اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

وجود وکیل یعنی برطرف شدن اطاله دادرسی، در هر قراردادی حتی‌ المقدور از یک وکیل مشاوره بگیرید

آوای سبز: وکیل در لغت کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می‌شود.
اگر شما به حوزه حقوق و قانون علاقه مندید و دنبال شغل چالشی و پر مسئولیت می باشید، این شغل مناسب شماست.
وکلا به مراجعه کننده خود مشاوره حقوقی داده  و در برخی موارد به عنوان نماینده آنها عمل می کنند. این مراجعه کنندگان می توانند ؛  افراد، گروهی از افراد و یا شرکت ها و اشخاص حقوقی باشند.
آوای سبز در گفتگو با یکی از وکلای پایه یک دادگستری، آقای حمیدرضا خسروی لوحه سرا ، کارشناس ارشد حقوق خصوصی از شهرستان ماسال به بررسی مشکلات و طرق حل آنها و آگاهی دادن به مخاطبین مصاحبه کرده ،که در ادامه می خوانید ؛
آوای سبز: لطفا بفرمایید که اهل کجا هستید وکدام دانشگاه تحصیل کرده اید؟
خسروی: بنده حمیدرضا خسروی لوحه سرا اصالتاً  اهل ماسال و مقیم همین شهرستان هستم مقطع تحصیلی خود را تا کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه مازندران طی نموده ام و اکنون  به شغل شریف وکالت مشغول می باشم.
آوای سبز:  وجه متمایز وجود و عدم وجود وکیل در پرونده های دادگستری چیست
خسروی :یکی از فواید وجود وکیل در پرونده ها جلوگیری از اطاله دادرسی می باشد بیشتر مراجعین به محاکم با اصطلاحات و رویه های قضایی آشنایی ندارند و اکثر اوقات برای رسیدن به حق خود راه اشتباهی را انتخاب می کنند حتّماً با کسانی برخورد داشته اید که از روند دادگاه ها ناله می کنند در حالی که اغلب اوقات با اشتباهات خودشان ؛ ازجمله عنوان خواسته اشتباه و حتّی عدم تشخیص صلاحیت دادگاه ها باعث اطاله دادرسی و در برخی موارد رد دادخواست می شود. یکی دیگر از فواید وکیل دادگستری اعتماد کاری قاضی به وکیل و موکل به اوست . موکل به وکیل اعتماد دارد چون خودش او را برگزیده است. قاضی نیز به وکیل اعتماد دارد چون می داند او عالم به قوانین و اصطلاحات حقوقی موجود است و می تواند قاضی را در اجرای بهتر عدالت یاری کند در برخی موارد پیش آمده که قضات دادگستری در مرحله اول به شخصیت و وجدان کاری او اعتماد کرده و بعد با توجه به قوانین موجود به او رای می دهد پس بنابراین اخلاق و شخصیت یک وکیل بسیار مهم می باشد.از فواید دیگر وجود وکیل در پرونده ها کمک به قضات برای کشف حقیقت و قناعت وجدان قضات می باشد امر قضاوت و وکالت مکمل یکدیگرند و همکاری قضات و وکلا برای برقراری عدالت لازم و ملزوم همدیگرند. وکیل از آبرو و شرافت موکلش در احقاق حق دفاع می کند و در این حرفه از شأن قضاوت برخوردار است. متاسفانه در برخی از مراجع قضایی ، شان و منزلت وکلا بطور بایسته و شایسته رعایت نمی شود .
آوای سبز :به نظر شما انتخاب وکیل بهتر است در پرونده ها الزامی باشد یا اختیاری ؟
خسروی :به موجب قانون وجود وکیل در برخی پرونده ها الزامیست .
از جمله حقوق شهروندان حق داشتن وکیل می باشد به طور مثال درماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 به صراحت بیان می کند  با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می تواند تقاضای وکیل نماید.و همچنین تبصره 1 ماده 186 قانون آیین دادرسی کیفری که اذعان می دارد در جرایمی که مجازات آنها حسب قانون قصاص نفس ،اعدام ، رجم و حبس ابد باشد چنانچه متهم شخصاً وکیل معرفی ننماید تعیین وکیل تسخیری برای او الزامیست مگر در خصوص جرایم منافی عفت که متهم از حضور یا معرفی وکیل امتناع ورزد.
آوای سبز: چگونه‌ می توان رجوع به وکلا را قبل از مراجعه به دادگاه یا نیروی انتظامی و یا ایجاد اختلاف فرهنگ سازی کرد؟
خسروی: من به افراد پیشنهاد میدهم که قبل از انعقاد هرنوع قرارداد با هزینه کم و حداقل، با مشاوره بتوانند یک قرارداد درست و صحیحی را منعقد کنند گاهی اوقات یک اشتباه کوچک می تواند غیر قابل جبران باشد و خسارت سنگینی به امضاء کننده قرارداد وارد کند. یک موردی که برای موکل من به وجود آمد این بود که برای خرید یک منزل یک مبایعه نامه ایی را امضاء کردند که اشکالات حقوقی در آن وجود داشت. متاسفانه فروشنده از عدم آگاهی طرف مقابل سواستفاده می کند و یک منزل  را در تهران و بار دیگر در ماسال مبایعه نامه تهیه  می کند  و یک زوج که تازه ازدواج نیز کرده بودند متحمل ضرر هنگفتی می شوند در صورتی که قبل انعقاد ، می توانستند استعلام ثبتی آن را از سازمان مستغلات بگیرند و  با یک مبلغ ناچیز قرارداد درستی را منعقد کنند.
آوای سبز : آیا بخاطر شغلتان تاکنون افرادی که بواسطه دفاعتان از پرونده ای، ضرری ویا مزاحمتی برایتان بوجود آوردند؟
خسروی: برای شخص خودم خیر . ولی شنیدم که بطور محدود برای همکارانم در دیگر استان ها  از تهدید، ضرب وجرح تا قتل عمد اتفاق افتاده است.
آوای سبز: چه صحبتی با مردم شریف دارید؟
خسروی: در ابتدا از شما و رسانه ها درخواست میکنم که فرهنگ سازی بیشتری انجام گیرد و به مردم اطلاع رسانی کنید که جلوی اشتباهات بزرگ را با مراجعه به اهل فن و متخصصین حقوقی (وکلا)  بگیرند و از آنها راهنمایی و مشاوره بخواهند همانطور که در مسائل درمانی عموماً می گویند خوددرمانی نکنید و به اهلش مراجعه کنید تا مشکلات تان کمتر شود.
آوای سبز: چرا یک وکیل دادگستری می بایست مستقل باشد؟
خسروی : در ایران اولین کانون وکلا در سال ۱۳۰۹ تاسیس شد و در سال ۱۳۳۱ کانون وکلا، مستقل شده و از دادگستری منفک و مجزا می گرددامروز بیش از ۵۰ هزار وکیل دادگستری در ایران زیر نظر ۲۵ کانون وکلا در استان های مختلف کشور فعّالیت می نمایند. کانون هایی که بعضاً ۹۰ سال سابقه و ۶۷ سال استقلال دارند .مستند قانونی استقلال کانون های وکلا در ایران در حال حاضر لایحه ی قانونی استقلال کانون های وکلا مصوب ۱۳۳۳ می باشد که آیین نامه ی اجرایی آن نیز در سال ۱۳۳۴ تدوین و اجرایی گشت ، تحقق دادرسی عادلانه و تضمین عدالت قضائی مستلزم وجود مولفه هایی است که از آنها به عنوان شاخصه های تحقق عدالت قضائی یاد می شود آنچه امروزه بنا بر آموزه های حقوقی و دستاوردهای برجسته و پررنگ علم حقوق به امری بدیهی بدل شده و مورد قبول تمامی ملل پیشرفته دنیا نیز قرار گرفته و حتّی در اسناد و قوانین بین المللی نیز به آن تصریح شده است؛ ضرورت استقلال قضات و قوه قضائیه و استقلال وکلای دادگستری و کانون های وکلا برای تحقق عدالت قضائی است در واقع یکی از معیارهای اساسی برای تحقق عدالت قضائی، مستقل بودن قاضی و وکیل دادگستری به عنوان دو بال فرشته عدالت است که بدون وجود آنها، تحقق دادرسی عادلانه عملاً امکان امکان پذیر نخواهد بود در این میان آنچه حائز اهمیت و درخور بررسی است؛ مفهوم استقلال قاضی و استقلال وکیل دادگستری است؛ به این معنی که اگرچه واژه «استقلال» به لحاظ ظاهر و منطق کلام، معنی واحدی را در هر دو رسته اِفاده می کند؛ امّا به لحاظ مفهومی و محتوایی، استقلال قاضی و استقلال وکیل دارای مفاهیم یکسانی نبوده و هریک معنای خاص خود را دارد.
به علاوه در کنار مفاهیمی که از استقلال قاضی و وکیل وجود دارد؛ استقلال قوه قضائیه و استقلال کانون وکلای دادگستری به عنوان نهادهای متصدی امر قضا و دفاع نیز مقوله دیگری است که واژه استقلال در این دو مورد نیز واجد معنای یکسانی نبوده و همچنانکه نمی توان استقلال قاضی و وکیل دادگستری را یکسان انگاشت؛ استقلال قوه قضائیه و استقلال کانون وکلا را نیز نمی توان مقوله یکسانی دانست و از آن معنای واحدی افاده کرد.
یکی از طرق اساسی و اصلی تضمین حق دفاع شهروندان در مراجع قضائی، حق دسترسی آنان به وکلای مستقل دادگستری است، به این معنی که شهروندان باید همواره امکان استفاده از خدمات حقوقی یک وکیل دادگستری را که مستقل از دستگاه قضائی باشد، داشته باشند.
واقعیت آن است که چنانچه وکیل دادگستری فاقد استقلال لازم بوده و پروانه او توسط قوه قضائیه یا بخش دیگر صادر و تمدید شود؛ در این صورت همواره احتمال اعمال فشار بر وکیل دادگستری وجود دارد؛ از این رو وکیل غیرمستقل نخواهد توانست نقش اساسی و محوری خویش را در دفاع از شهروندی که در فرایند یک دادرسی قضائی گرفتار شده ایفا کند و مجبور خواهد بود بر مبنای منویات مقامات یا افرادی که در صدور و تمدید پروانه وکالت وی مداخله دارند، رفتار کند که بدیهی است این امر، نقض حق دفاع شهروندان را به عنوان یکی از حقوق اساسی آنان در پی خواهد داشت.
با این حال نکته درخورتوجه در این رابطه آن است که استقلال وکیل و استقلال قاضی، با استقلال نهادهای متصدی امر قضا و دفاع ملازمه دارد.
به این معنی که قاضی در صورتی می تواند مستقل بوده و در آراء و نظرات قضائی خویش استقلال رای داشته باشد که قوه قضائیه به عنوان متصدی امر قضا، مستقل از سایر قوا (قوه مقننه و مجریه) و دیگر نهادها باشد.
نابودی استقلال نیم بند کانون وکلای دادگستری، چیزی جز تحصیل رایگان و قابل پیش بینی یک قضاوت تاریخی تلخ و شکست خورده برای تهیه کنندگان این طرح، توسعه ی  فساد و رانت در صدور پروانه و مدارج مدیریتی در نهاد وکالت، پذیرش مسئولیت عرفی خطاهای احتمالی وکلای متخلف برای قوه قضائیه و خصوصاً کاهش اعتبار سنجش عدالت قضایی نخواهد بود.

آدرس : ماسال ، ساختمان پزشکان ، طبقه پنجم
تلفن همراه : 09112472628
تلفن دفتر: 01344667990

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا