استفاده ی به جا از مفاد و تبصره های قانونی مرتبط با موضوع پرونده، حقوق مشروع و قانونی موکل خود را استیفا نمایند، به این نکته اشاره کرد: برخی افراد در طرح دعوی و تشکیل پرونده، ابتدا بدون مراجعه و حضور وکیل اقدام می کنند و وقتی روند رسیدگی به پرونده را به نفع خود ندیدند و حتی گاهی پس از صدور و قطعیت یافتن رای صادره به وکیل مراجعه می ‌کنند که باید اذعان نماییم در چنین شرایطی هیچ وکیلی نمی‌ تواند وضعیت پرونده را تغییر دهد و یا تأثیری بر رای صادره بگذارد، بنابراین بهتر است افراد قبل از طرح شکایت و اقامه دعوی و تنظیم دادخواست از همان ابتدا به وکیل مراجعه کنند تا روند رسیدگی به پرونده از اول در مسیر صحیح و قانونی قرار بگیرد.

این وکیل زبده ی دادگستری سپس در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که پرسید عمدتاً چه پرونده هایی را قبول و در دادگاه از آن دفاع می ‌کنید؟ اظهار کرد: من بیشتر پرونده های حقوقی از قبیل اختلاف ملکی و نظایر آن می باشد را قبول می کنم و در مرحله بعد نیز، برخی پرونده ‌های کیفری سبک در سطح درگیری و ضرب و جرح را نیز می پذیرم و پرونده های کیفری را هم در دادگاه رمزگشایی می کنم.
فاطمه فتحی نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد: با تلاش و احساس مسئولیت بیشتر رسانه ها در اطلاع رسانی به افکار عمومی فرهنگ مراجعه به وکیل در قشر های مختلف مردم نهادینه و بدین ترتیب از اطاله دادرسی در محاکم و تراکم پرونده ها در دایره اجرای احکام کاسته شود. وی همچنین گفت : امیدواریم شاهد روزی باشیم که با ارتقاء صبر و شکیبایی مردم و رفع مشکلات، منازعات و اختلافات به حداقل ممکن برسد و اختلافات در فضای آرام با گفتگو و تعامل حل و فصل شود.
آدرس : گیلان : تالش / خیابان خرمشهر / جنب اداره ثبت اسناد و املاک تالش / ساختمان شیردل / طبقه اول / تلفن های تماس : 013-44228633/09113839066

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا