پیشنهاد سردبیرمصاحبه

وکلا و قضات باید از عضویت در دستگاه های امنیتی منع شوند

به گزارش پایگاه خبری آوای سبز، در ادامه سلسله مصاحبه های انجام شده با وکلای توانمند و متخصص، خدمت آقای ابوالقاسم خان پور رسیدیم و مصاحبه‌ای با ایشان انجام دادیم. ایشان وکیل پایه یک دادگستری ، عضو کانون وکلای مازندران بوده و در خلاصه ای از سرگذشت خود تا رسیدن به حرفه شریف وکالت با بیان اینکه اصالتا روستایی هستم و در سال ۱۳۴۸ در یک خانه کاهگلی ديده به جهان گشودم، در معرفی خود با پایگاه خبری آوای سبز گفت: خواهر من بعد انقلاب فرهنگی رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شد و در سال آخر ایشان ، من با رتبه ۵۲ در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم و در سال آخر من خواهر دیگرم رتبه ۴۱ تجربی و پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شدند و مابقی خواهران و برادرانم هم تحصیلات عالیه دارند و این روند تحصیلی خانوادگی ما بود.

وی خاطر نشان کرد: در زمان دبیرستان زیاد اهل درس نبودم و در سال دوم دبیرستان اتفاق تلخی برایم پیش آمد که این اتفاق سکوی پرتابم شد و این تجربه حاصل شد که برخی اتفاقات تلخ هم می تواند عامل پیشرفت ما شود و صرفا نباید تصور منفی به همه پیشامدهای تلخ داشت. چرا که تجربه دوستی تلخی برایم پیش آمد و تصمیم گرفتم که رفیق بازی را کنار بگذارم و همان تصمیم باعث شد تا در درسم پیشرفت کنم چون تمام همّ و غم من شد درس و الگوی بسیاری از همکلاسان خود شدم.

آقای خان پور با اشاره به سختی های دوران تحصیلش تصریح کرد: سختی های زیادی را در هنگام تحصیل پشت سر گذاشتیم چرا که از خانواده ای روستایی سه فرزند در تهران درحال تحصیل بودیم و ترم آخر خواهرم چون رزیدنت بود به ایشان خوابگاه هم تعلق نمیگرفت. در هنگام تحصیل چندماهی را که در تابستان فرصت داشتم به شهرم جهت کارآموزی برگشتم و دادگستری سه راه خرم آباد بود در آن زمان همه تشویق به وکالت می کردند و چون در این رشته لازم نیست حتما فوق لیسانس یا دکتری داشته باشید ادامه ندادم.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به روند طی کردن مراحل تحصیل و حرفهداش اظهار کرد: در سال ۱۳۷۱ فارغ‌التحصیل شدم و امریه داشتم و به هیات عالیه رسیدگی به تخلفات اداری رفتم و دوسال را در سربازی گذراندم و بعد از آن به شعبه اول تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری رفتم. احکام بانکها، گمرک ، بیمه ، وزارت دارایی و… که حکمی صادر می شد و تجدیدنظر می کردند به آنجا می آمد. مدتی هم نماینده وزارت دارایی در دیوان عدالت اداری بودم و همانجا هم که بودم طوری بود که اصلا استخدام نمی کردند و می دانستم که برای عضویت در کانون وکلا مشکل پیدا میکنم و چندسالی هم بود که کانون امتحان نگرفته بود.

وی در ادامه مراحل سیر رسیدن به حرفه اش افزود: در سال ۱۳۷۴ در امتحان کانون وکلا شرکت کردم. آنموقع فقط کانون وکلای مرکز داشتیم، تبریز و شیراز هم داشتند که ارزش چندانی نداشت و مرکز مهم بود. بالاخره امتحان دادیم و دوسال بعد اعلام کردند که در کانون وکلای تهران قبول شده ام. سپس دوسال کارآموزی را طی کردم و نفر اول امتحانات شدم و چون مجرد بودم فقط درس می خواندم چنانکه مادرم معترض شد که پس چه زمانی درسهایت تمام می شود.

آقای خان پور با بیان اینکه در آن زمان کانون وکلا بسیار سخت می گرفت خاطرنشان کرد: ما امتحان دادیم، کارآموزی کردیم بعد چندین هفته شفاهی و چند هفته کتبی امتحان دادیم بعد به ما پروانه وکالت داده شد و اولین پرونده ای هم که در دست گرفتم با خدای خود گفتم که امیدوارم هر کس به دفترم مراجعه می کند راضی بیرون رود و سعی بر قبول پرونده هایی داشتم که حق باشد و صرفا به دنبال پول نبودم.

وکیل پایه یک دادگستری تنکابن درخصوص شروع به کار وکالتش گفت: شاید پرونده ای را گرفتم که هزینه‌های ابتدایی من مرتفع می شد ولی معتقد بودم وجه ی خوب بهتر از پول خوب است و باید پرونده نتیجه دهد. برخی که مراجعه می کنند گویا به دنبال کسب واقعیت از زبان ما نیستند و پس از شنیدن واقعیت پرونده شان به ما می گویند که ما را ناامید کرده اید ولی من در واقع مطلب واقعی را به آنها گفتم و بخاطر پول دست به چاپلوسی نزدم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وکالت دو بال عدالت در تمام دنیا است اظهار کرد: وکیل هم می تواند تسهیل کننده باشد و هم می تواند کار را دچار اختلال کند. از نظر من در حرفه وکالت صرفا نباید شغل وکالت را برگزید بلکه شغل دیگری را هم می بايست داشته باشد یعنی درآمد زندگیش متکی به شغل وکالت نباشد که مجبور به قبول هر پرونده ای شود. در قبول پرونده در ابتدا باید خدا را در نظر گرفت و برای پرونده هم زحمت بکشد. وقتی موکل مراجعه می کند دوست دارد که ایستادگی وکیل را در پرونده اش مشاهده کند. چرا که یک وقتی هست که تیم مورد علاقه تان می بازد ولی معتقد هستید که خوب بازی کرده ولی گاهی هم می برد ولی معتقدید که خوب بازی نکردند و اولین چیزی که یک وکیل دارد باید مدافع حقوق موکل باشد و دفاع از حق اصولا تاوان دارد و همه جا عموما مافیا وجود دارد و در مقابل مافیا اگر قد علم کنی تاوان باید داد و خداوند جواب راه حق را می دهد.

آقای خان پور با اشاره به ویژگی هاي یک وکیل خوب تصریح کرد: ویژگی های یک وکیل خوب یک اینکه باسواد باشد، دوم شجاعت وکیل است و شجاعت با بی ادبی و جسارت فرق می کند یعنی آدم ترسو به درد وکالت نمی خورد و باید بتواند با همه قشری ارتباط برقرار کند و برای موکلش باید زحمت بکشد چرا که حق الوکاله دچار مشکل می شود.

وکیل پایه یک دادگستری درخصوص فرهنگسازی در زمینه وکالت گفت: متاسفانه در جامعه فرهنگسازی اتفاق نیفتاده و مردم به دروغ بیش از حقیقت بها می دهند در برخی پرونده ها افراد از اینکه واقعیت را به آنها گفتیم و پیشنهاد صلح و سازش دادیم از ما دلگیر شدند و توقع داشتند که به دروغ به آنها وعده دهیم تا اینکه راست بگوییم.

وی همچنین در خصوص اینکه چه نوع پرونده هایی را قبول می کنید به خبرنگار ما گفت: متأسفانه پرونده های کیفری سنگین به ما مراجعه می کنند پرونده خانواده خیلی کم پیش آمده و هدف صلح وسازش را مدنظر قرار می دهیم و به مشاوره میفرستیم تا کمترین آسیب را به خود و زندگیشان وارد آورند.

آقای خان پور در ادامه گفتگو خطاب به مردم تصریح کرد: پیشنهاد بنده به مردم این است که در بیرون دادگاه ها به همدیگر احترام بگذارند و مشکلاتشان را برطرف کنند و از وکلا مشاوره بگیرند و اگر نیاز بود سراغ وکلایی بروند که صرف مسائل مالی چشم به وکالتشان نداشته باشد و به دنبال حل مشکلات مردم باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری تنکابن در ادامه افزود: هیچ شکی نیست که همه زحمت می کشند بخصوص بزرگان نظام منفعت زندگی خود را فدای ایستادگی نظام می کنند و به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند و منافع مسئولین هم در همین است و این نارضایتی مردم به مسایل اقتصادی و معیشتی مرتبط است در رده های میانی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد ولی چیزی که دیده می شود و همه بخصوص قوه قضاییه درحال سعی و تلاش هستند ولی مشکل حجم بالای کار است و نمی توانند برسد. به‌نظر من نکته اساسی این است که تا زمانی که قانونی تصویب نشود که وکیل و قاضی از عضویت در فرقه های فراماسونری و دستگاه های امنیتی منع نشوند باید فاتحه عدالت را خواند. اگر به قدیم نگاه کنیم هویدا عضو تشکیلات فراماسونری بود، رئیس دیوان عالی کشور آن‌زمان که در حکم رئیس قوه قضائیه بود عضو تشکیلات فراماسونری بود، دادستان کشور هم عضو این تشکیلات بود.  در پرونده ای آمده بود قاضی و وکیل و متهم پرونده عضو تشکیلات فراماسونری بودند و این را تاریخ می گوید از قضا نماینده دادستان در این جریان و تشکیلات نبود و خود را به زمین و زمان می کوبید تا متهم را مجرم اعلام کند و قاضی قبول نمی کرد چر که وقتی کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار نمود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که وکیل و قضات باید از عضویت در دستگاه های امنیتی منع شوند چرا که وقتی منافع تشکیلاتی مهم باشد افراد عضو به هر ترتیبی شده باید به هم کمک کنند و هیچ چیز دیگر ملاک قرار نمی گیرد و قانون دیده نمی شود و الان وقتی می بینیم که بزرگان قوه قضائیه تلاش می کنند که مردم عاصی نشوند و دنباله ی امور را می گیرند و به دنبال راضی نگه داشتن مردم هستند ولی باز هم مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با همراهی هم حل شود و زمانی ما میتوانیم حلاوت و شیرینی عدالت در دستگاه قضایی را بچشیم که قضات و وکلا از عضویت در دستگاههای امنیتی منع شوند.

______________________________________________

ابوالقاسم خان پور
وکیل پایه یک دادگستری
آدرس : مازندران، تنکابن. روبروی فرمانداری. ساختمان یاسا. دفتر وکالت

شماره تماس:
۰۹۱۱۱۹۱۱۶۰۲
۰۱۱۵۴۲۳۹۳۹۳

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا