اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

وکیل پایه یک دادگستری خواستار ارجاع پرونده ها برحسب موضوع به ضابطین قضایی و شوراها شد

آوای سبز : دکتر حامد عابدین نژاد از جمله قضات مجرب و قاضی سابق دادگستری به شمار می رود که پس از سال ها خدمت صادقانه و شرافتمندانه در کسوت قضا به حوزه وکالت روی آورده است.

وی که دانش آموخته حقوق عمومی است و رساله دکتری خود را در زمینه ضرورت تاسیس مجلس دوم در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران به زیور طبع آراسته در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز گفت : وکالت از قدیم الایام در اقصا نقاط دنیا به عنوان نهادی مستقل به منظور دفاع از حقوق متهم شکل گرفته و تاسیس شده که در مقابل کیفرخواست دادستان (مدعی ‌العموم) متهم نیز از حقوق برابر جهت دفاع از خود برخوردار باشد. چرا که در غیر این صورت اصل برابری خدشه دار خواهد شد اما از آنجایی که متهمان عموماً اطلاعی از اصول و موازین حقوقی و نحوه دفاع از خود را ندارند لذا نهاد وکالت برای دفاع از متهم ایجاد شد . وکیل پایه یک دادگستری افزود : در کشور ما نیز از سال ‌های دور این نهاد تحت عنوان کانون وکلا در سال ۱۳۳۶ تاسیس و به عنوان یک نهاد مستقل آغاز به کار کرد.

دکتر حامد عابدین نژاد در پاسخ به سوال آوای سبز مبنی بر اینکه چگونه  می‌ توان فرهنگ مراجعه به وکلا را در افرادی که با مشکلات حقوقی مواجه می ‌شوند نهادینه کرد گفت : این یک مبحث عمیق و ریشه ‌ای محسوب می ‌شود و البته صرفاً اختصاص به وکالت ندارد کما اینکه بسیاری از اشخاص در امور دیگری همچون پزشکی و نظایر آن هم خود را صاحب نظر می دانند و این معضل جهل مرکب است که فرد نمی ‌داند در خصوص موضوعی اطلاع و آگاهی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع اغلب منازعات و اختلافات در سطح منطقه را در دعاوی املاک تشکیل می ‌دهد اظهار کرد: به مصداق جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است باید در هر فعلی که بار حقوقی داشته باشد افراد به وکلا و کارشناسان حقوقی مراجعه کنند تا از ضرر و زیان های بعدی پیشگیری شود. قاضی سابق و وکیل پایه یک دادگستری با استناد به ماده ۲۲ قانون ثبت افزود: این ماده صراحت دارد بر اینکه تمامی معاملات حقوقی باید طبق موازین قانونی در دفاتر اسناد رسمی منعقد شود.

دکتر حامد عابدین نژاد همچنین خاطرنشان کرد : قبل از هر عمل یا تصمیم گیری مهم حقوقی مشاوره با وکیل یا کارشناس حقوقی امری ضروری است. در این صورت شاهد کاهش چشمگیر حجم پرونده ‌های ارجاعی به محاکم خواهیم بود.

وی سپس پیشنهاد کرد: ارجاع پرونده‌ها از وضعیت سیستمی خارج شده و هر پرونده حسب مورد به کلانتری، شورا یا شعبه تحقیق اجرا شود.

این وکیل زبده افزود : وضعیت سیستمی ارجاع پرونده‌ها اتلاف وقت و بعضاً احتمال تضییع حقوق افراد را به دنبال خواهد داشت.

دکتر حامد عابدی نژاد در پایان تصریح کرد: برخی افراد از وکلا انتظار انجام کارهای خارق العاده یا معجزه گونه دارند و برخی هم خواستار استفاده وکیل از روابط شخصی خود در پرونده ها هستند که هر دو مورد مذموم و ناپسند است. وظیفه یک وکیل توانمند و مسلط دفاع موثر و مسلط از پرونده و موکل می باشد و روابط شخصی در این میان هیچ جایگاهی ندارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا